Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

17-daagse privéreis 'Costa Rica Compleet per shuttlebus' | juli 2017

"Wat hebben we genoten van deze heerlijke reis die ons veel mooie indrukken gaf! Een aanrader voor sportieve avonturiers die ook van natuur houden."

Dag 1

De vlucht met Aero Mexico verliep erg voorspoedig. Het wachten in de nacht was wat lang maar met een aantal kaartspellen kwamen wij de tijd door. Op de luchthaven stond onze chauffeur te wachten. De transfer was keurig geregeld. Helaas was de kamer nog niet klaar en moesten we onze bagage in een aparte kamer neerzetten. In nog zweterige kleding verkenden we San Jose. Een leuke gezellige stad waar we de eerste contacten hadden met de Tico’s. Zij waren vriendelijk en de sfeer in de stad was gezellig. We hebben in een kleine koffiezaak heerlijke koffie genuttigd. Het zwembadwater van het hotel was koud maar verfrissend.

Dag 2

Na het ontbijtbuffet werden we opgehaald door Miguel onze gids voor de excursie naar Tortuguero. We kwamen veel Hollanders tegen uit het vliegtuig. Het contact met de groep was dus snel gelegd. De reis per bus was mooi. Het ontbijt tijdens de bustocht had geen toegevoegde waarde voor ons maar was wel goed en echt Costa Ricaans. De vlindertuin was mooi. De tocht per boot de lagunes in was pittoresk. Wat een weelderige vegetatie met overal planten en bomen die langs de rivier in elkaar groeien! Ook kwamen de geuren en kleuren en geluiden echt binnen. De gids gaf veel goede informatie, een kenner die ook erg vriendelijk was. Onze locatie met logdes was een paradijs! Wat een prachtig aangelegde tuin. Leuke hutten met gaas als “raam” zodat je echt in de jungle sliep. Welke vogel of aap maakte dat geluid vroeg ik me steeds af. Ik voelde me een onderdeel van deze prachtige natuur. In deze middag hebben we geluierd in de hangmatten en op de ligbedden bij het zwembad. Ook voor een strandwandeling was tijd. Het zand was mooi donker en het strand langs de palmbomen uitgestrekt en verlaten. Prachtig! Het diner was keurig verzorgd en gezellig met de groep.

Dag 3

Tijdens de boottocht vroeg in de ochtend keken we onze ogen uit. Wat hebben we veel reptielen gezien. Maar ook papegaaien, gieren en toekans kon ik vastleggen om te fotograferen. Heerlijk ontspannen met een zonnetje. Apen hoorden we wel maar zagen we niet van dichtbij. De alligators en krokodillen dichtbij maakten veel indruk.  Na het ontbijtbuffet hadden we vrije tijd. Even rusten voordat we kaplaarzen haalden om een jungelwandeltocht te maken. We glibberden tussen de jungle. Avontuurlijk vooral omdat je de bomen niet mocht vastpakken omdat er dieren op de takken konden zitten. We hebben veel mieren, insecten en kikkertjes gezien. Het is zo bijzonder dat alles in de natuur een relatie heeft met elkaar. Miguel gaf weer goede uitleg. ’s Avonds zijn we mee gegaan naar Tortuguero stad. Daarvandaan gingen we met een ranger de schildpadden bekijken die eieren leggen. Heel veel regels. Geen fotografie of licht en geluid. Maar de natuur deed dit voor ons. Het onweerde langs het strand. De bliksem verlichtte de vrouwtjesschildpad boven haar kuil. Wat een groot dier en zij legde wel 100 eieren. We aanschouwden het leggen, het dicht flapperen en het weglopen. Wat een mooi proces. Wat een kracht van dit oerbeest. Wat een prachtig schouwspel. Het geheel is wel wat toeristisch in het donker omdat er meerdere groepen op het strand verdeeld zijn. Je merkt dit bij de start- en eindlocatie.

Dag 4

Wat een prachtige dagen hadden we in Tortuguero! De terugreis was met hevige regenval. Wat hebben we geboft dat de eerste dagen zo zonnig waren. Alles was keurig georganiseerd. Ook stond na de lunch onze huurauto klaar. Alle paperassen werden prima overhandigd. Nu moesten we zelf alles regelen maar bij de autohuur zat een Tom Tom die ons de weg wees naar Puerto Viejo de Talamanca. De wegen vielen ons mee. We hadden meer kuilen verwacht. De eenbaansweg lang de kust was prima te rijden. Wel rijdt er veel vrachtverkeer waardoor we er langer over reden dan de Tom Tom aangaf. Wat een mooi land met bananenplantages en stranden. De plaatsjes langs de weg waren eenvoudig.  De containeropslag voor bananen erg groot. Gelukkig waren we voor het donker bij onze accommodatie. Daar keken we onze ogen uit. Waren die lodges echt voor ons? Wat een ruimte en hoe kleurrijk. Super mooi en sfeervol. In de hangmat op de veranda keek ik mijn ogen uit. Die planten had ik ook in mijn huiskamer! Hier waren ze alleen zoveel groter en nog mooier van kleur. In deze tuin liepen agouti’s en verstopten krabben zich in holletjes. Ook kolibries en spinnen lieten zich fotograferen. Wat een paradijs.

Dag 5

Puerto Viejo vonden wij een gezellig Caribisch plaatsje. Leuk die vissersbootjes met een relaxte sfeer. Veel restaurants en toeristen winkeltjes en natuurlijk de surfers. Wij hebben een bezoek gebracht aan het rescue centre in de buurt. Luiaards, ancelots, zwijntjes, apen en vogels worden daar opgevangen, opgeknapt en weer terug in de natuur gezet. De gids was zeer enthousiast en de informatie uitgebreid. Op de baby luiaards waren we op slag verliefd.

Dag 6

Het Cahuita Natioinaal Park vonden we zeker de moeite waard om te bezichtigen. We hebben gesnorkeld en zagen een mooie onderwaterwereld met gekleurde vissen, een rog en koraal. Het park was erg rustig. We konden in stilte zelf allerlei apen, eekhoorns, spinnen en mooie planten ontdekken. Het houten pad gaf prima de route aan. We hebben erg genoten.

Dag 7

De reis naar Sarapiqui verliep voorspoedig. Leuk om de handel langs de weg te zien. Het plaatsje ligt meer in de bergen. Het was dus een andere sfeer dan de vorige dagen. Veel arbeiders kwamen terug van de plantages. Veel tijd hadden we niet meer en het weer was iets regenachtiger. We hebben de excursie voor de volgende dag geregeld en met de auto naar de rivier gereden. Wat een groene omgeving. De accommodatie was bijzonder. In grote ronde hutten waren de kamers gegroepeerd rondom een binnenplein. Erg leuk. Het restaurant lag naast het zwembad. De prijzen vonden wij iets duur en we hebben zelf een restaurant opgezocht langs het dorpje aan de hoofdweg.

Dag 8

Wij hebben in het hotel bij Oscar een raft toer geboekt. Hij kwam ons 4 ophalen in een busje bij het hotel. Super die service. Bij het vertrekpunt onder de brug kregen we instructies voor de 2/3 sterren moeilijkheid. Erg spannend en avontuurlijk. Het raften was erg leuk en goed te doen. Onderweg zagen we ook slangenhalsvogels en ijsvogels. De rappids werden goed en veilig begeleid door onze gids en een extra kajakker erbij die ook foto’s maakte. Onderweg hebben we ook van een rots gesprongen en geflowed met ons zwemvest. Daarna kregen we een fruitlunch. Wat een prachtige ochtend. Na het omkleden vertrokken wij naar La Fortuna.

Dag 9

De accommodatie in La Fortuna deed mij denken aan de jaren 70. Heel wat anders dan we gewend waren. Het lekkere zwembad had uitzicht op de vulkaan. We zagen deze zonder wolken. Erg mooi. Om 8 uur hadden wij de chocolade toer. Grappig dat de cacaobloem aan de stam groeit en leuk om op de plantage het gehele proces te kunnen volgen. Erg leerzaam. Daarna zijn we naar de vulkaan gereden voor een hike. De route stond goed aangegeven en we hebben de paden kunnen volgen van de uitbarstingen. Het viel wel tegen dat je niet dichter bij de krater kan komen. Alleen de vulkaan naast de echte vulkaan zijn te beklimmen. Maar wat een mooie en weer heel andere vegetatie. Reuze bomen! En wat een mooi uitzicht op Lake Arenal. ’s Avonds aten we bij de pizzeria in het gezellige dorp en maakten een verjaardag mee inclusief Pinata slaan. Hoe traditioneel!

Dag 10

Voordat we gingen rijden naar de volgende bestemming hebben we vroeg een wandeling gemaakt naar de waterval van Arenal. Erg bijzonder om bij de waterval te zwemmen en de mooie planten te bekijken. Prachtige orchideeën hebben we gezien die mooie vlinders aantrekken. Een witneusbeertje liep op de weg toen we vertrokken. Weer een dier toegevoegd aan onze lijst!!! We hadden de tijd nodig om naar Monteverde te rijden. Het laatste stuk was ongeplaveid en erg hobbelig. Spannend. Wat een prachtige accommodatie tussen het groen en met veel vlinders!

Dag 11

In Monteverde heeft onze zoon om 8 uur een bungy jump gemaakt boven het regenwoud. Hij vond het kicken! Wij zagen daar prachtige ara’s! Om 10 uur hadden we een transfer naar het park voor de hanging bridges en de canopy tours. Wat hebben we genoten van het avontuur. Ik heb zeker mijn grenzen verlegd. Ik voelde me een aap of een vogel uit deze prachtige natuur in de mistige regenwoud. Zo zweven erboven is een geweldige ervaring die ik niet had willen missen! Zoveel planten- en bloemensoorten hebben we gezien. Prachtig. We waren ent op tijd terug voor de nachtwandeling. In verhouding komen er meer dieren 's nachts tot leven. We hebben een luiaard met jong naar beneden zien komen, een slang, vogels en veel spannende dingen gehoord. Weer een bijzondere ervaring met de zaklampen.

Dag 12

De volgende ochtend zijn we vroeg naar Monteverde NP gereden om daar nog te wandelen. Weer een hele andere vegetatie die groeit in de vochtigheid. De druppels hingen vaak aan de planten. Ook het uitzicht was prachtig. De tocht naar Samara reed door een groen berglandschap tot de kust. Dit deel van Costa Rica is welvarender dan de westkust. We zagen mooie boerderijen en hycienda’s. Samara is een klein gezellig badplaatsje met veel restaurantjes langs het strand. Onze accommodatie lag hoger. De eigenaresse was erg vriendelijk. Maar wat een leuk welkomstcomité: een familie van 7 brulapen met jongen. Super lief!

Dag 13

Wij maakten deze dag een excursie naar een plek verderop. Wij huurden een boot van Didier om een duiktrip te combineren met een walvistocht. De eigenaar had een prachtig bootje en begeleidde ons met een schipper en zijn vrouw. Na een half uur zagen we de eerste walvissen in de verte. De deining was wel erg waardoor 3 van de 4 zeeziek werden. We hebben doorgezet en maakten 2 van de afgesproken duiken. We hebben een kleine haai gezien, veel scholen vissen, murenen en parende zeeschildpadden. De service van duikschool Didier was erg goed.

Dag 14

We hebben genoten van het strand van Samara en genoten van het zwembad. Deze accommodatie had een geweldig uitzicht en prachtige vogels in de tuin.

Dag 15

De reis naar Manuel Antonio was de langste in afstand. We reden langs palmplantages en over de krokodillenbrug. Een mooie route die ons  weer liet genieten van het prachtige landschap.

Dag 16

De accommodatie van Manuel Antonio was het meest gedateerd van allemaal. Het uitzicht maakte veel goed en ook de dieren in de tuin. Zo hoog op de berg keken we uit op de “Kathedraal” en het strand, geweldig! In de tuin liepen de kapucijnersapen volop. Ook moest je oppassen niet op een leguaan of hagedis te trappen. Zo dichtbij allemaal. Wanneer we de weg overstaken liepen we door de tuin van het tweede gedeelte van het hotel naar het zwembad. Via een poort konden we het strand bereiken. Een prachtig wit strand en weer zo rustig met spannend hoge golven.

Dag 17

Via het stand konden wij lopen naar het NP. Voor ons doen was dit druk. Veel Amerikanen liepen met gidsen en verrekijkers op statieven. Wij deden dit individueel en zochten de rustigere plekken op. Veel dieren: apen, spinnen, vleermuizen. Erg mooi. De tocht was erg vochtig maar zeker de moeite waard.

Dag 18

Na een strandwandeling reden we terug naar San Jose. Het hotel was weer prima. We konden met de huurauto nog net een paar uurtjes in de hoofdstad souvenirs kopen op een marktje.  Zo namen we ook afscheid van de vriendelijke Tico’s.

Dag 19

De terugvlucht met KLM ging goed.