Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

Een kijkje in het reisleven van Rianne

Mijn naam is Rianne de Raaij en ik werk sinds 2019 op de afdeling Product bij NRV. Sinds ik bij NRV werk ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen en optimaliseren van reizen naar diverse bestemmingen. Ik heb me in de afgelopen maanden bijvoorbeeld veel bezig gehouden met Mexico, de Verenigde Arabische Emiraten en Oman, maar werk op dit moment vooral aan de bestemmingen Maleisië, Singapore, Egypte, Marokko, Georgië en Armenië. Het is heerlijk om dagelijks te werken aan onze mooie reizen; nieuwe reizen opzetten in samenwerking met lokale agentschappen, maar ook het verbeteren van bestaande reizen op basis van de ervaring van de klant en onze eigen ervaringen. En dat alles met het doel om onze klanten meer van de wereld te laten ontdekken, prachtige reizen te laten beleven en daar met een geweldig gevoel op terug te laten kijken.

Mijn eerste verre reis

Mijn eigen passie voor reizen zit er al van jongs af aan in. In 1996 besloot mijn oma – afkomstig uit Indonesië – dat ze mijn 7 jaar oudere zus kennis wilde laten maken met haar geboorteland en de vele familieleden die nog wel in Indonesië woonden. Mijn reactie als 7-jarig meisje was: "En ik dan?". Het kon niet duidelijker, ik wilde ook meer van de wereld zien. Mijn lieve oma gaf me deze kans en wat blijft dit een bijzondere ervaring.

Ondanks dat ik me natuurlijk niet veel meer kan herinneren van deze reis, staat me nog wel bij hoe gastvrij mijn familie was. Op welk eiland we ook kwamen, we werden altijd hartelijk ontvangen en mee op sleeptouw genomen om zo veel mogelijk van de omgeving te ontdekken en al het moois te ervaren.

Niets was te gek en er werd alles aan gedaan om zo veel mogelijk tijd met ons te spenderen. Spelen met mijn neefjes en nichtjes was nooit een probleem, ook al spraken we niet dezelfde taal. Met handen en voeten kwamen we er wel uit en hadden we samen de grootste lol. Na een prachtige reis van ongeveer 5 weken keerden we terug naar Nederland met mooie herinneringen, souvenirs en toch ook wel een aantal extra kilo's. Aan lekker eten geen tekort!

De reislust is met deze reis begonnen en is nooit meer weggegaan. Zowel binnen Europa als daarbuiten heb ik met de jaren vele bijzondere reizen mogen maken. Ik hou ervan om steden te bezoeken, maar het is ook zo fijn om dit af te wisselen met natuur. Afwisseling vind ik sowieso belangrijk in mijn reizen. Ik hou er niet van om op één plek te blijven tijdens een vakantie of reis en word onrustig als ik elke dag alleen maar aan het strand of zwembad lig. Rondreizen zijn dan ook uitermate geschikt om meerdere facetten van een land te leren kennen. Zo loop je de ene dag nog door een miljoenenstad en de volgende dag sta je oog in oog met een olifant op safari. Zo veel verschillende dingen zien en doen in een relatief korte periode is wat reizen zo bijzonder maakt voor mij. Ervaringen die je alleen maar wijzer maken en die niemand je meer afpakt.

Wat mijn meest bijzondere reiservaring is, vind ik een lastige vraag. Elke reis en elk land heeft iets wat het zo speciaal maakt. De hierboven genoemde reis naar Indonesië zal ik nooit vergeten, omdat het mijn eerste 'echte' reis was. Maar de twee reizen naar Indonesië die ik daarna nog heb mogen maken, zijn op hun eigen manier ook heel bijzonder. De laatste keer dat ik dit prachtige land heb bezocht was bijvoorbeeld tijdens een reis van ruim vier maanden, waarin ik ook een bezoek heb gebracht aan Thailand, Maleisië, Singapore en Australië.

De duur van deze reis en het feit dat ik alleen op reis was, maakte dit al een geweldige ervaring. Een reis waarin ik mensen van over de hele wereld heb leren kennen, maar ook mezelf beter heb leren kennen. Ik genoot van elke dag en denk hier nog vaak met een goed gevoel op terug. Het ongeplande van deze reis en het 'wel zien waar ik zin in had', maakte het voor mij ultiem ontspannen. Zo was ik tijdens deze reis eigenlijk niet van plan om Singapore te bezoeken. Deze stad had ik in het verleden 'al' twee keer eerder gezien tijdens een stop-over, maar tijdens dit bezoek heb ik de stad zo anders beleefd dat het één van mijn favoriete steden is geworden. Maar goed dat ik toch op die trein richting Singapore ben gestapt dus!

Mijn bucketlist

Wat er nog meer op mijn lijstje staat om te bezoeken? Wat eigenlijk niet? Het liefst stap ik vandaag nog in het vliegtuig om een nieuw land te leren kennen. Hoewel, het hoeft niet altijd een nieuw land te zijn. Zo zou ik dolgraag nogmaals een reis maken door Australië. De drukke steden, prachtige groene omgevingen, ruige outback, adembenemende rotskliffen, hagelwitte stranden en bijzondere onderwaterwereld, maar ook de gastvrijheid en mentaliteit van de lokale bevolking. Dit land zorgde ervoor dat ik me direct thuis voelde en heeft ontzettend veel indruk op me gemaakt. Ook ben ik eerder in Zuid-Afrika geweest met mijn vriend, maar terwijl we daar waren zeiden we al tegen elkaar dat we hier zeker terug moesten komen als er ooit kinderen zouden zijn.

Waar we samen diverse safaritochten maakten, langs de kust reden, Kaap de Goede Hoop bezochten, de Tafelberg op zijn geklommen (via de Platteklip Gorge, een echte aanrader!) en Kaapstad verkenden, zag ik ons dit ook al doen met een gezin. Die kinderen zijn er inmiddels en ik kan niet wachten om ze kennis te laten maken met plekken die we al eerder bezocht hebben én samen nieuwe plekken te ontdekken. Naar mijn idee is het alleen maar goed voor de ontwikkeling om andere landen en culturen te leren kennen, dus dit geef ik mijn kinderen graag mee. De lijst met landen waar ik nog naar toe wil in de toekomst is dus vrij lang, maar bestaat onder andere uit Cuba, Sri Lanka, Ijsland, Amerika, Canada, Costa Rica, Vietnam, Japan en Jordanië

In de relatief korte tijd dat ik voor NRV werk, heb ik het geluk gehad dat ik al wel op studiereis mocht gaan. Het is belangrijk dat wij regelmatig zelf kunnen zien wat wij onze klanten aanbieden, maar het is ook zeker geen straf om op studiereis te gaan. Begin dit jaar ben ik met een aantal collega's naar Mexico geweest om één van onze nieuwste reizen zelf te ervaren. Wat een reis! We gingen mee tijdens een groepsreis, waarmee we een groot deel van het land hebben bezocht. Voor mij was een groepsreis een compleet nieuwe ervaring, omdat ik gewend was om zelf rond te reizen en waarbij het programma vaak niet vaststaat. Toch was het erg fijn om te weten waar je de volgende dag naartoe ging, begeleid te worden door de enthousiaste reisbegeleider en om rondgereden te worden door de zeer ervaren buschauffeur. Deze studiereis was de ideale manier om zelf het land te ontdekken, onze reis zelf te ervaren en ook feedback van onze klanten te krijgen. Na terugkomst kon ik dan ook niet wachten om onze bevindingen te delen met collega's en onze verbeterpunten direct door te voeren, waardoor de toekomstige groepen nóg meer kunnen genieten van het prachtige, bijzondere Mexico.

Helaas gooide het coronavirus na deze studiereis al snel roet in het eten en is het op dit moment vrijwel niet mogelijk om de rest van de wereld te ontdekken. Ik hoop met heel mijn hart dat we snel weer verre reizen kunnen maken en weer kunnen genieten van al het moois op onze aarde. Tot die tijd blijft het bij terugdenken aan mooie reiservaringen en dromen over nieuwe reizen.