Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

De wereld door de lens van Jeroen

Hoi! Ik ben Jeroen van Rossum en werk sinds 2019 bij NRV als Yield medewerker. Ik zorg ervoor dat jij altijd de beste prijs ziet voor de reis die je wilt maken. Niets is leuker dan werken voor een bedrijf met het leukste product: rondreizen. Het liefste zou ik constant de wereld ontdekken op zoek naar nieuwe ervaringen, prachtige natuur en de meest bijzondere dieren. Inmiddels ben ik in vijf continenten geweest en heb ik al veel van de wereld mogen zien. Helaas heb ik dit jaar niet kunnen reizen vanwege de corona pandemie, maar ik laat jullie graag dromen over mijn 5 favoriete bestemmingen!

5. Verenigde Arabische Emiraten

Op nummer vijf staat mijn bezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten, met in het bijzonder de wereldsteden Dubai en Abu Dhabi. Het is geen standaard bestemming die op iedereens bucketlist staat, maar de Emiraten zijn erg indrukwekkend. In Dubai heb ik mijn ogen uitgekeken, het lijkt soms alsof je in de toekomst bent beland. Met een prachtige lichtshow aan de voet van het grootste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, kijk je je ogen uit. Ook een bezoek aan de supermoderne Dubai Mall, waar een gigantisch aquarium in gebouwd is, was indrukwekkend. Maar Dubai heeft meer, want het is een veelzijdige bestemming. Het is erg leuk om met de boot over de Dubai Creek te varen naar het oude stadscentrum met leuke eettentjes, een traditionele souk en waar de Oosterse sfeer nog echt te proeven is. Hier zijn geen superluxe auto’s, maar een Duizend-en-een-nacht sfeer. Mijn tip: Ga op jeepsafari in de Sahara! Weg uit de drukke stad en een activiteit waar je racet over zandbergen en naar een traditioneel dorp wordt gebracht. Een hele bijzondere beleving! Naast Dubai is Abu Dhabi ook zeker de moeite waard. Deze twee steden zijn goed te combineren. Abu Dhabi heeft hypermoderne gebouwen, een Formule 1 circuit waar je kunt kijken, een mega winkelcentrum met uitkijktoren en een schaatsbaan. Maar het hoogtepunt van Abu Dhabi vond ik de Sheikh Zayed moskee. Het grote, spierwitte gebouw is de duurste moskee die ooit is gebouwd en dat is zeker terug te zien. Tijdens de rondleiding heb ik mijn ogen uitgekeken, dit is echt een must-see als je in de Emiraten bent. Ook in Abu Dhabi hebben ze een prachtig strand en altijd lekker weer. Dit heerlijk warme klimaat, de eindeloze mogelijkheden en het ontdekken van een andere wereld maken de Verenigde Arabische Emiraten absoluut de moeite waard om te bezoeken.

"De afwisseling tussen het moderne en authentieke maakt de Verenigde Arabische Emiraten een fantastische bestemming!"

4. Mexico

Op de vierde plek een bekendere bestemming: Mexico. Met mijn ouders, broertje en vriendin ben ik ontsnapt aan de koude winter en naar het warme Yucatán, het schiereiland van Mexico, gegaan. Na aankomst in Cancún zijn we direct doorgereden naar Playa del Carmen, misschien wel het leukste stadje waar ik ooit geweest ben. Het is een hele sfeervolle, gezellige en relaxte plek en het heeft een prachtig strand met helderblauw water. Ik wil zelf altijd graag veel ontdekken en dat is vanuit Playa del Carmen goed te doen. Met het lokale vervoer, de collectivo’s, zijn we onder andere naar de ruïnes van Tulum, het schildpaddenstrand van Akumal en het natuurreservaat Sian Ka’an geweest. Stuk voor stuk aanraders! Het hoogtepunt was toch wel Chitzén Itzá, de meest beroemde Maya-ruïne en tevens een van de zeven wereldwonderen. De gids vertelde ons alles over de geschiedenis van de Maya’s en als je direct bij openingstijd komt, is het nog erg rustig. Vergeet geen cenotes te bezoeken! Deze onder water gelopen grotten waar je kunt zwemmen en snorkelen zijn namelijk alleen in Mexico te vinden. Een andere tip: in de zomermaanden kan je snorkelen of duiken met de mooiste dieren in het water, de walvishaaien. Helaas waren wij niet in de zomermaanden in Mexico, maar desondanks vind ik Mexico een absolute aanrader voor een relaxte vakantie waarin je veel opties hebt om het prachtige land te ontdekken.

"Mexico is een heerlijke, sfeervolle bestemming met activiteiten voor iedereen."

3. Sri Lanka

Voor de reiziger die zowel natuur, cultuur, rust, activiteiten en een fijne bevolking belangrijk vindt: zoek niet verder. Sri Lanka is het eiland wat alles heeft en het is nog eens niet zo groot, waardoor je in 2 tot 3 weken het hele land kunt zien. Als een grote dier- en natuurliefhebber vond ik de safari’s het ultieme hoogtepunt van de reis. In het Yala Nationaal Park heb ik tot twee keer toe oog-in-oog gestaan met een luipaard (op nog geen 5 meter afstand!) en in het Minneriya Nationaal park heb ik in 2 uur meer dan 300 olifanten gezien die rustig in hun eigen leefomgeving stonden. Qua natuur is het overal mooi, van de theeplantages in het binnenland tot aan de prachtige vergezichten op de Sigiriya Rock. Daarnaast zijn Sri Lankanen een heel gemoedelijk en traditioneel volk en zijn er vele culturele bezienswaardigheden. Van grote gouden Boeddhabeelden tot prachtige tempels; je vindt ze overal. En is dit voor jou misschien iets te veel? Sri Lanka heeft ook nog eens prachtige stranden waar je heerlijk tot rust kunt komen. Wij waren in Unawatuna, een heel leuk dorpje met een mooi strand en dichtbij de oude VOC-vesting Galle (wat echt een must-see is!). Wij eindigden niet op het strand, maar dat heeft alles te maken met mijn nummer 1 bestemming. Sri Lanka is een land dat je gezien moet hebben, alleen al voor de fantastische afwisseling van dieren en natuur, de cultuur en de fantastische sfeer.

"Sri Lanka is een land dat je gezien moet hebben!"

2. Costa Rica

Op de tweede plek staat de bestemming voor de actievere reiziger: Costa Rica. In twee weken tijd hebben we dit land ontdekt met een huurauto, wat heel goed te doen is. De sfeer is overal heel fijn, mensen zijn aardig en het is prachtig weer in het droogseizoen. Vanuit San José zijn we direct naar Arenal gegaan om de bekende Arenal-vulkaan te beklimmen, over hangbruggen te lopen en de beroemde waterval te bewonderen. Ook zijn we gaan raften over een wilde rivier en heb ik hier de lekkerste ananas ooit gegeten! Daarna zijn we naar het meest relaxte dorpje van Costa Rica gegaan: Samara. Een klein, sfeervol surfersdorp met een prachtig strand en leuke eettentjes om lekker te eten én te relaxen. Ook zijn we naar Monteverde geweest, de plek voor de avonturier. Hier zijn we over 1500 meter boven de grond gaan ziplinen, geweldig! Maar het hoogtepunt van de rondreis was voor mij: Drake Bay. Met een speedboot gingen we naar dit kleine dorp toe, waar je veel activiteiten kunt ondernemen. Tijdens de walvistour hadden we heel veel geluk en zagen we een walvismoeder met kalf, erg bijzonder om te zien. Ook het nationale park van Drake Bay, naar mijn mening het mooiste park van Costa Rica, was heel gaaf. De natuur was prachtig, we zagen hele bijzondere dieren (o.a. tapirs, apen en luiaards) en je kunt er heel goed hiken.

"Voor natuur, actieve uitjes en een relaxte sfeer moet je in Costa Rica zijn"

1. De Malediven

Op nummer 1 staat het land dat perfect te combineren is met Sri Lanka: de Malediven. Te duur? Nee dat hoeft helemaal niet. Samen met mijn vriendin ben ik namelijk naar een lokaal eiland, genaamd Maafushi, gegaan waar je vanuit Malé (de hoofdstad) redelijk snel bent. Dit is een mooi eiland met een heerlijk strand, betaalbare hotels en veel leuke activiteiten. Ik moet eerlijk toegeven dat de resorts veel mooier zijn, maar dan ook direct veel prijziger. Daarom besloten wij om alles vanuit Maafushi te regelen. Ik durf ook te veronderstellen dat de onderwaterwereld op weinig plekken zo mooi en divers is als op de Malediven. Zo zijn wij gaan snorkelen met onder andere mantaroggen, haaien en schildpadden boven de kleurrijkste koralen. Ook zijn we gaan relaxen op prachtige witte stranden die het echte Malediven gevoel geven. Maar het hoogtepunt was het snorkelen met walvishaaien, de grootste vis ter wereld van gemiddeld 5 tot 10 meter lang. Het dier heeft prachtige felle stippen en eet alleen plankton, dus wij als mensen zijn veilig. Ik vond dit echt het meest spectaculaire wat ik onder water gezien heb, ook al waren de verpleegsterhaaien zeker spannend. Wil je jezelf echt verwennen met het verblijf op een resort? Dat is zeker de moeite waard. Als excursie zijn we één dag naar een resort geweest waar werkelijk alles aanwezig was. Van prachtige huisjes op het water en privéstranden tot de leukste bars en restaurants. Ook vanuit hier kun je alles regelen, of je nou wilt kajakken of snorkelen met walvishaaien en schildpadden. Een resort geeft het ultieme vakantiegevoel!

"De Malediven is een bestemming die op iedereens bucketlist thuishoort door de onwerkelijke schoonheid van de stranden, de eilanden en de unieke onderwaterwereld."

Wat staat er nog op mijn bucketlist?

Mijn bucketlijst is oneindig met bestemmingen waar ik graag naar toe zou willen. Ik zou nog heel graag een reis naar de Galapagos-eilanden maken om te snorkelen met zeeleeuwen en pinguïns. Ook wil ik nog op safari in Tanzania én staat de Seychellen ook op het lijstje waar ik geweest moet zijn. Om er dan nog één te noemen: Australië. Een droom van mij is om een camper te huren en voor een lange tijd rond te reizen in dit prachtige land.

Hopelijk heb ik jou kunnen inspireren met mijn top 5 bestemmingen. Nu ben ik heel erg benieuwd of jij nog tips voor bestemmingen hebt die op mijn bucketlist zouden moeten staat!