Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

Sri Lanka privéreis 'Authentiek Ceylon'

Dag 1

Bij deze een reisverslag vanuit Sri Lanka! Wij zijn vanochtend naar een klein olifantenweeshuis geweest waar we een olifant hebben gewassen en vervolgens waste de olifanten ons! Daarna hebben we een tour door het 'olifantenmuseum' gemaakt. De gids had een top plek om te lunchen aan een meer met uitzicht op de olifantenberg. Vervolgens zijn we doorgereden naar het hotel. Vanwege het drukke verkeer was het niet mogelijk om een 2e excursie te maken. We hebben een eigen huisje midden in het bos/oerwoud. In de avond heeft de gids ons meegenomen naar een Sri Lankeese massagesalon net buiten de stad, hier zijn we 1,5 uur gemasseerd en hebben we een kruidenstoom bad en een zonnebank van bladeren mogen ervaren. En een sauna erna mocht niet uitblijven.

Dag 2

Vandaag gestart met een lekker ontbijt met brood uit de houtoven en veel ei! Na het ontbijt hebben we een frisse duik genomen en vervolgens met de tuk tuk door Habaranna gereden naar het leliemeer waar we met een kleine catamaran over het meer zijn gaan varen. Na de boottocht zijn we via een ossenkar naar een klein dorpje gereden waar er voor ons gekookt werd. We hebben ook een bezoek aan de kruidentuin gemaakt wat zeer interessant was en vooral heel lekker. Na de 2e lunch in een ander klein dorpje zijn we opgehaald met een jeep voor een 4x4 tour door een national park met veel olifanten en volgels.

Dag 3

Vandaag wederom een prachtige tour gemaakt naar een highlight van Sri Lanka. De leeuwenrots in Sigria. Het was een fantastische trip naar de top van de berg +/- 200 m boven de jungle. Het weer was perfect, stralende zon zonder bewolking met een temperatuur van ongeveer 37° genoten van het uitzicht en de muurschilderingen. In de middag heeft de gids ons meegenomen naar een toko voor wederom een traditionele lunch. Vandaag geen middag programma omdat we rond 15:30 pas terug waren dus lekker uitgerust in het zwembad.

Dag 4

Vandaag zijn we om 09:00 vertrokken vanaf Chaaba richting Kandy, de op één na grootste stad van Sri Lanka die gebouwd is tegen een berg. De eerste stop was bij Dambulla. Na een klim van ongeveer 20 minuten was onze eerste kennismaking met het boeddhisme. De grot tempels van Dambulla. Na de kennismaking met de cultuur van Sri Lanka zijn we gestopt bij een wood carve fabriek om te zien hoe houten beelden worden gemaakt. En hoe ze de beelden bewerken met verf van hout en andere specerijen. Vervolgens zijn we doorgereden naar de 'Ranweli spice garden' in Matale. Hier hebben we een uitgebreide tour gekregen waarbij allerhande kruiden, specerijen en geneesmiddelen verbouwd werden. Erg leuk om te zien! Vervolgens door naar het theater in Kandy waar we een mooie show hebben gezien. Tijdens de reis zijn we nog gestopt voor een foto bij een hindoe tempel. Last but not least de berg op om gedropt te worden bij ons nieuwe hotel Emerald Hill. We hebben een mooie kamer met uitzicht op de stad.

Dag 5

Vandaag zijn we onze dag gestart met een bezoek aan de tempel van de tand in Kandy. De meest religieuze tempel van het land. Was erg indrukwekkend maar vooral heel druk met locals die nog door een muur liepen om een offer te brengen en te bidden. De hele vloer zat vol met biddende mensen. Daarna hebben we een edelstenen museum bezocht waar we uitleg hebben gekregen en zichtbaar is gemaakt hoe en waar de edelstenen vandaan komen. Na de edelstenen shop hebben we een bezoek gebracht aan een naaiatelier waar mijn vriendin in een traditionele Sari is gehesen. Ook hier uitgebreid uitleg gekregen waar zijde vandaan kwam. Wat een zeer interessant verhaal was! Vervolgens door naar de Royal Garden waar we 120 hectare aan prachtige natuur hebben mogen aanschouwen. Hier hadden ze de kokosnoten van 7 jaar oud die bijna 20kg wegen. Daarna werden we naar het hotel gebracht, waar wij zeer tevreden over zijn!

Dag 6

Vandaag moesten we voor het eerste vroeg uit de veren deze vakantie, om 08:00 stond Roewan onze chauffeur klaar om ons naar Nuwara Elia te brengen. Tijdens de autorit zijn we langs de weg gestopt voor Jackfruit. En even later zijn we nogmaals gestopt voor rode bananen en king coconut's. Vervolgens onze trip voortgezet richting de theeplantages. Hier hebben we een bezoek gebracht aan de theefabriek en de plantages om te zien hoe alle soorten thee gemaakt worden. Dit was geweldig! Ons lunchtrommeltje stond klaar bij vertrek omdat we door gingen naar het station. Tussendoor zijn we gestopt bij een waterval en bij de theeplukkers. Van Nuwara Elia naar Bandarawela duurde het 2 uur met de trein op +/- 1800m hoogte door bergen, theeplantages en bossen. Aangekomen bij ons hotel werden we verrast met de rama & seetha suite for the honeymooners. Er was ruimte voor een bezoekje aan de stad maar dit is niet zoals in Europa. Veel smog en open riool. Het hotel heeft een hoteltuin met restaurant ver boven het hotel, hier hebben we genoten van een heus 5-gangen-diner.

Dag 7

Vandaag gestart aan onze langste reisdag van 250 km. in totaal. Aangezien we gemiddeld 30 tot 50 km per uur afleggen op Sri Lanka is dat een uitdaging. Onze eerste stop was in Ella waar we een kop Singalese koffie en thee gedronken hebben op een plek met een geweldig uitzicht over de vallei. Ella is bekend om de bergen, hiking en zijn fantastische natuur. Daar is in ieder geval niks over gelogen. Daarna zijn we door gereden naar een waterval waar we heerlijk gezwommen hebben met de locals. Onderweg veel gestopt voor mooie uitzichten, lekker eten, fruit en drankjes. Nu aangekomen in Galle aan de kust. Dit is een plaatsje uit de tijd van de Nederlandse kolonie met een grote stadsmuur eromheen echt een heerlijk pittoresk dorpje. We hebben deze avond bij een Mexicaans restaurant gegeten. Het was erg lekker en vooral erg gezellig!

Dag 8

Vandaag is helaas de laatste dag van ons avontuur door Sri Lanka. In de ochtend zijn we gestart met een mini stadstour door het dorpje. Een bezoek aan het Nederlandse museum kon niet achterblijven erg leuk om het oude delfsblauw uit de tijd van de VOC te zien. Om 10:00 stond Ruwan voor de deur om ons naar een rivier te brengen waar we een mooie boottocht hebben gemaakt door de mangrove en de jungle. Tijdens de tocht gemasseerd door vissen en op het 'Cinnamon island' geweest waar we uitleg over kaneel hebben gekregen, erg leuk! Ook hebben we nog een baby krokodilletje gespot! Eenmaal aan land door naar de turtle farm waar we gezien hebben hoe ze dit bedreigde diersoort weer proberen te vermenigvuldigen. Erg tof om te zien! Vervolgens door naar onze eindbestemming Kalutera, waar we weer erg moeten wennen aan het luxe leventje met mooie wijnen, dure gerechten en chique kamers. We hebben een prachtkamer met alles erop en eraan. Nu nog 5 nachten relaxen en dan zit onze vakantie er weer op.