Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

Reisverslag 'Hoogtepunten van Costa Rica'

"De 16-daagse groepsreis 'Hoogtepunten van Costa Rica' is een aaneenschakeling van prachtige plekken natuurschoon. Wij hebben ontzettend genoten van de klimaatzones, het landschap en de dieren. Costa Rica is hét land voor de natuurliefhebber!"

Van overnachten in San José tot kaaimannen spotten in Tortuguero

De rondreis startte in San José en hier verbleven wij dan ook de eerste nacht. De volgende ochtend vertrokken we al naar Tortuguero, een pareltje aan de Caraïbische kant van het eiland. Na een busrit met ontbijt arriveerden we bij een zelfbenoemd haventje. In het Nederlands zeggen we gewoon een aanlegsteiger, echter ook de steiger ontbrak. Dat is een stukje van de charme zeggen we dan maar. Samen met de groep stapten we aan boord van een prima bootje en zette koers naar de lodge. Na 500 meter varen was het meteen raak, de eerste kaaiman werd gespot. Liggend op een stukje zandbank in de zon was deze kaaiman al direct hét dier van de foto. In de boot werden alle camera’s gepakt, want zo snel had niemand verwacht dieren te kunnen spotten.

De boot voer verder en het daarop volgende uur zat vol met dierenverrassingen: heel veel soorten vogels, hagedissen, waaronder de helmbasilisk. Er slingerden apen door de bomen en over de rivier vloog een koppel ara’s. Ook de bekende oropendola zagen we druk aan het werk met het bouwen van zijn prachtige, grote hangnest. Iedereen in de boot was aan het speuren naar nog meer dieren, in de lucht, in de bomen en ook in het water. Wat een fantastisch begin van het Costa Rica avontuur!

Vandaag hebben we ook het Tortuguero Village en het schildpaddencentrum bezocht. Buiten het schildpaddenseizoen is er niet veel te beleven natuurlijk, maar we hebben wel een heerlijk stuk over het strand gelopen. Daar kwamen we een man met een kokosnotenkarretje tegen. Met een grote glimlach op zijn gezicht hakte hij met zijn machete een kapje van de kokosnoot en stopte hij er een rietje in. Vervolgens konden wij heerlijk genieten van onze kokosnoot! Voor de liefhebbers kon er natuurlijk ook een scheutje rum bij. Toen we het sap hadden opgedronken hakte de meneer de kokosnoot klein en maakte hij een lepel van een stukje schil. We hebben de kokosnoot lekker kunnen opsmikkelen.

Het dorpje Tortuguero Village is eigenlijk één lange straat met aan weerszijden winkeltjes met leuke souvenirs en diverse restaurantjes. Het is een leuke plek om te vertoeven.

De tweede dag in Tortuguero startte met een ochtendconcert van de brulapen. Zodra de ochtendschemering begint vullen zij met hun gebrul namelijk de stilte op. Onderweg, lopend naar de ontbijtzaal, kwamen we bijna geen stap verder want we zagen overal mooie bloemen, planten en vogels. De camera klikte weer achter elkaar door.

Het ochtendprogramma bestond uit een twee á drie uur durende boottocht door de kanaaltjes waar vroeger transport op plaats vond. Tegenwoordig is dit het Mekka voor de dierenspotter. Het weer is niet altijd betrouwbaar, het meenemen van een goede regenponcho of jas is dan ook zeer aan te bevelen. Evenals een beschermhoes voor je camera. Dit hangt natuurlijk wel af van de periode waarin je Costa Rica bezoekt.

De boottocht was een aaneenschakeling van 'ohhs' en 'ahhs' wat betreft dieren. Hoe ongelooflijk we ook ons best deden, onze kapitein en reisleidster zagen alles als eerst. Een slang in een boom met dezelfde kleur als de tak bijvoorbeeld, wij zagen hem pas toen de reisleidster hem met de laserpointer omcirkelde. Wat een geweldige tocht weer! Het aantal gespotte en dus gefotografeerde dieren overtrof onze verwachtingen.

In de middag waren we vrij en gingen de meeste mensen van de groep zelf op pad, in en rondom de lodge. Je zit immers helemaal in de jungle.

Chocolade proeven in Puerto Viejo de Sarapiquí

Op dag 5 vertrokken we naar Puerto Viejo de Sarapiquí. Wij besloten een optionele excursie te maken naar een niet-commerciële cacaoplantage. Een zeer enthousiaste gids nam ons de hele middag mee in de wereld van de cacao. Van boom tot chocolade reep, we hebben alle stadia van het maken van chocolade beleeft en tussendoor lekker mogen proeven. We leerden dat meneer Van Houten (van de chocoladefabriek) het Dutching heeft uitgevonden. Wat dit precies inhoudt en hoe dit nog steeds in de chocolade industrie wordt toegepast hoort u van de gids. In de omgeving van Puerto de Sarapiquí is het er soms ook de mogelijkheid een bezoekje te brengen aan Frogs Heaven. Dit is een natuurlijke omgeving gerund door de bioloog José a Solis. Hier is het mogelijk om diverse soorten gifkikkers te spotten, zelfs de bekende roodoogmakikikker.

Wandelen rondom de Arenal-vulkaan en op excursie naar Caño Negro

De volgende dag reizen we naar het gebied rondom de Arenal-vulkaan. Het plaatsje La Fortuna bevindt zich letterlijk onder de rook van de vulkaan. Hier hebben wij lekker kunnen lunchen, een wandeling gemaakt, avond gegeten en overnacht. Het is ook mogelijk om zelf te gaan wandelen in de omgeving van de vulkaan, maar wij kozen voor een excursie naar Caño Negro. Dit is een dagvullende tocht en ook een flink stukje rijden met de bus, maar de boottocht tart alle brochures. Wat hebben we ontzettend genoten van deze excursie! We zagen weer zoveel dieren en we hadden een kapitein die werkelijk arendsogen had. Een vlinder op een paal, een slang in een boom, een schildpad in het water. Hij spotte ze allemaal voor ons. Niets was teveel. Geweldige dag gehad. En zeker toen we bij terugkomst in het hotel nog even heerlijk het zwembad in konden duiken.

Rincón de la Vieja - Agouti's, neusberen en gordeldieren

Op dag 7 reden we een stukje verder naar het noorden, boven Liberia en in de buurt van Rincón de la Vieja. Het wordt bijna saai wanneer ik zeg dat het weer een fantastische plek was. Ik meen het! Een compleet andere omgeving, heel droog en daardoor andere vegetatie en andere dieren. Hier liepen veel neusberen en gordeldieren rond. Als je vroeg opstaat of in de schemering gaat wandelen kom je ze wellicht tegen! Ook agouti’s rennen af en aan bij de lodge. Je kunt hier heerlijk relaxen en je eigen programma samenstellen. Zo is het mogelijk om onder leiding van een gids naar de thermale bronnen te wandelen. Het is een pittige wandeling met wat klimmomenten, maar het werd door verschillende reisgenoten als zeer leuk ervaren. Wij kozen voor een paardrijtocht van ongeveer drie uur. Een onvergetelijke tocht op goede paarden, dwars door de natuur met een aantal stops bij watervallen. We eindigden met een stop bij de thermale bronnen! Beschermende kleding is aan te raden in verband met takjes onderweg en kleine vliegjes die ook vervelend zijn. We verbleven twee nachten in Rincón de la Vieja en we hebben beiden avonden met z'n allen bij de sunsetbar gezeten, wachtend op de sunset die op deze plek sensationaal mooi is. Ik geloof dat er per persoon wel 30 foto's werden gemaakt!

Op avontuur in het Monteverde Nationaal Park

De volgende etappe van de reis was een verschil van dag en nacht qua klimaat en omgeving. We verbleven toen in Monteverde. Hier bevindt zich dan ook het Monteverde nevelwoud. De temperatuur was flink gezakt en in de ochtend en avond liepen we met een jas of dik vest aan. Door de nevel in dit gebied is de natuur veel groener dan in de drogere gebieden. We bezochten het Monteverde Nationaal Park. Hier zijn verschillende mogelijkheden. Wij startte met de kolibrie tuin en waren daar bijna niet weg te slaan. Met je telefoon of camera op de slowmotion stand kun je prachtig filmen. Wij kozen daarna voor de hangbruggenwandeling. Dit zijn stevige bruggen met een uitzicht over prachtige parken, zoals het Selvature Park. Wij hebben in totaal vier quetzals gezien, dat was geluk hebben. In de middag ben je vrij of je gaat ziplinen. Tijdens het ziplinen maak je een avontuurlijke tocht door de boomkruinen onder begeleiding van professionals.

Onderweg naar de volgende bestemming is het mogelijk om lunchplek een boottocht over de rivier de Tarcoles te maken, ook wel de krokodillenrivier genoemd. Veel krokodillen zijn al t zien vanaf de brug naast het restaurant. Echter de boottocht zelf is werkelijk geweldig mooi en je spot behalve krokodillen ook veel vogels, met name bruine pelikanen. Ook vaar je nog een stukje door de mangroves, prachtig!

Luiaards en apen spotten in het Manuel Antonio Park

De één na laatste bestemming was in de buurt van het Manuel Antonio Park. Dit park staat bekend om de vele luiaards en apen, maar ook vogels. Niet alleen onder toeristen, maar ook onder de lokale mensen is dit een populaire plek. De lokale mensen gaan naar het strand en de toeristen gaan dieren spotten. Je kunt ook kiezen voor een strandbezoek en de dieren even links laten liggen of een combinatie hiervan. In de ochtend is het mogelijk om mee te gaan met de catamarantocht waarbij je heerlijk gaat varen en snorkelen. Mocht je echt voor de dieren in Costa Rica zijn, dan ga je natuurlijk vroeg in de ochtend mee met een vogelgids!

Dominical: de laatste bestemming van onze geweldige reis

Tja op weg naar de laatste bestemming Dominical. Hier kijken veel mensen naar uit om verschillende redenen. Ze gaan heerlijk relaxen op de één na laatste dag van de reis of ze gaan nog even volop op avontuur. Een aantal mensen van de groepen deden de excursie waarbij je walvissen spot en gaat snorkelen. Wij gingen zelf mee met de excursie naar Corcovado. Voor mij één van de hoogtepunten van de reis. Het is vroeg opstaan en een flink stuk rijden, maar wij namen ons ontbijt mee in de bus en hebben onderweg een heerlijk tukje gedaan. Bij aankomst stond er koffie/ thee klaar en mochten we kennismaken met de gids en de kapitein. Vervolgens gingen we met een speedboot de rivier af en over zee varen. Dat was een hele gave ervaring! Na aankomst in het Corcovado Nationaal Park gingen we met de gids aan de wandel. Wat een natuurbeleving was dit! Je ziet geen gebaande paden, maar enkel routes die door de natuur zijn ontstaan. Onderweg hebben we veel dieren gezien, ook van heel dichtbij met de scoop van de gids. We hadden het geluk om tapirs, een miereneten en veel neusberen en apen te spotten. Je weet het echter nooit van tevoren natuurlijk, maar zonder geluk vaart niemand wel, toch?

De laatste dag konden we lekker uitslapen en nog een duik in het zwembad nemen. Daarna reden we naar het vliegveld en vlogen we in de avond terug naar Nederland.

Wat een geweldige reis is het geweest! Wij zijn echt van het ene naar het andere hoogtepunt gereden. Ik had het voor geen goud willen missen!