Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

Cuba door de lens van Dianne

Buonos días! Mijn naam is Dianne en ik werk als e-mail marketeer bij NRV. Reizen is mijn passie en ik heb inmiddels al aardig wat landen mogen ontdekken. Mijn eerste rondreis ging naar Indonesië en al snel volgde een aantal andere prachtige landen, zoals Marokko, Mexico, Curaçao en Amerika. Vorig jaar ging ik samen met mijn partner backpacken in Cuba en dat was een ontzettend bijzondere ervaring! In dit reisverhaal vertel ik jullie graag waarom ik Cuba zo bijzonder vind en welke highlights je niet mag missen tijdens een rondreis door dit prachtige land.

Havana ooh na-na

Op 10 december was het dan zover, we vertrokken met een volle backpack richting Schiphol en de vakantie kon beginnen! Met uitzondering van ons verblijf in Havana hadden we geen overnachtingen geboekt. We wilden onze reisroute namelijk van dag tot dag bekijken.

Ons grote avontuur begon in Havana, de hoofdstad van Cuba. Na een lange vlucht lieten we ons met een taxi naar onze casa particular brengen. Een casa particular is eigenlijk een soort van bed en breakfast. Wanneer je overnacht in een casa particular slaap je bij Cubanen thuis. Bijzonder, maar erg gebruikelijk in Cuba. Hotels zijn namelijk erg schaars in dit land én ze zijn altijd eigendom van de staat. Wij vonden het fijn om de lokale bevolking te steunen en kennis te maken met het echte Cubaanse leven. Wij hebben dan ook drie weken lang in diverse casa particulares overnacht.

We voelden ons erg snel thuis bij onze eerste casa particular. Alfredo, de vriendelijke eigenaar van het huis, deed er alles aan om ons een goed verblijf te bezorgen. Het eerste wat hij zei was dan ook ‘mi casa es su casa’ (mijn huis is jouw huis). Elke ochtend stond er een heerlijk ontbijtje klaar met lekker veel fruit en verse sapjes.

We gingen twee dagen lang op pad in Havana. We struinden door Calle Obispo (een drukke winkelstraat) en de gezellige straatjes van Havana Vieja, met op elke hoek van de straat muzikanten die vrolijke Cubaanse muziek uit hun instrumenten toverden. Havana Vieja is het oudste deel van Havana waar je veel leuke bezienswaardigheden tegenkomt. Van gezellige pleinen, zoals Plaza de la Catedral tot de bekende Malécon boulevard en Capitolio Nacional. In Havana hoef je je echt geen moment te vervelen! Zelfs in de avond is de gezellige sfeer nog steeds aanwezig in de stad en zijn er voldoende restaurantjes waar je voor een goede prijs kunt eten.

Op avontuur in de valleien van Viñales

Na twee dagen in Havana te zijn geweest, vertrokken we in een oude oldtimer naar onze volgende bestemming: Viñales. Dit is een gezellig klein dorpje omringd door prachtige valleien. Alfredo had een casa particular van een vriendin voor ons geregeld waar wij twee nachten konden verblijven. Voordat we door de taxi naar de casa werden gebracht, maakten we een tussenstop bij een tabaksboer. De boer liet ons zien hoe de Cubaanse sigaren gemaakt werden en we mochten er zelfs een proeven! Vervolgens spraken we af om de dag erna een paardrijtocht door de Viñales vallei te maken.

De volgende dag gingen we vroeg in de ochtend met onze gehuurde fietsen naar de tabaksboer. Hier stonden twee mooie paarden al opgezadeld op ons te wachten. De paardrijtocht was een geweldige ervaring! Zelfs voor mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten, is dit hartstikke goed te doen. Je hoeft alleen maar op de rug van het kalme paard te zitten, want ze weten zelf al welke route ze moeten lopen. De paarden brachten ons naar een koffieplantage waar we een korte pauze namen en mochten kijken hoe de koffie werd gemaakt. In de middag verkenden we de omgeving van Viñales per fiets en bezochten we een bloementuin en de bekende Indian Cave. Viñales is een dorpje waar je je snel thuis voelt. Het centrum is niet groot, alles speelt zich eigenlijk af rondom het kerkplein. Gezellig is het zeker en de omgeving is prachtig! Op onze laatste avond in Viñales gingen we naar een gezellig straatfeest in het centrum en dansten we tot diep in de nacht op de Cubaanse muziek.

Dansen op de trappen in Trinidad

We besloten om de lange afstand tussen Viñales en Trinidad per bus af te leggen. Het busvervoer tussen de bekende plaatsjes in Cuba is goed geregeld en voor Cubaanse begrippen redelijk comfortabel. Het was een busreis van acht uur, maar de tijd vloog voorbij. Eenmaal aangekomen in Trinidad werd ons direct een slaapplek in een casa aangeboden. De kamers waren prachtig! Voor omgerekend 10 euro per nacht verbleven wij vier nachten in het centrum van Trinidad.

Trinidad is een geweldig dorpje met schattige huisjes in alle kleuren van de regenboog. Plaza Mayor vormt het centrale punt van Trinidad en de trappen op dit plein dienen in de avond als dansvloer voor de salsaliefhebbers. Elke avond is het één groot feest bij Plaza Mayor. Overdag zijn er veel mooie plekken in de omgeving van Trinidad te bewonderen en in het centrum vindt je veel winkeltjes, restaurantjes en ateliers van kunstenaars die hun fascinerende schilderijen verkopen. Buiten de drukte in het centrum kom je veel cowboys tegen die zich door hun paarden van A naar B laten vervoeren. In het begin dachten wij heel even dat we onderdeel van een ouderwetse film waren!

Na een gezellige dag in Trinidad besloten we een dagje met een scooter naar het dichtstbijzijnde strand, Playa Ancón, te gaan. Dit is een gezellig en kleinschalig strand waar je even lekker tot rust komt. We zouden de dag erna naar onze volgende bestemming vertrekken, maar uiteindelijk zijn we toch nog een dag langer in Trinidad gebleven. De laatste dag in Trinidad hebben we wederom een fantastische paardrijtocht gemaakt. In tegenstelling tot de paardrijtocht in Viñales duurde deze tocht een hele dag. We gingen onderweg koffie drinken, lunchen en zwemmen in prachtige helderblauwe meren met ijskoud water. Dit was hét ultieme hoogtepunt van onze reis!

Santa Clara: de meest revolutionaire stad van Cuba

Om de afstand tussen Trinidad en Varadero te overbruggen, besloten wij een nachtje in Santa Clara te verblijven. Ook hier vonden we snel een prima kamer in een casa particular. Santa Clara is een klein studentenstadje wat een stuk moderner is dan andere plaatsjes. Ondanks dat het niet een hele bekende stad is, is het wel de meest revolutionaire stad van Cuba. Met name door de link met Che Guevara. Santa Clara was namelijk de stad die Che Guevara heeft bevrijd in 1958. Het mausoleum van Che Guevara is dan ook de belangrijkste bezienswaardigheid van Santa Clara. Wij vonden Santa Clara een leuk plaatsje voor een tussenstop van een dag, maar niet vergelijkbaar met Trinidad en Viñales.

De levendige badplaats Varadero

Varadero was de laatste plek die wij bezochten, voordat we zouden terugkeren naar Havana. Het is een levendige badplaats met veel all inclusive hotels. Wij besloten ook hier te overnachten in een casa particular. Varadero is de perfecte plek voor strandliefhebbers, want het ruim twintig kilometer lange strand is prachtig! Tijdens ons verblijf in Varadero huurden wij een scooter om te snorkelen bij een geweldig mooi koraalrif en iets meer van de omgeving te zien.

Na vier dagen Varadero zijn wij per bus teruggekeerd naar Havana. Hier hebben wij nog een ritje in een oldtimer gemaakt. Iets wat je écht niet mag missen wanneer je in de Cubaanse hoofdstad verblijft.

Een geweldig mooi en authentiek land

Kort samengevat, vind ik Cuba een geweldig mooi en authentiek land. Wanneer je in Cuba bent, ga je echt terug in de tijd. De bevolking is ontzettend gastvrij en altijd vriendelijk ongeacht de omstandigheden waarin ze leven. Cuba is en blijft namelijk een arm land en het communisme is nog steeds voelbaar. Ondanks de armoede heb ik Cuba ook als een heel veilig land ervaren. Wanneer we weer kunnen reizen, zou ik graag nog een keer op rondreis gaan naar Cuba om het oosten van het land te ontdekken. Natuurlijk staan er ook andere landen op mijn lijstje, zoals Colombia, Zuid-Afrika en Vietnam