Reizen Costa Rica & Nicaragua
Rondreis Amerika
Rondreis Vietnam

Veelgestelde vragen

NRV

Wie is NRV?
Wij zijn de grootste rondreisspecialist van Nederland met een aanbod van circa 500 reizen. NRV is opgericht in 2006 en daarmee hebben we inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in rondreizen. NRV biedt een zeer uitgebreid aanbod van groepsreizen, privéreizen, familiereizen, cruises en reizen zelf samenstellen naar meer dan 50 bestemmingen in Afrika, Azië, Europa, het Midden-Oosten, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en Oceanië.
Waar staat NRV voor?
De afkorting NRV staat voor Nederland Reist Voordelig. Dat is een van onze uitgangspunten: de beste prijs voor ons aanbod. Verder staat NRV voor comfortabel op reis gaan. Onze rondreizen zijn door onze reisspecialisten met veel zorg samengesteld. De mooiste reisroutes zijn voor u uitgestippeld, met een evenwichtige mix tussen cultuur en natuur en tussen bekende hoogtepunten en verborgen parels. NRV staat ook voor service. Zo vinden wij het belangrijk dat u goed geïnformeerd wordt. U treft dan ook veel informatie op onze website om u zo goed mogelijk voor te bereiden op uw reis.
Wat voor soort reizen heeft NRV?
NRV biedt rondreizen aan naar meer dan 50 bestemmingen in Afrika, Azië, Europa, het Midden-Oosten, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en Oceanië. Wij hebben groepsreizen, privéreizen, zelf samenstellen en cruises in ons aanbod. Binnen deze categorieën bieden wij ook nog verschillende soorten reizen aan, zoals familierondreizen, Fly Drives, autorondreizen, stedentrips, strandvakanties en relaxte rondreizen.
Is NRV aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds?
Bij NRV kunt u met een gerust hart uw vakantie boeken. Wij zijn namelijk aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds, instanties die u als reiziger de meeste zekerheid geven.
Klik hier voor de Reisvoorwaarden en overige belangrijke informatie.
Op welke manier kom ik in contact met NRV?
Wilt u contact opnemen met NRV? Klik hier om via het contactformulier uw vragen en/ of opmerkingen over ons reisaanbod, uw reservering of bijvoorbeeld onze website te stellen. In de regel krijgt u hierop binnen 48 uur van ons een reactie.

Heeft u liever telefonisch contact? Van maandag tot en met vrijdag zijn wij van 9:00 uur tot 17:00 uur en op zaterdag tussen 9:00 tot 16:00 uur telefonisch bereikbaar op nummer 070-3076700. Wij beantwoorden graag uw vragen!
Wat zijn de betalingscondities van NRV?
NRV hanteert de betalingsvoorwaarden van de ANVR Reisvoorwaarden. Dit betekent dat u bij boeking een aanbetaling dient te voldoen van 20% van de reissom. Het restant van de reissom dient uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek door ons ontvangen te zijn.

Wanneer u gebruik maakt van een aanbieding kan het zijn dat wordt afgeweken van bovenstaande betalingsvoorwaarden. Dit staat altijd bij de betreffende aanbieding/ reis vermeld.
Wat is het NRV Reiscafé?
Wilt u alvast in de stemming komen voor uw reis, meer weten over een bepaalde bestemming of nader kennismaken met NRV? Kom dan naar het NRV Reiscafé om één van onze sfeervolle en informatieve presentaties bij te wonen. Onder het genot van een drankje ontvangt u veel informatie over onze bestemmingen en ziet u prachtige reisreportages. Uiteraard is er ook ruim de gelegenheid om vragen te stellen. Kijk hier voor meer informatie over het NRV Reiscafé en voor het reserveren van uw plaatsen.

Website

Wat is 'Mijn NRV'?
‘Mijn NRV’ is uw persoonlijke domein op nrv.nl waarmee u onder andere toegang heeft tot uw adresgegevens, boekingsgegevens, reisbescheiden en uw reispuntensaldo.
Het aanmaken van een ‘Mijn NRV’ domein gebeurt automatisch als u als nieuwe klant een online reis boekt, zodat u daarna eenvoudig uw gegevens bij elkaar heeft.

Hoewel wij bij het weergeven van ‘Mijn NRV’ de grootste zorgvuldigheid betrachten, is het mogelijk dat er onvolkomenheden genoteerd staan. Voor deze en andere onvolkomenheden kan NRV niet aansprakelijk worden gesteld. Er kunnen dan ook geen rechten worden ontleend aan de inhoud van uw persoonlijke domein.
Heeft u al een registratie op Mijn NRV, maar bent u uw wachtwoord vergeten?
Dan kunt u op de inlogpagina op 'Wachtwoord vergeten' klikken en dient u uw e-mailadres en de verificatiecode in te voeren. U ontvangt dan een e-mail met uw wachtwoord waarmee u weer kunt inloggen op ‘Mijn NRV’.
Kan ik mijn wachtwoord voor Mijn NRV wijzigen?
Uw wachtwoord van ‘Mijn NRV’ wijzigen, gaat heel eenvoudig. Log in met uw e-mailadres en het bestaande wachtwoord. U komt vervolgens in 'Mijn Gegevens'. Door op 'Wachtwoord wijzigen' te klikken, kunt u uw bestaande wachtwoord aanpassen naar een door u gewenst wachtwoord.
Hoe word ik lid van de nieuwsbrief?
Op onze website kunt u zich eenvoudig aanmelden voor onze nieuwsbrief. Helemaal onderaan alle webpagina’s ziet u een invulveld voor uw e-mailadres met daarboven “Schrijf u in voor onze nieuwsbrief”. Vul uw e-mailadres in en u wordt voortaan op de hoogte gehouden van onze speciale acties, mooie aanbiedingen en overig reisnieuws.
Hoe meld ik mij af voor de nieuwsbrief?
U kunt zich afmelden voor onze nieuwsbrief door onderaan in een ontvangen nieuwsbrief op de afmeldlink te klikken. U kunt ook reageren op een ontvangen nieuwsbrief dat u uitgeschreven wilt worden, dan schrijven wij u handmatig uit.

Een reis boeken

Hoe kan ik een prijsoverzicht van mijn gewenste reis krijgen?
Via onze website kunt u eenvoudig een prijsoverzicht van uw gewenste reis krijgen. Bent u geïnteresseerd in een Groepsreis of een Privéreis? Dan kunt u online een prijsoverzicht maken door bij de door u gewenste reis te klikken op 'Boek nu'. U kunt dan uw gewenste vertrekdatum, het aantal personen en eventuele extra opties zoals upgrades, verlengingen en het bijboeken van een reis- of annuleringsverzekering aangeven. In de kassabon update het prijsoverzicht naar aanleiding van uw toevoegingen, waardoor u een duidelijk prijsoverzicht krijgt.

Zijn de reis en prijs naar tevredenheid? Klik dan op 'doorgaan' om de vervolgstappen van uw boeking te doorlopen en definitief te boeken. Zodra wij uw boeking hebben ontvangen, nemen wij contact met u op.

Wilt u liever uw reis Zelf Samenstellen? Ook dan kunt u online een prijsoverzicht van de door u gewenste reis inzien. Door de gewenste reisonderdelen via het winkelwagentje toe te voegen aan uw boeking krijgt u een duidelijk overzicht van de opbouw van uw reis én de prijs.
Wat betekent 'op aanvraag' bij een reis(datum)?
Onze privérondreizen en zelf samenstel reizen zijn 'reizen op aanvraag'. Dit betekent dat wij uw reis bij onze lokale partner dienen te plaatsen om de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na te kijken. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Dit is niet mogelijk. Als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Of er kinderkorting voor uw reis van toepassing is, hangt af van de door u gewenste reis. Na het invoeren van uw reisgezelschap, wordt een eventuele kinderkorting in de prijstabel bij de desbetreffende reis verwerkt.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze groepsreizen & privéreizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad 'Verlengen/upgraden/extra's' (groepsreizen) en 'Verlengen/vervangen' (privéreizen) kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste reis inzien. Heeft u andere verlengingswensen? Kijk dan bij ons Zelf Samenstellen aanbod voor heel veel andere mogelijkheden. Hierbij kunt u zelf de reisduur van uw reis aangeven en is verlenging aldus altijd mogelijk.

Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Hoe kan ik een privéreis voor een alleenreizende boeken?
Wilt u als alleenreizende een privéreis bij NRV boeken dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen op +31 (0)70 3076700. Wij bekijken graag de mogelijkheden voor u. De prijzen op onze website zijn per persoon en gebaseerd op een verblijf met twee personen per kamer.
Ik ben minder mobiel, kan ik mee op reis?
Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van uw bestemming. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, trein of boot (afhankelijk van de reis) kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.
Kan er luchtvaartassistentie worden aangevraagd?
Indien u assistentie op de luchthaven wenst, kunt u het beste even telefonisch contact met ons opnemen via +31 (0)70 3076700. Wij spelen graag op uw wensen in en zullen naar aanleiding hiervan onze luchtvaartafdeling de assistentie laten aanvragen, indien mogelijk.
Is het mogelijk om een rondreis te boeken zonder vliegtickets, dus alleen een landarrangement?
Voor groepsreizen is dit niet mogelijk. Bij privéreizen is dit mogelijk via Zelf Samenstellen of neem bij het maken van uw boeking contact op met de afdeling Reserveringen (+31 (0)70 3076700), zodat wij dit met u kunnen bekijken.
Is het ook mogelijk om business class te vliegen?
Voor een stoelupgrade kunt u het beste even telefonisch of per mail contact met ons opnemen. In veel gevallen is het vliegen met business class mogelijk, maar dit is geen optie om via de website te boeken, omdat het niet altijd gegarandeerd kan worden.
In hoeverre is het mogelijk om vegetarisch te eten in hotels?
Dit is meestal mogelijk, maar moet wel duidelijk worden doorgegeven bij de boeking. De hotels moeten dit namelijk wel van tevoren weten, zodat ze hier rekening mee kunnen houden. Veel hotels zijn niet standaard ingesteld op vegetarisch eten.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvangen wij onze boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengen-gebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee . Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op NRV.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan.Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.

Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u uw reis De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Hoe kan ik mijn reiservaringen kenbaar maken?
Uw bevindingen kunt u op verschillende manieren aan ons kenbaar maken. Zo ontvangt u a afloop van uw reis een enquete waarin u uw bevindingen kunt weergeven, kunt u een kort verslag maken van bijvoorbeeld de accommodaties waarin u bent verbleven en de excursies die u heeft gedaan. Voorts kunt u een uitgebreid reisverslag maken die wij vervolgens bij de betreffende reis op onze website plaatsen: toekomstige reizigers kunnen dan alvast een voorproefje krijgen op hetgeen hen te wachten staat.

Mocht u reiservaringen willen delen waarop u graag een reactie wilt ontvangen dan kunt u dit opnemen met onze Afdeling Customer Experience. Klik hier voor het formulier om uw bevindingen kenbaar te maken.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.