alg4.jpg
alg3.jpg
alg2.jpg
alg1.jpg

Veelgestelde vragen

NRV

Wie is NRV?
NRV biedt een zeer uitgebreid aanbod van groeps- en privéreizen en zelf samenstel reizen naar bestemmingen in Afrika, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.

Reizen met NRV betekent comfortabel op vakantie gaan. Onze rondreizen hebben wij met zorg samengesteld en bevatten een evenwichtige mix tussen cultuur en natuur. Uiteraard laten wij u tijdens uw reis kennismaken met de hoogtepunten van de bestemming, verblijft u in sfeervolle drie- en viersterrenhotels, zullen wij er tijdens uw vakantie voor zorgen dat het u aan niets zal ontbreken en proberen we altijd een ‘local touch’ aan uw reis te geven, zodat u ook écht kennismaakt met de bestemming!

Niet alleen tijdens de reis, maar ook voorafgaand aan de reis en na afloop mag u veel service van ons verwachten. Zo vinden wij het onder andere belangrijk dat u goed geïnformeerd zal worden. U treft dan ook heel veel informatie op onze website: niet alleen over onze reizen, maar ook over de bestemming zelf, de hoogtepunten die u eigenlijk niet mag missen en allerhande zaken om u zo goed mogelijk voor te bereiden op uw verre reis. Ons contactcenter staat tijdens werkdagen en op zaterdag voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden, zowel per e-mail als telefonisch. En wilt u alvast in de stemming komen voor uw reis, meer weten over een bepaalde bestemming of nader kennismaken met NRV? Kom dan naar het NRV Reiscafé om één van onze sfeervolle en informatieve shows bij te wonen. Een goede voorbereiding en uniek in Nederland!
Wat voor soort reizen biedt NRV?
NRV biedt reizen naar Afrika, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Wij bieden zowel groepsreizen als privéreizen en zelf samenstel reizen aan.
Wat is het NRV Reiscafé?
Het NRV Reiscafé is het eigen reistheater van NRV waar u van harte welkom bent voor het bijwonen van één van onze shows. Onder het genot van een drankje ontvangt u veel informatie over de door u gewenste bestemming, ziet u twee prachtige reisreportages en bestaat uiteraard voldoende de mogelijkheid om uw vragen te stellen.

Klik hier voor meer informatie over het NRV Reiscafé of voor het reserveren van uw plaatsen.
Is NRV aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds?
Bij NRV kunt u met een gerust hart uw vakantie boeken. Wij zijn namelijk aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds, instanties die u als reiziger de meeste zekerheid geven.

Klik hier voor de Reisvoorwaarden en overige belangrijke informatie.
Op welke manier kom ik in contact met NRV?
Wilt u contact opnemen met NRV? Klik hier om via het contactformulier uw vragen en/ of opmerkingen over ons reisaanbod, uw reservering of bijvoorbeeld onze website te stellen. Onze e-mails worden in de regel binnen 24 uur beantwoord.

Liever telefonisch contact? Van maandag tot en met vrijdag zijn wij van 9:00 uur tot 17:00 uur en op zaterdag tussen 9:00 tot 16:00 uur telefonisch bereikbaar op nummer 070-3076700. Wij beantwoorden graag uw vragen!
Wat zijn de betalingscondities van NRV?
NRV hanteert de betalingsvoorwaarden van de ANVR Reisvoorwaarden. Dit betekent dat u bij boeking een aanbetaling dient te voldoen van 20% van de reissom. Het restant van de reissom dient uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek door ons ontvangen te zijn.

Wanneer u gebruik maakt van een aanbieding kan het zijn dat wordt afgeweken van bovenstaande betalingsvoorwaarden. Dit staat altijd bij de betreffende aanbieding/ reis vermeld.

Website

Wat is 'Mijn NRV'?
‘Mijn NRV’ is uw persoonlijke domein op NRV.nl waarmee u onder andere toegang heeft tot uw adresgegevens, boekingsgegevens en reisbescheiden. Verder kunt u binnen ‘Mijn NRV’ uw Reispuntensaldo raadplegen, foto's uploaden en bijvoorbeeld reisschema's maken.

Hoewel wij bij het weergeven van ‘Mijn NRV’ de grootste zorgvuldigheid betrachten, is het mogelijk dat er onvolkomenheden genoteerd staan. Voor deze en andere onvolkomenheden kan NRV niet aansprakelijk worden gesteld. Er kunnen dan ook geen rechten worden ontleend aan de inhoud van uw persoonlijke domein.
U bent nog niet als NRV klant geregistreerd:
Klikt u dan op 'Mijn NRV' en vervolgens op 'Ik wil me registreren als nieuwe klant'. U dient dan uw persoonlijke gegevens in te voeren en ontvangt nadat u de registratie voltooid heeft, een e-mail op het opgegeven e-mailadres. Hierin staat uw wachtwoord aangegeven en kunt u voortaan inloggen op onze website.
Heeft u al een registratie op Mijn NRV, maar bent u uw wachtwoord vergeten?
Dan kunt u op 'Wachtwoord vergeten' klikken en dient u uw e-mailadres en verificatiecode in te voeren. U ontvangt dan een e-mail met uw wachtwoord waarmee u weer kunt inloggen op ‘Mijn NRV’.
Kan ik mijn wachtwoord voor Mijn NRV wijzigen?
Uw wachtwoord van ‘Mijn NRV’ wijzigen, gaat heel eenvoudig. Log in met uw e-mailadres en het bestaande wachtwoord. U komt vervolgens in 'Mijn Gegevens'. Door op 'Wachtwoord wijzigen' te klikken, kunt u uw bestaande wachtwoord aanpassen naar een door u gewenst wachtwoord.
Hoe word ik lid van de nieuwsbrief?
Op onze website kunt u zich heel eenvoudig aanmelden voor onze nieuwsbrief. Registreer uw gegevens en u bent direct geabonneerd op onze nieuwsbrief waarmee u periodiek op de hoogte zult worden gehouden van onze speciale acties, mooie aanbiedingen en overig reisnieuws.
Hoe meld ik mij af voor de nieuwsbrief?
Afmelden voor onze nieuwsbrief kunt u doen door hier te klikken. Tevens kunt u zich via de afmeldlink in de nieuwsbrief afmelden.

Een reis boeken

Hoe kan ik een prijsoverzicht van mijn gewenste reis krijgen?
U kunt heel eenvoudig via onze website een prijsoverzicht van uw gewenste reis krijgen. Bent u geïnteresseerd in een Groepsreis of een Privéreis? Dan kunt u online een prijsoverzicht maken door bij de door u gewenste reis te klikken op 'Boek nu'. U kunt dan uw vertrekdatum, het aantal personen en eventuele extra opties zoals upgrades, verlengingen en het bijboeken van een reis- of annuleringsverzekering aangeven, waarna u door op 'volgende' te klikken een duidelijk prijsoverzicht in beeld krijgt.

Zijn de reis en prijs naar tevredenheid? Klik dan op 'doorgaan' om uw reis definitief te boeken en de vervolgstappen van uw boeking te doorlopen. Zodra wij uw boeking hebben ontvangen, nemen wij contact met u op.

Wilt u liever uw reis Zelf Samenstellen? Ook dan kunt u eenvoudig online een prijsoverzicht van de door u gewenste reis inzien. Door de door u gewenste reisonderdelen via het winkelwagentje toe te voegen aan uw boeking krijgt u een duidelijk overzicht van de opbouw van uw reis én de prijs. Hoe u uw ideale reis zelf samenstelt, hebben wij voor u op een rijtje gezet. Klik hier voor het Zelf Samenstellen in 5 stappen.
Wat betekent 'op aanvraag' bij een reis(datum)?
Onze privérondreizen en zelf samenstel reizen zijn 'reizen op aanvraag'. Dit betekent dat wij uw reis bij onze lokale partner dienen te plaatsen om de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na te kijken. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1 werkdag bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft. Een groepsreis waarvan het vertrek gegarandeerd is, zal definitief doorgaan.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.

Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV kennen een minimum en een maximum aantal deelnemers dat voor een groepsreis wordt gehanteerd en is afhankelijk van de specifieke reis. Het minimum aantal dat voor de door u gewenste reis van toepassing is, staat bij de betreffende reis aangegeven onder de 'Extra Informatie' op het tabblad 'Data & Prijzen'.

Het maximum aantal deelnemers dat voor een groepsreis wordt gehanteerd, is eveneens afhankelijk van de specifieke reis. Ook deze informatie treft onder de 'Extra Informatie' op het tabblad 'Data & Prijzen'.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via telebankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Of er kinderkorting voor uw reis van toepassing is, hangt af van de door u gewenste reis. Na het invoeren van uw reisgezelschap, wordt een eventuele kinderkorting in de prijstabel bij de desbetreffende reis verwerkt.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze groepsreizen & privéreizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad 'Verlengen/upgraden/extra's' (groepsreizen) en 'Verlengen/vervangen' (privéreizen) kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste reis inzien. Heeft u andere verlengingswensen? Kijk dan bij ons Zelf Samenstellen aanbod voor heel veel andere mogelijkheden. Uiteraard kunt u hiertoe ook telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.

Bij het Zelf Samenstellen kunt u zelf de reisduur van uw reis aangeven en is verlenging aldus altijd mogelijk.
Hoe kan ik een privéreis voor een alleenreizende boeken?
Wilt u als alleenreizende een privéreis bij NRV boeken dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen. Wij bekijken graag de mogelijkheden voor u. De prijzen op onze website zijn per persoon en gebaseerd op een verblijf met minimaal twee personen per kamer.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvangen wij onze boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op NRV.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor reizen naar vele landen is een visum verplicht. Bij de landeninformatie van het betreffende land kunt u hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum indien u niet de Nederlandse nationaliteit heeft of wanneer u uw visum zelf regelt. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Hoe kan ik mijn visum regelen?
Voor reizen naar vele landen is een visum verplicht. Bij de landeninformatie van het betreffende land kunt u hier meer informatie over vinden. Voor bepaalde landen dient u dit visum reeds in Nederland aan te vragen. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum indien u niet de Nederlandse nationaliteit heeft of wanneer u uw visum zelf regelt. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u via de VS reist, dan dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht elektronische reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming ESTA, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Voor een online aanvraag kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen (tenminste 3 dagen vóór vertrek). ESTA geeft in de meeste gevallen onmiddelijk autorisatie nadat u de gevraagde informatie heeft ingevuld, maar in sommige gevallen kan het 3 dagen in beslag nemen. Als geen toestemming wordt gegeven dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

Indien u niet via ESTA van te voren reistoestemming hebt aangevraagd en verkregen, loopt u het risico dat u vertragingen ondervindt op uw vertrekluchthaven of de luchthaven van aankomst in de VS. In het ergste geval kan u zelfs de toegang worden geweigerd. Het geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het visa waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen.

Intikken van ESTA op internet laat heel veel websites zien die dit tegen betaling regelen. Er is echter geen enkele reden om van deze sites gebruik te maken daar dit heel goed via de reguliere site van ESTA kan. Sinds 8 september 2010 bedragen de kosten voor de autorisatie ca. 21 USD per persoon. Autorisatie via ESTA is verplicht sinds 12 januari 2009. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende:

Voor de VS heeft u een visum nodig, wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft, zit uw persoonlijke visum al in uw paspoort verwerkt. Echter, wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Uitzondering reizen met een ESTA
Als u naar Amerika wilt reizen en u bent na maart 2011 in Iran, Irak, Soedan, Syrië of Jemen geweest, dan kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Bent u voor maart 2011 in bovenstaande landen geweest, dan kunt u gewoon met een ESTA reizen.

Uw visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan.Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.

Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas. Dergelijke artikelen vindt u bijvoorbeeld op veiligopreiswinkel.nl.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op Schiphol verwelkomd?
NRV heeft geen balie op Schiphol. U zult dan ook niet op Schiphol voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van te voren u op Schiphol wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op Schiphol om zodoende eventuele risico's uit te sluiten.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van € 2,50 tot € 3,50 per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u uw reis zelf samengesteld dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Hoe kan ik mijn reiservaringen kenbaar maken?
Uw bevindingen kunt u op verschillende manieren aan ons kenbaar maken. Zo ontvangt u a afloop van uw reis een enquete waarin u uw bevindingen kunt weergeven, kunt u een kort verslag maken van bijvoorbeeld de accommodaties waarin u bent verbleven en de excursies die u heeft gedaan. Voorts kunt u een uitgebreid reisverslag maken die wij vervolgens bij de betreffende reis op onze website plaatsen: toekomstige reizigers kunnen dan alvast een voorproefje krijgen op hetgeen hen te wachten staat.

Mocht u reiservaringen willen delen waarop u graag een reactie wilt ontvangen dan kunt u dit opnemen met onze Afdeling Customer Experience. Klik hier voor het formulier om uw bevindingen kenbaar te maken.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Veelgestelde vragen over Cruises

Kun je cruisen met kinderen?
Kinderen vinden cruisen meestal geweldig. Vooral in de Caribbean en Middellandse Zee bieden rederijen volop faciliteiten en activiteiten voor de verschillende leeftijdsgroepen. De meeste cruises die NRV aanbiedt, betreft echter langere reisduren naar verre bestemmingen en op dergelijke cruises zijn over het algemeen niet veel kinderen aan boord. Uiteraard zijn ze wel welkom, maar de activiteiten die worden aangeboden zijn op deze reizen beperkt.
Kun je cruisen als je zwanger bent?
Als je zwanger bent kun je cruisen, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Deze voorwaarden verschillen per rederij. Zo wordt je bij de meeste rederijen maar tot de 22-24e week van de zwangerschap aan boord toegelaten. Ook wordt er een medische verklaring gevraagd. Als u niet aan de voorwaarden van de rederij voldoet, kunt u bij inscheping worden geweigerd. Neemt u in het geval van een zwangerschap dan ook altijd contact met ons op.
Waar moet ik rekening mee houden als ik mindervalide ben?
Mindervaliden zijn van harte welkom aan boord. Vrijwel ieder schip heeft aangepaste hutten die op aanvraag te boeken zijn. Deze hutten hebben bredere deuren, zijn drempelvrij en beschikken over een aangepaste badkamer. Ook zijn er liften aan boord, zodat u (vrijwel) overal kunt komen op het schip. Wanneer u minder valide bent en een aangepaste hut wilt reserveren, neemt u dan contact met ons op, zodat wij de mogelijkheden met u kunnen bespreken. Ook wanneer u een rollator of rolstoel meeneemt, moeten wij dit van tevoren aan de rederij kenbaar maken. Qua grootte en gewicht gelden bepaalde restricties. U zult bij boeking het verzoek krijgen om een vragenlijst in te vullen, zodat wij u zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Ook kunnen wij u dan informeren over geschikte excursies. Tot slot is het belangrijk om rekening te houden met het vaarschema en of het schip aan de kade afmeert of voor anker gaat. In dat laatste geval is het van boord gaan met een rolstoel niet altijd mogelijk. Dit kunnen wij van tevoren voor u nagaan.
Is er een arts aan boord?
Elk schip heeft een medisch centrum aan boord met gediplomeerde artsen en verpleegkundigen. Dit is geen volwaardig ziekenhuis, maar u kunt hier (tegen betaling) wel terecht voor de behandeling van de meeste noodgevallen en medische routinegevallen.
Hoe zit het met veiligheid aan boord?
Rederijen moeten aan de hoogste veiligheidsstandaarden voldoen en hier wordt streng op gecontroleerd. De veiligheid van passagiers en bemanning staat dan ook altijd voorop. Voordat het schip de haven verlaat, wordt er een verplichte reddingsoefening gehouden voor alle passagiers. U hoort het alarm en krijgt duidelijke uitleg over wat te doen in een noodsituatie. In uw hut is een reddingsvest aanwezig en ook hier vindt u alle noodinstructies. Daarnaast beschikt iedere hut over een rookmelder en sprinklersysteem dat indien nodig automatisch in werking treedt. De bemanning wordt regelmatig getraind op noodsituaties.
Kan ik zeeziek worden?
Cruiseschepen zijn uitgerust met stabilisatoren en hebben daardoor weinig last van eventuele deining. Toch kunt u, als u erg gevoelig bent voor beweging, wat ongemak ervaren. Neemt u dan uit voorzorg tabletjes van de apotheek mee. Deze zijn eventueel ook aan boord te verkrijgen. Als er extreem slecht weer wordt verwacht, zal het schip de route en/of de aanlegtijden in een haven aanpassen om dit slechte weer zoveel mogelijk te ontlopen.
Hoe werkt het met fooien aan boord?
Het geven van fooien tijdens een cruise is heel gebruikelijk. De bemanning aan boord werkt hard om ervoor te zorgen dat het u aan niks ontbreekt. Dit geldt voor zowel de mensen voor als achter de schermen. Om het u gemakkelijk te maken worden de fooien dagelijks automatisch op uw boordrekening bijgeschreven. De hoogte van de bedragen verschilt per rederij (zie hiervoor de rederij informatie op onze website). Deze ‘fooienpot’ wordt onder al het personeel verdeeld en is een belangrijk deel van hun inkomen. Indien gewenst kunt u dit bedrag bij de receptie wijzigen.
Wat zijn havengelden?
Havengelden zijn belastingen die een rederij moet betalen om in een bepaalde haven te mogen aan- en afmeren. Deze havengelden zijn standaard inbegrepen in de reissom.
Hoe kan ik excursies boeken?
Excursies tijdens de cruise zijn, tenzij anders aangegeven in het dag-tot-dag programma, niet inbegrepen. Als het schip in een haven ligt kunt u op eigen gelegenheid van boord gaan of een excursie boeken via de rederij. Excursies kunt u voor vertrek via de website van de rederij boeken (met een inlogcode die u na boeking van ons ontvangt). Ook kunt u aan boord bij de excursiedesk terecht (onder voorbehoud van beschikbaarheid).
Kan de route van de cruise wijzigen?
Door onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld slecht weer, politieke onrust of om logistieke redenen, kan de rederij besluiten om af te wijken van het oorspronkelijke vaarschema. De veiligheid en het belang van passagiers, bemanning en het schip staat hierbij altijd voorop. U wordt, voor zover mogelijk, vooraf geïnformeerd over de wijzigingen. Er geldt geen financiële vergoeding voor het wijzigen, vervangen of wegvallen van een haven/bestemming.
Wat voor reisdocumenten heb ik nodig?
Voor iedere cruise is een geldig paspoort nodig dat bij terugkomst in Nederland nog tenminste 6 maanden geldig is. Daarnaast is voor een aantal landen een visum nodig. In enkele gevallen kan dit visum aan boord tegen betaling worden afgegeven. Als dit het geval is, zal dit bij de desbetreffende reis op de website worden vermeld. Voor sommige landen moet u het visum zelf - al voor vertrek - in Nederland regelen. Bij de praktische informatie over de cruise op onze website kunt u informatie vinden over de benodigde visa voor desbetreffende reis.
Wat als ik vegetarisch ben of een speciaal dieet volg?
Vegetarische maaltijden staan altijd op het menu en hoeft u van tevoren niet aan te vragen. Voor overige diëten verzoeken wij u dit bij boeking kenbaar te maken, zodat wij de mogelijkheden bij de rederij kunnen navragen.
Wat zijn de verschillende huttypes?
Ieder schip heeft veel verschillende hut categorieën. De prijs hiervan is voornamelijk afhankelijk van de ligging. Hoe hoger gelegen en hoe meer midscheeps des te duurder. In de basis zijn er 4 verschillende huttypes te onderscheiden:
– Binnenhut: dit is een hut aan de binnenzijde van het schip, zonder raam
– Buitenhut: deze hut ligt aan de buitenkant en beschikt over een raam. Dit raam kan niet worden geopend en soms is er sprake van (gedeeltelijk) belemmerd uitzicht
– Balkonhut: een buitenhut met een (schuif)deur naar een privé-balkon
– Suite: een grotere en luxere buitenhut, veelal met apart zitgedeelte en met privé-balkon
Krijg ik een specifiek hutnummer bij boeking?
Bij een cruiseboeking maakt u een reservering voor een bepaalde hutcategorie. Over het algemeen geldt dat een specifiek hutnummer pas in een later stadium wordt toegekend. Dit is meestal een hutnummer in de geboekte categorie, maar soms in een hogere/betere categorie. De rederij kan het toegekende hutnummer eventueel nog wijzigen binnen dezelfde of hogere categorie. De ligging van de hut is daarom niet gegarandeerd.
Met hoeveel personen kun je in een hut?
Voor een comfortabel verblijf adviseren we een bezetting van maximaal twee personen per hut. Dit in verband met de grootte van de hut, die over het algemeen beperkter is dan de gemiddelde hotelkamer. Sommige hutten bieden de mogelijkheid voor een derde of vierde persoon in de hut, maar deze hutten zijn over het algemeen niet of nauwelijks groter dan de hutten voor maximaal 2-persoonsbezetting. Het 3e en eventueel 4e bed is veelal een bovenbed dat je kunt uitklappen, waardoor je een stapelbed idee krijgt. Ook kan dit extra bed een sofabed zijn (soort slaapbank).
Zijn er ook 1-persoonshutten op een schip?
Er zijn geen specifieke eenpersoonshutten aan boord. Iedere hut is in de basis geschikt voor tenminste twee personen. Als u alleen reist, krijgt u een twee- of meerpersoonshut voor alleengebruik.
Welke maaltijden zijn inbegrepen?
U verblijft aan boord op basis van volpension. Ontbijt, lunch en diner is standaard inbegrepen in de prijs en kunt u naar wens nuttigen in het hoofdrestaurant (à la carte) of in het buffetrestaurant. Ook zijn diverse snacks inclusief. Roomservice is altijd beschikbaar, maar sommige rederijen vragen hier een toeslag voor. Ieder schip beschikt daarnaast over diverse specialiteitenrestaurants waar u tegen een toeslag kunt dineren.
Zijn drankjes inbegrepen?
Drankjes zijn in de meeste gevallen niet inbegrepen. Wel krijgt u koffie/thee/water bij de maaltijden. Daarnaast hebben de meeste schepen in het buffetrestaurant automaten met koffie/thee en soms ook ijswater wat u gedurende de openingstijden van het buffetrestaurant gratis kunt nuttigen. Overige drankjes zijn tegen betaling. In sommige gevallen kan het interessant zijn om een drankenpakket te boeken. Zie hiervoor de rederij informatie bij de desbetreffende cruise op onze website.
Mag ik mijn eigen drank meenemen aan boord?
Het meebrengen van een een paar flesjes water/frisdrank voor eigen gebruik wordt door de meeste rederijen toegestaan. Alcoholische dranken mag u niet meenemen aan boord. Ongeopende flessen worden tijdens de cruise in bewaring genomen. Geopende flessen worden weggegooid. Sommige rederijen, zoals Holland America Line staan het toe om één fles wijn per persoon mee te nemen aan boord.
Mag ik bezoekers uitnodigen aan boord?
De strenge veiligheidsmaatregelen die de rederijen hanteren, staan het niet toe om bezoekers uit te nodigen aan boord.
Is er internet/WIFI aan boord?
Op elk schip is (tegen betaling) WIFI aanwezig. U kunt zich hiervoor registreren en een betaald pakket naar keuze afnemen. Ook kunt u tegen betaling gebruikmaken van computers en internetfaciliteiten in het internetcafé aan boord. De snelheid van het internet is over het algemeen een stuk lager dan wat u thuis gewend bent. Toch wordt het aan boord bellen of gebruikmaken van internet/dataroaming via uw eigen provider sterk afgeraden i.v.m. de torenhoge kosten die kunnen ontstaan. Dit aangezien de verbinding (mits er überhaupt bereik is) meestal via een satelliet loopt. Om onaangename verrassingen te voorkomen, adviseren we u om uw mobiele telefoon aan boord op flight modus te zetten en alleen gebruik te maken van de internetpakketten van de rederij.
Hoe verloopt de inscheping?
Bij aankomst in de haven geeft u uw bagage, voorzien van label met naam en hutnummer, af bij de kruiers. Uw koffer wordt voor u aan boord gebracht en vindt u later op de dag voor de deur van uw hut of in uw hut terug. U wordt verzocht uiterlijk 2 uur voor vertrek in de haven aanwezig te zijn. In de cruise terminal checkt u in en wordt de credit card registratie of het contante deposito geregeld. Hier ontvangt u uw boordpas, tevens hutsleutel en betalingsmiddel aan boord. De inscheping gaat in eerste instantie in groepen (op kleur of nummer) om grote opstoppingen te voorkomen. Dit kan wachttijden met zich meebrengen. Als het later rustiger wordt, kunt u meestal gelijk aan boord na de incheck. De eerste maaltijd die na de inscheping wordt geserveerd is de (welkomst)lunch.
Hoe verloopt de ontscheping?
De avond voorafgaand aan de ontscheping, plaatst u uw koffers voorzien van label voor de deur van uw hut, zodat de bemanning deze voor u van boord kan dragen. U vindt uw bagage in de cruise terminal terug, gesorteerd op kleur. Zorg voor een kleine tas met wat kleding en toiletartikelen voor uw laatste overnachting aan boord. Na een vroeg ontbijt wordt u verzocht de hut te verlaten en wordt er in groepen (op kleur of nummer) ontscheept. De volgorde is afhankelijk van verdere reisplannen cq vluchttijden. Zodra uw kleur/nummer wordt omgeroepen kunt u van boord. Dit kan wachttijden met zich meebrengen. U kunt in de verschillende lounges of aan dek wachten op uw beurt om te ontschepen.
Kan ik op eigen gelegenheid van boord als ik geen excursie heb geboekt?
Ja dat kan. Als u geen excursie heeft geboekt, kunt u zelf de bestemming gaan verkennen. Als er in een haven gebruik wordt gemaakt van tenderboten, wordt er voorrang gegeven aan passagiers met (vroege) excursies, voordat de overige passagiers van boord mogen. Als u op eigen gelegenheid van boord gaat, checkt u dan goed wanneer u weer aan boord wordt verwacht. Het schip wacht niet op u als u te laat bent.
Wat zijn tenderboten?
Als het schip niet aan de kade kan afmeren, gaat het schip voor de kust voor anker. U wordt dan in kleine motorbootjes aan land gebracht. Deze zogenaamde tenderbootjes varen af en aan. Als u op eigen gelegenheid aan land gaat, let u er dan goed op wanneer de laatste tenderboot naar het schip vertrekt. Er wordt niet op u gewacht als u te laat bent.
Voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, kan het lastig of soms onmogelijk zijn om aan land te gaan als er gebruik wordt gemaakt van tenderboten.
Hoeveel bagage mag ik mee aan boord?
Rederijen hanteren meestal geen maximum qua bagage, maar aangezien de ruimte in een hut beperkt is, adviseren wij u om niet meer dan één koffer per persoon mee te nemen aan boord. Voor de vlucht naar de haven van inscheping gelden de regels van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Wat is de minimum leeftijd om een cruise te mogen boeken?
Dit is afhankelijk van de rederij en in sommige gevallen ook van het land van inscheping. Over het algemeen geldt een minimum leeftijd van 21 jaar. Passagiers jonger dan 21 jaar moeten worden begeleid door een ouder, voogd of begeleider die minstens 21 jaar oud is.
Wat is een boordpas?
U ontvangt uw boordpas bij inscheping. Deze pas is uw toegangsbewijs tot het schip, de sleutel van uw hut en uw betalingsmiddel aan boord. Het is belangrijk dat u deze boordpas altijd bij u heeft. De pas wordt bij in- en ontscheping gescand, zodat de bemanning weet of iedereen aan boord is.
Hoe kan ik aan boord betalen?
Alle uitgaven die u aan boord doet worden automatisch op uw boordrekening bijgeschreven na het tonen/scannen van uw boordpas. Om deze pas te activeren kunt u bij inscheping een credit card registreren (Mastercard, Visa, American Express) of een contant deposito storten. Gedurende de cruise worden er reserveringen op uw credit card gedaan om de betalingen van uw boorduitgaven te garanderen. Op de laatste dag van uw cruise ontvangt u een eindafrekening en wordt uw credit card belast voor het totaalbedrag. Eventuele reserveringen die dan nog uitstaan worden zo spoedig mogelijk door de credit card maatschappij vrijgegeven (deze ‘release’ periode verschilt per credit card maatschappij). Een eventuele restwaarde van uw deposito kunt u voor de ontscheping bij de receptie ophalen.
Mag ik roken aan boord?
Op de meeste schepen zijn alle publieke ruimtes en de hutten (inclusief balkon) rookvrij. Alleen op bepaalde plekken aan dek en in sommige gevallen in een bepaalde lounge of in (een gedeelte van) het casino mag worden gerookt. Waar u mag roken verschilt per rederij en soms zelfs per schip. Rookplekken worden duidelijk aangegeven. Bij overtreding van het rookbeleid kan de rederij een boete uitdelen.
Wat voor kleding neem ik mee op een cruise?
Dit is mede afhankelijk van de rederij. Bij de rederij informatie van de desbetreffende cruise vindt u aanvullende informatie over de kledingadviezen aan boord. Overdag volstaat altijd vrijetijdskleding. Houdt u er rekening mee dat u met badkleding niet in de restaurants wordt toegelaten. Voor de avond gelden verschillende kledingadviezen afhankelijk van de rederij. Over het algemeen volstaat nette vrijetijdskleding (lange broek met polo/overhemd voor de heren en jurk/rok/nette broek voor de dames), maar er worden ook enkele gala/formele avonden georganiseerd, waarbij een kostuum voor de heren en een cocktail- of galajurk voor de dames gepast is. Neemt u verder goede (wandel)schoenen mee als u een actieve excursie gaat maken, een paraplu en/of regenjas, sportkleding als u gebruik wilt maken van de fitnessruimte, badkleding voor in de spa/het zwembad en een zonnehoed/pet voor zonnige en warme dagen. Tot slot verzoeken we u rekening te houden met de culturen van de landen die u gaat bezoeken en hiervoor gepaste kleding mee te nemen.
Op de hoogte blijven van acties en mis nooit een aanbieding!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Bezoek ons Reiscafé!

Kom meer te weten over de volgende bestemmingen:
Sri Lanka, Indonesië, Zuid-Afrika, China, Costa Rica, Japan, India, Vietnam, Thailand en Namibië

Reserveer gratis