Ferries naar Schotland
Als u voor één van onze Autorondreizen (o.b.v. eigen vervoer) kiest zijn er verschillende mogelijkheden om in Schotland te komen. Rechtstreekse veerdiensten zijn mogelijk vanuit IJmuiden naar Newcastle met de nachtferry van DFDS (www.dfds.com). Vanaf Newcastle is het dan nog slechts een uurtje rijden naar de Schotse grens. Ook kunt u kiezen voor de kortere, goedkopere dagboten naar Engeland, zoals de ferry van Hoek van Holland naar Harwich met Stenaline (www.stenaline.com). De afstand naar de Schotse grens bedraagt dan nog zo’n 6 uur rijden. Als u uit België komt, kunt u vanuit Zeebrugge vertrekken. U arriveert dan in Hull, vanwaar het nog ongeveer 5 uur rijden is naar de Schotse grens. Wij verwijzen u graag naar de websites van de verschillende veerdiensten voor het maken van een reservering.
Uitvoering rondreis
Voor deze reis kunt u dagelijks vertrekken in de maanden maart t/m november.
Accommodatie in Schotland
U kunt onze reizen in Schotland boeken op basis van verschillende soorten accommodatie. Kiest u voor een charmante Bed & Breakfast dan logeert u bij de Schotten thuis. Zij delen graag de leukste tips met u en trakteren u op een overheerlijk Schots ontbijt. Ook kunt u kiezen voor goede Middenklasse hotels (veelal 3* hotels) of Superiorklasse hotels. Wanneer u voor Superiorklasse hotels kiest, verblijft u in een mix van accommodatie. Op een paar bestemmingen verblijft u in Country Houses, oftewel klassieke herenhuizen en landhuizen van 4-sterren niveau. Dit zijn hele bijzondere en unieke hotels, ieder met een geheel eigen sfeer. Voor de overige bestemmingen verblijft u voornamelijk in 4-sterren hotels. In sommige delen van Schotland zijn er echter geen 4-sterren hotels of Country Houses. In dat geval boeken wij voor u het best beschikbare hotel in de omgeving. Daarnaast geldt voor Schotland dat in sommige regio’s de accommodatie schaars is. U verblijft dan ook in de omgeving van een genoemde bestemming/plaats met een straal van maximaal 30 kilometer.
Bed & Breakfast
Verblijven in een B&B betekent te gast zijn bij een familie. De locatie en faciliteiten variëren en zijn daarom niet te vergelijken met die van een hotel. Aan de andere kant is een warm welkom en een persoonlijke sfeer gegarandeerd. Sommige B&B's bevinden zich in zeer landelijke gebieden, buiten steden.
B&B's hanteren beperkte aankomsttijden, meestal tussen 16.00 en 18.00 uur. Aankomsten 's nachts zijn niet toegestaan om andere gasten niet te storen. De inchecktijden worden vermeld in de reisdocumenten, en wij raden sterk aan om de B&B te bellen in geval van vertraging. Het is niet ongebruikelijk dat de eigenaar niet aanwezig is bij aankomst, vooral wanneer gasten buiten de inchecktijden arriveren. Sommige B&B's geven persoonlijke toegangscodes door, die op de voucher staan vermeld.
Over het algemeen zijn kamers vaak eenvoudig ingericht en kunnen ze sterk variëren in grootte. De bedden zijn vaak queensize of Franse bedden van 1,40 meter breed met één deken (voor tweepersoonskamers) of twee aparte eenpersoonsbedden (voor een twin room). De toewijzing is afhankelijk van beschikbaarheid en wordt bepaald door de eigenaar. De meeste kamers hebben vloerbedekking en geen laminaat. Veel B&B's hebben privébadkamers, maar in sommige gevallen bevinden deze zich op de gang. De badkamer bestaat meestal uit een bad met geïntegreerde douche, waardoor u in het bad moet douchen. De waterdruk kan sterk variëren, afhankelijk van het tijdstip van de dag. B&B's hebben geen openbare ruimtes en beschikken niet over een lift of airconditioning. Uw koffer dient u zelf naar uw kamer te brengen, aangezien er geen portierservice is. Kamers worden mogelijk niet elke dag schoongemaakt tijdens uw verblijf; vraag bij de eigenaar voor meer informatie. Bij aankomst wordt vaak een ontbijtlijst en een schema met ontbijttijden gepresenteerd. U wordt gevraagd uw voorkeurstijden en maaltijden te selecteren. Vaak is er geen buffet. Dit is om lange wachttijden te voorkomen en een soepel verloop te garanderen voor zowel gasten als eigenaren.
In Schotland gelden strenge regels op het gebied van gezondheid en veiligheid (health & safety). Hierdoor kunnen ramen in de kamer vaak niet wijd worden geopend en zijn balkons niet toegankelijk.
Parkeren bij B&B's is zeer beperkt en niet altijd gratis. Accommodaties staan het niet toe om parkeerplaatsen te reserveren; deze werken volgens het principe van wie het eerst komt, het eerst maalt. Als er geen parkeerplaats beschikbaar is, moet u mogelijk op straat of in een openbare parkeergarage parkeren. Alle parkeerkosten zijn voor eigen rekening.
Hotels
Alle accommodaties hebben het kwaliteitsniveau van het land. Deze nationale standaarden kunnen afwijken van wat u gewend bent. Hotels zijn vaak niet speciaal als hotel gebouwd en bestaan uit meerdere aan elkaar gekoppelde huizen die zijn omgebouwd tot hotels.
Over het algemeen zijn de kamers eenvoudig ingericht en kunnen ze sterk variëren in grootte. De bedden zijn vaak queensize of Franse bedden van 1,40 meter breed, met één deken (voor tweepersoonskamers) of twee aparte eenpersoonsbedden (twin rooms). De toewijzing is afhankelijk van beschikbaarheid en wordt bepaald door de hotelmanager. De meeste kamers hebben vloerbedekking en geen laminaat. De badkamer is meestal uitgerust met een bad met geïntegreerde douche, waardoor u in het bad moet douchen. De waterdruk kan sterk variëren, afhankelijk van het tijdstip van de dag.
In Schotland gelden strenge regels op het gebied van gezondheid en veiligheid (health & safety). Hierdoor kunnen ramen in de kamer vaak niet wijd worden geopend en zijn balkons niet toegankelijk.
Niet alle hotels beschikken over een lift en/of airconditioning. U dient uw koffer zelf naar uw kamer te brengen, omdat er geen portierservice aanwezig is. Kamers worden mogelijk niet elke dag schoongemaakt tijdens uw verblijf; vraag bij de receptie voor meer informatie.
Het ontbijt wordt meestal in buffetvorm geserveerd. Bij sommige accommodaties worden alleen de koude gerechten, zoals brood, sap, ontbijtgranen, vleeswaren, zoet beleg en kaas, als buffet aangeboden. Warme gerechten, zoals eieren, moeten dan apart worden besteld. De restaurants in de hotels sluiten vaak vroeg in de avond en zijn soms niet elke avond open voor het diner. Het diner bestaat meestal uit een keuzemenu. De restaurants in het hotel kunnen al vroeg in de avond sluiten en zijn soms niet elke avond open voor diner. We raden aan om bij het inchecken met de receptie te overleggen over de dineropties en een tafel te reserveren.
Parkeren bij hotels is zeer beperkt en niet altijd gratis. Accommodaties staan het niet toe om parkeerplaatsen te reserveren; deze werken volgens het principe van wie het eerst komt, het eerst maalt. Als er geen parkeerplaats beschikbaar is, moet u mogelijk op straat of in een openbare parkeergarage parkeren. Alle parkeerkosten zijn voor eigen rekening.
Overnachting voorafgaand aan de reis in Edinburgh
Wilt u Edinburgh al vóór uw reis ontdekken? Neem contact op met onze reisspecialisten voor de mogelijkheden.
Parkeerkosten
Accommodaties beschikken niet altijd over eigen parkeerplaatsen. Met name in steden kan parkeren lastig zijn. Daarnaast worden er veelal kosten in rekening gebracht. Garages van hotels worden meestal door externe partijen gerund en hotels kunnen hiervoor dan ook geen reserveringen aannemen. Parkeerkosten zijn niet inbegrepen. Reken op ca. 9-20 GBP (€10-25) per nacht. Verderop in de omgeving is er wellicht ook gelegenheid om gratis te parkeren.
NB: Bovenstaande bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen en kunnen in de loop van het jaar wijzigen.
Zwaarte en Mobiliteit
Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van de prachtige Verenigde Arabische Emiraten. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Houdt u er alstublieft rekening mee dat de bus niet overal kan komen, waardoor we u soms niet met uw bagage voor het hotel af kunnen zetten of ophalen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus en andere vervoersmiddelen kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.
Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.