Welkom op de blogpagina van NRV
Rondreis India

Andalusië door de lens van Joyce

¡Hola! Ik ben Joyce van Dijke en op dit moment ben ik bijna 3 jaar werkzaam bij NRV. Ik vind het heerlijk om in de reisbranche te werken, want daar ligt mijn hart! Sinds vorig jaar mag ik ook het reiscafé presenteren en dat vind ik geweldig! Het is zo leuk om mensen enthousiast te maken over de schitterende plekken die onze wereld te bieden heeft. Helaas hebben we nu te maken met Corona, waardoor er geen presentaties in ons reiscafé kunnen plaatsvinden en we ook niet mogen reizen. Maar wanneer we weer mogen, dan ben ik er klaar voor!

Ik heb veel in Zuidoost-Azië gereisd, schitterende studiereizen in Noord-India en Rusland gemaakt, Los Angeles en Miami/Florida Keys bezocht én rondreizen gemaakt in Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Midden-Amerika. Maar toch blijft Spanje mijn favoriete bestemming. Elke keer voelt het als thuiskomen, heerlijk! Spanje heeft schitterende steden, lieflijke dorpjes, een geweldige cultuur (behalve het stierenvechten dan) én een lekker klimaat. Maar ook de vriendelijke Spanjaarden, de verschillende soorten landschappen, de costa’s, de eilanden, de taal en niet te vergeten: het heerlijke eten, zijn redenen om Spanje te bezoeken. Ik ben gek op de vele soorten tapa’s en paëlla’s!

De mooiste plekken van Andalusië:

6. Viva la playa
  7. Hasta luego

1. Mi primera vez en España

Tijdens mijn eerste reis naar Spanje verbleef ik in Gran Canaria. Ik heb daar uitstapjes gemaakt naar dorpjes aan de zuidwestkust: het toeristische Puerto Rico en het liefelijke Puerto de Mogán. De hoofdstad, Las Palmas, heeft een mooie oude wijk in koloniale stijl en een bezoek aan het Plaza de Santa Ana en Casa de Colón vond ik de zeker de moeite waard. Ook de jeepsafari door het bergachtige binnenland met een bezoek aan San Mateo was erg leuk. Absoluut een fijne ‘eerste-keer-Spanje’ ervaring. Maar ik ben verliefd geworden op Spanje tijdens een backpack rondreis door Andalusië, samen met een vriendin. We wilden graag de klassieke steden Sevilla, Córdoba en Granada ontdekken en afsluiten aan het strand. We begonnen in Madrid!

2. Gran Madrid

Na een twee uur durende vlucht, zette de metro ons af in het centrum van Madrid, de bruisende hoofdstad van Spanje. We liepen naar Plaza Mayor om even rustig bij te komen van de reis. Dit is het centrale plein van Madrid en een ideale plek om op één van de terrasjes wat lekkers te eten en te drinken. Om de stad makkelijk te verkennen is de Tourist Bus een handige optie. Met deze bus verken je in een korte tijd allerlei bezienswaardigheden, waaronder het Prado National Museum, het belangrijkste nationale kunstmuseum van Spanje. Wij namen een kijkje in Parque del Buen Retiro, waar veel Madrilenen komen om samen te ontspannen en te picknicken. Ondanks dat ik niet van stierenvechten houd, vond ik La Plaza de Torros een erg imposant gebouw. Vanuit daar hebben wij heerlijk door de stad gewandeld en een bezoek gebracht aan het Palacio Real. Dit is een prachtig gebouw met gigantische tuinen, ook wel de Jardines de Sabatini genoemd.

3. Sevilla hermosa

Vanaf treinstation Atocha namen we de sneltrein naar Sevilla. Het was pas mei, maar toch al behoorlijk warm. Om 18.00 uur was het nog steeds 40℃, al stond de betreffende gradenpaal wel in de zon. We verbleven in een schitterend hostel met een prachtige binnenplaats vol met planten. Zoiets geeft mij absoluut het gevoel van het ‘echt in Spanje zijn’. In Sevilla kan je heerlijk door de oude straatjes met kleine plaza's en fonteintjes struinen. Bekijk ook de imposante gotische Kathedraal Santa María de la Sede (de grootste gotische kathedraal ter wereld!). Vanaf de toren, de Giralda, heb je een schitterend uitzicht over de stad. Wat je natuurlijk ook niet mag missen is Plaza de España en het absolute hoogtepunt: het Real Alcázar. Dit was vroeger een Moors Fort. Ik had nog uren kunnen genieten van het prachtige gebouw, maar vooral van de schitterende tuinen!

4. Córdoba caliente

Córdoba is de warmste stad van Europa. Een aantal maanden per jaar stijgt de temperatuur tot wel boven de 35 ℃.  De stad is kleiner dan de eerste twee steden die we bezochten en heeft een mooi oud centrum. Ook hier is een Alcázar aanwezig, kleiner dan die in Sevilla, maar zeker een bezoek waard. Córdoba ligt aan de rivier Guadalquivir en ik adviseer je om zeker even over de historische Romeinse brug, de Puente Romano, te wandelen. Wat je in Spanje, maar vooral ook hier in Córdoba, veel hebt is dat je op straat sinaasappel- en citroenbomen met rijpe vruchten tegenkomt, hoe leuk is dat! Je ziet ze ook op het plein bij de Mezquita. Het is geweldig om het vernuftige irrigatiesysteem te zien dat door de Moren is aangelegd. Ook de Mezquita stamt uit de tijd van de Moren, maar is later een kathedraal geworden. In de loop der jaren heb ik veel prachtige bouwwerken gezien, maar de Mezquita staat nog steeds in mijn top 10. Neem echt de tijd om jezelf te kunnen verliezen in de prachtige zuilen, koepels en toegangspoorten van dit gebouw.

5. Granada agradable

We lieten ons weer per trein naar de volgende plek brengen. Van het warme Córdoba gingen we naar het wat hoger gelegen Granada, dat aan de voet van de Sierra Nevada ligt. We hebben uren door Andalusië gereden en lekker uit het raam gestaard. Ook maakten we een tussenstop in het dorpje Bobadilla, waar we zelfs nog even de tijd hadden om een rondje te lopen, heerlijk! In Granada genoten wij van de sfeer van Andalusië, die hier goed zichtbaar is. Er zijn leuke bars waar je een echte flamencoshow kunt bijwonen en goede restaurants die vaak lokale specialiteiten serveren. Eerst hield ik niet zo van olijven, maar in deze stad ben ik ze gaan waarderen. Vergeet niet om in Granada een leuk souvenir te kopen, want dat is hier goedkoper dan in andere steden.

De belangrijkste bezienswaardigheid van Granada is met kop en schouders het Alhambra. Tickets hiervoor moet je ruim van te voren kopen, maar dat is het waard! Je brengt namelijk minstens een halve dag door in dit oude fort van Moorse origine. Na een flinke klim (of je neemt een taxi), bereik je de toegangspoort tot het Alhambra, dat heel toepasselijk aan de Calle Real de la Alhambra ligt. Het complex heeft prachtige ruimtes, details en binnenplaatsen. Vanaf sommige punten heb je een schitterend uitzicht over de stad en de daarachter gelegen Sierra Nevada met zijn witte toppen. Je kijkt je ogen uit!

De volgende dag hebben we de bus genomen en zijn we de Sierra Nevada ingegaan. Heel raar om het ene moment in 30 graden te lopen en een uurtje later in de sneeuw.

6. Viva la playa

Na het bezoek aan deze 4 prachtige steden wilden we nog een paar dagen aan het strand doorbrengen. Vanuit de badplaats Almería stapten we op de bus en reden we via het platteland naar het dorpje San José in Cabo de Gata. We verbleven wederom in een prachtig hostel op 5 minuutjes lopen van het strand. Gabo de Gata, oftewel de Kattenkaap, heeft zijn naam te danken aan de kaap in de vorm van een kattenkop. Het is een prachtig natuurpark waar je uren kunt wandelen langs de kust en mooie verlaten stranden tegenkomt. Woestijnachtig landschap wordt afgewisseld door tropisch groen zoals agaven, yucca’s, cactussen en olijfbomen. Dit is echt een stukje ongerept Spanje, waar je tot rust kunt komen.

Na een paar heerlijke dagen wandelen en genieten aan het strand zijn we weer terug gereisd naar Madrid waar we nog één nachtje verbleven en nog even lekker hebben geshopt, want ook daar leent Madrid zich uitstekend voor!

7. Hasta luego

In de afgelopen jaren ben ik meerdere keren naar Spanje geweest en bezocht ik onder andere: het vulkanische eiland Lanzarote, de Costa Blanca, Catalonië, Barcelona en de Costa del Sol. Afgelopen zomer zijn we met ons gezin naar Mallorca geweest. Voor mijn man en mij was dat de tweede keer, maar beslist niet de laatste, want wat is dat een schitterend eiland! Tenerife (vanwege de Pico del Teide), Valencia en Noord-West Spanje staan ook nog bovenaan mijn lijstje.

Inmiddels hebben wij bij NRV prachtige nieuwe privéreizen in ons programma. Hopelijk kan ik snel een nieuwe blog schrijven en mijn reiservaring delen over dit onontdekte stukje Spanje. ¡Adios!

Bekijk hier al onze rondreizen naar Spanje