NRV- Frequently Asked Questions(FAQ)
v.a. 899
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
15-05-2024
Reisduur
8 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 125 korting
i
Lente Sale!
i
Voorwaarden Lente Sale
- Actie loopt t/m 2-4-2024
- Geldig op nieuwe boekingen voor groeps- en privéreizen met vertrek t/m maart 2025
- Korting niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
Hoogtepunten van Dalmatië
8 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 899
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
15-05-2024
Reisduur
8 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Lente Sale
- Actie loopt t/m 2-4-2024
- Geldig op nieuwe boekingen voor groeps- en privéreizen met vertrek t/m maart 2025
- Korting niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Reviews
Reisleiding
Praktische info
Imponerende natuur, historische steden & fijne stranden
  • Ontdek veelzijdig Kroatië; imponerende natuur, historische steden en fijne stranden
  • Stadsbezoeken met lokale, Engelssprekende gidsen in Dubrovnik, Split en Zadar
  • Per boot naar het eiland vol legendes en verhalen Korcula
  • Bewonder de vele watervallen in Krka Nationaal Park
  • Verblijf op basis van halfpension; ontbijt en diner inbegrepen
  • Kleine groepen met max. 26 deelnemers
Ontdek samen met NRV het allermooiste wat de regio Dalmatië te bieden heeft. De perfecte bestemming voor liefhebbers van rust, natuur en mooie stranden. Zo bezoeken we de indrukwekkende watervallen en meren in Krka Nationaal Park. Wandelen we door Dubrovnik, één van de allermooiste en best bewaarde historische steden ter wereld. Én gaan we per ferry naar het eiland van legendes en verhalen Korčula. We wandelen over de langgestrekte boulevard van Makarska. We bezoeken de stad Split met het indrukwekkende Paleis van de Romeinse keizer Diocetianus en de schatkamer van Kroatië Zadar. Proef in idyllisch Primošten een typisch Kroatisch wijntje. We verblijven in fijne hotels in Bosnië-Herzegovina en Kroatië met uitgebreide faciliteiten die uw reis uiterst comfortabel maken!

Reviews

9
Fijne reis en goede begeleiding door reisleidster. Ook het land is erg mooi.
vander Vlist
Reviewdatum: 30-06-2023
9
Kleine groep, prima reisleider en goede hotels
Kuitert
Reviewdatum: 29-06-2023
10
ik heb super genoten van deze reis . het was de eerste keer dat ik een groepsreis deed en alles viel heel goed mee . ook allemaal toffe medereizigers en de begeleider was ook top
NRV reiziger
Reviewdatum: 26-09-2023
9
Prachtige reis langs historische steden en prachtige natuur met een gezellig en niet te groot reisgezelschap
Baars
Reviewdatum: 22-05-2023
10
Rondreis met goede hotels en fijne begeleiding. Eerste keer met NRV maar kan het iedereen aanbevelen.
Dielesen
Reviewdatum: 21-09-2023
8
Voldoende bezienswaardigheden, genoeg afwisseling tussen excursies en vrije tijd. Sommige afstanden tussen hotel en excursie waren lang (300km)
NRV reiziger
Reviewdatum: 21-06-2023
8
De buschauffeur was altijd op tijd aanwezig om ons maar bestemming te brengen. Een uitstap naar Krka park kon bijna niet doorgaan, omdat het park dagen van de voren gesloten was i.v.m. hevige regenval. Vanuit NRV werd gelijk een alternatief voorgesteld.
de Bruijn
Reviewdatum: 21-05-2023
8
Reis en excursies waren prima. Hotels waren goed maar soms was het zeer luidruchtig.
Van den Heuvel
Reviewdatum: 21-05-2023
8
Veel gezien en ook vrije tijd om naar het strand te gaan. Mooie hotels en lekkere buffetten. Mooie bus en een hele leuke en lieve reisleidster Elena.
NRV reiziger
Reviewdatum: 20-06-2023
9
Goede afwisseling tussen excursies en vrije tijd. Mooie hotels. Eten middels buffet bij elk hotel.
NRV reiziger
Reviewdatum: 18-06-2023
9
Voldoet aan de geschetste verwachtingen, voortreffelijk georganiseerd, goede balans tussen excursies, reistijd en vrije tijd. Reisleidster denkt mee en altijd bereikbaar.
NRV reiziger
Reviewdatum: 16-06-2023
9
afwisselende reis; van cultuur t/m natuur. Met genoeg tijd voor individuele bezigheden. Op een uitzondering na was het eten in de hotels prima.
van smeden
Reviewdatum: 16-06-2023
8
Mooie reis, veel aandacht voor de geschiedenis en de steden. Het bezoek aan beide nationale parken waren voor mij de hoogtepunten. Zeer gezellige en fijne reisgenoten, er heerste een ontspannen en vrolijke sfeer. Tot slot een top reisleider!
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
9
N reis waarin alle hoogtepunten van Dalmatien zijn opgenomen oder leiding van n zeer bekwame reisleidster met lokale gidsen. Een echte aanrader
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
10
Dit was mijn eerste reis met jullie Het is mij super goed bevallen buiten dat het een hele mooie reis was was reisbegeleiding prima ik ga zeker nog een reis boeken bij jullie het was top.
Morren
Reviewdatum: 15-06-2023
8
Veel gezien in paar dagen, af en toe wat veel in de bus. Meer dagen in Bosnië ook fijn geweest. Soms mogelijkheid om te varen waar geen gebruik van werd gemaakt. Fijne gids die alles goed regelde.
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
8
Prima reis
van der Zwan
Reviewdatum: 14-09-2023
8
Fantastisch reis. Doen. Geen negatieve kanten. Hadden wel een leuke groep
van Zanten
Reviewdatum: 14-09-2023
9
Mijn moeder en ik hebben voor het eerst een groepsreis geboekt en wat is dit ontzettend goed bevallen. Wij hebben genoten van het prachtige Kroatië en van de ongelooflijke lieve mensen die bij ons in de groep zaten. Een reis om niet te vergeten!
Rodriguez
Reviewdatum: 03-08-2023
8
NRV werkt naar mijn ervaring met zeer goede reisleiding, heel af en toe zou een accomodatie net wat beter/leuker kunnen. Ik ga graag met NRV en prijs kwaliteit verhouding is goed.
NRV reiziger
Reviewdatum: 03-07-2023
9
Al 3 x met NRV gereisd. Hele mooie locaties, goed geregeld
NRV reiziger
Reviewdatum: 02-07-2023
Bekijk reviews (21)

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Split - Neum (BH)
Heenreis
  • Heenvlucht
  • Ontmoet de Nederlandssprekende reisleider
  • Welkomstdrankje en overnachting Neum
Eindelijk is het zover! Uw rondreis door Dalmatië, het zuiden van Kroatië, gaat van start. U vliegt in ongeveer twee uur naar Split. Tijdens de vlucht kunt u zich alvast voorbereiden op de hoogtepunten van deze week. Bij aankomst op de luchthaven staat uw Nederlandssprekende reisleider al op u te wachten. Gezamenlijk vertrekken we richting ons hotel in Neum. De komende drie nachten verblijven we in een fijn hotel aan de kust van Bosnië-Herzegovina. Wat fijn dat ons hotel zoveel faciliteiten heeft voor een ontspannen verblijf. Vanavond proosten we alvast op de start van een mooie reis!
Goed om te weten
Tijdens deze reis passeert u meerdere malen de grensovergang met Bosnië-Herzegovina en Kroatië. Houd uw paspoort bij de hand voor een snelle grensovergang.

Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Marea Hotel & Spa
Neum Viersterren
Bar Gratis WiFi Sportfaciliteiten Restaurant Wellness Zwembad Wasservice Airco bij accommodatie Strand is in de omgeving

Marea Hotel & Spa heeft een prachtige ligging met adembenemend uitzicht op de Adriatische zee. Het hotel beschikt over een binnen- en buitenzwembad, een privéstrand met ligbedden en parasols en uitgebreide spa- en wellnessfaciliteiten. Het hotel is een goede uitvalsbasis voor diverse uitstapjes naar onder andere Dubrovnik en Mostar. In het hotel kunt u genieten van authentieke gerechten in het restaurant of op het terras met uitzicht op zee. De ruime kamers hebben een airconditioning, TV met kabelzenders en satellietzenders. De badkamer is voorzien van een bad of douche, föhn en gratis toiletartikelen. WiFi is gratis beschikbaar in de gehele accommodatie.

Lees meer
Hotel Sunce
Neum Drieenhalve ster
Restaurant Zwembad Gratis WiFi Bar Airco bij accommodatie Direct aan het strand

Hotel Sunce, ligt in het centrum van de fijne badplaats Neum en pal aan de Adriatische kust. Het hotel beschikt over een buitenzwembad. Tegen een toeslag kunt u gebruik maken van ligstoelen en parasols. De strategische ligging van het hotel zorgt voor de perfecte uitvalsbasis voor uitstapjes naar bijvoorbeeld Dubrovnik, de Neretva-vallei en Mostar. Verder beschikt het hotel over een restaurant, een pizzeria en bakkerij en een bar. De comfortabele kamers beschikken over airconditioning, televisie en een balkon met uitzicht op de zee of de parken in de omgeving. WiFi is gratis beschikbaar in de gehele accommodatie.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Handbagage
  • Rondreis per comfortabele airco touringcar
  • Overnachtingen in goede middenklasse hotels
  • 3 overnachtingen in hotel & spa resort in Neum, Bosnië Herzegovina
  • 4 overnachtingen in Trogir, Kroatië
  • Iedere dag ontbijt en diner
  • Nederlandssprekende reisleiding van dag 1 t/m 8
  • Toeristenbelasting
  • Stadstour Dubrovnik met Engelssprekende gids
  • Bootovertocht van Orebić naar Korcula
  • Stadstour Split met Engelssprekende gids
  • Bezoek aan het eiland van legendes en verhalen Korčula
  • Bezoek aan de watervallen in Krka NP*
  • Stadstour Zadar met Engelssprekende gids
  • Bezoek aan schiereiland Primošten
  • Bezoek aan Trogir
Exclusief
  • Ruimbagage (optioneel bij te boeken)
  • Entreegelden Krka Nationaal Park (mei & oktober ca. € 20 en juni & september ca. € 40)
  • Eventuele optionele excursies (zie extra’s)
  • Overige maaltijden
  • Fooien
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 35 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Split - Neum (BH) (ca. 163 km)
Heenreis
  • Heenvlucht
  • Ontmoet de Nederlandssprekende reisleider
  • Welkomstdrankje en overnachting Neum
Eindelijk is het zover! Uw rondreis door Dalmatië, het zuiden van Kroatië, gaat van start. U vliegt in ongeveer twee uur naar Split. Tijdens de vlucht kunt u zich alvast voorbereiden op de hoogtepunten van deze week. Bij aankomst op de luchthaven staat uw Nederlandssprekende reisleider al op u te wachten. Gezamenlijk vertrekken we richting ons hotel in Neum. De komende drie nachten verblijven we in een fijn hotel aan de kust van Bosnië-Herzegovina. Wat fijn dat ons hotel zoveel faciliteiten heeft voor een ontspannen verblijf. Vanavond proosten we alvast op de start van een mooie reis!
Goed om te weten
Tijdens deze reis passeert u meerdere malen de grensovergang met Bosnië-Herzegovina en Kroatië. Houd uw paspoort bij de hand voor een snelle grensovergang.

Dag 2Dubrovnik (ca. 130 km)
Dubrovnik
  • Stadstour met Engelssprekende gids
  • Vrije middag in Dubrovnik
  • Tweede overnachting Neum
We starten onze reis goed. Vandaag gaan we naar Dubrovnik! Één van de best bewaarde historische steden ter wereld. In ongeveer anderhalf uur rijden we naar het centrum van de stad. We hebben vandaag een volle dag om ‘de parel van de Adriatische Zee’ te verkennen. Onder leiding van een Engelssprekende gids verkennen we deze bijzondere stad. Met eeuwenoude huizen, oude forten en hoge stadsmuren laat de geschiedenis van Dubrovnik zich van zijn mooiste kant zien. We wandelen door een doolhof van smalle straatjes naar sfeervolle pleinen. Een echte aanrader in Dubrovnik is een wandeling over de stadsmuren. Met een lengte van ongeveer twee kilometer passeert u maar liefst zes forten uit verschillende tijdsperken. In de 300 meter lange hoofdstraat, Stradun, vindt u diverse restaurants en terrassen voor een heerlijke maaltijd en een verfrissend drankje. Of neem de kabelbaan voor een ander perspectief van Dubrovnik. Aan het einde van de middag rijden we terug naar ons hotel voor diner en overnachting.
Weetje
Eén van de vele filmlocaties van de populaire serie Game of Thrones is Kroatië. Zo zijn diverse afleveringen gefilmd in Dubrovnik en op het eiland Lokrum.
Dag 3Orebić & Korčula (ca. 131 km)
Korčula
  • Per boot naar Korcula
  • Ontdek charmant Korcula
  • Laatste overnachting Neum
Na een uitgebreid ontbijt stappen we in de bus naar Orebić. Het oude vissersdorp was vroeger de thuisbasis van zeelieden, scheepseigenaren en kapiteins. Vanuit Orebić maken we de overtocht naar het eiland Korčula. Één van de mooiste eilanden van Kroatië. Wijngaarden en olijfgaarden omringen de oude dorpjes. Samen met de reisleider lopen we door de charmante straten en pleinen. De belangrijkste bezienswaardigheden van dit heuvelachtige eiland zijn onder andere de St. Marcus kathedraal, het Abdijpaleis en het Marco Polohuis. Op het eiland maken eeuwenoude religieuze ceremonies, folklore en traditionele dans nog steeds deel uit van het dagelijks leven. Na de gezamenlijke wandeling kunt u op eigen gelegenheid lunchen. Proef een van de lokale wijnen. Gemaakt van druiven die alleen te vinden zijn op de wijngaarden van Korčula. Aan het einde van de middag stappen we weer in onze bootjes terug naar Orebić.
Dag 4Makarska – Omis - Trogir (ca. 200 km)
Trogir
  • Bezoek aan Makarska
  • Prachtige kustweg aan de Makarska riviera
  • Piratenstad Omis
  • Eerste overnachting Trogir
De Makarska Riviera strekt zich uit van Split tot Dubrovnik aan de Adriatische kust. We bezoeken vandaag de kleine kuststad Makarska. Hoewel de prachtige stranden de belangrijkste attractie van Makarska zijn, heeft de stad ook een rijk cultureel erfgoed, barokke architectuur en een schilderachtige bergachtige omgeving. Dwaal door de straten en de boulevard van de stad en vind een schilderachtige haven, kiezelstranden en cafés met uitzicht op zee, waar verse zeevruchten en smakelijke Dalmatische regionale gerechten worden geserveerd. Via Omis rijden we de prachtige kustroute. Omis is een klein stadje gelegen in de prachtige kloof van de rivier “Cetina”. Omis staat ook wel bekend als de stad van piraten. Na een lekkere kop koffie of bezoek aan één van de lokale winkeltjes rijden we verder naar ons hotel in Trogir. We verblijven hier de komende vier nachten.
Dag 5Split (ca. 55 km)
Split
  • Stadstour met Engelssprekende gids
  • Vrije middag in Split
  • Tweede overnachting Trogir
Na een korte rit bereiken we de stad Split. In de 4e eeuw is het Paleis van de Romeinse keizer Diocetianus gebouwd. Vandaag vormen de overblijfselen van het paleis het grootste gedeelte van het oude centrum. Hier vindt u de meeste bezienswaardigheden waaronder de kathedraal van Split. Samen met een lokale, , Engelssprekende gids gaat u op pad langs de hoogtepunten van de stad. Het zal u niet verbazen dat de oude binnenstad van Split op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.
Een wandeling over de gezellige Riva boulevard mag ook niet ontbreken tijdens uw bezoek aan Split. Neem plaats bij een van de bars of restaurants voor uw lunch vandaag. De belangrijkste maaltijd van de dag in Kroatië.

Later in de middag vertrekken we naar Trogir. U kunt het centrum van Trogir op eigen gelegenheid verkennen. In het verleden is Trogir in handen geweest van de Grieken, de Romeinen en de Fransen. De invloeden zijn duidelijk te zien in het hedendaagse straatbeeld. Het is dan ook geen verrassing dat het historische centrum is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De St. Laurentius kathedraal, , Fort Kamerlengo op het meest noordelijke puntje van het eiland en de sfeervolle groene markt vol heerlijke lokale producten behoren tot de belangrijkste bezienswaardigheden.
Dag 6Krka Nationaal Park & Šibenik (ca. 120 km)
Krka Nationaal Park
  • Indrukwekkend Krka Nationaal Park (excl. entree)
  • Bezoek Sibenik
  • Derde overnachting Trogir
Adembenemende watervallen, spectaculaire stroomversnellingen en populaire meren. Vandaag bezoeken we Krka nationaal park. In totaal zijn er zeven watervallen waarvan de Sradinski Buk de grootste is. Geniet van de prachtige natuur tijdens deze fantastische wandeling. Tijdens de wandeling loopt u voorbij de waterval Roški Slap. Indrukwekkend om te zien hoe het water zo’n 20 meter naar beneden stort. Behalve natuurschoon vind u ook een klooster in het Visovac meer. Langs de oevers ziet u verschillende archeologische vondsten. Een populaire bezienswaardigheid!

Na het bezoek aan de watervallen reizen we naar Šibenik. Samen met de reisleider verkennen we dit juweeltje aan de Adriatische zee. Deze eeuwenoude stad heeft een rijke historie met authentieke bezienswaardigheden en schitterende stranden. Bezoek onder andere de prachtige St. Jakobs Kathedraal, die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Ook het St. Michael’s fort met schitterend uitzicht op de stad en de Adriatische Zee mag vandaag niet ontbreken. Of verken de stad op eigen gelegenheid.
Dag 7Zadar & Primošten (ca. 275 km)
Primošten
  • Stadstour Zadar met Engelssprekende gids
  • Bezoek Primošten
  • Laatste overnachting Trogir
De oude stad van Zadar is een schatkamer vol archeologische schatten en monumenten uit de oudheid, de Middeleeuwen en de renessaince. Samen met een lokale Engelssprekende gids zien we onder andere het Forum Romanum vlakbij het centrale plein en lopen we over Kalelarga, de langste en breedste straat van Zadar.

We vervolgens onze weg naar Primošten. Ooit lag deze stad op een klein eiland dat aan het vasteland verbonden was met een brug, tegenwoordig is het een schiereiland. De prachtige oude huisjes geven het dorp een knusse sfeer. Op ons gemak dwalen we door de fotogenieke smalle straten en steegjes. De grote trots van Primošten is Bucavac, een stenen wijngaard gemaakt door de hardwerkende, menselijke hand. Alles in deze wijngaard is handgemaakt, van de stenen muren, het beheer van de wijngaard en het oogsten van de druiven. De druif 'Babić' die hier groeit wordt verwerkt tot een rijke, fluwele rode wijn.
Dag 8Vertrek vanuit Trogir (ca. 10 km)
Aankomst luchthaven
  • Vrije ochtend in Trogir
  • Transfer naar de luchthaven
  • Terugvlucht
Vandaag komt er helaas een einde aan uw schitterende reis door Dalmatië. Uw vlucht vertrekt pas later vandaag dus u heeft de ochtend ter vrije besteding. Neem plaats bij een van de vele koffiebars aan de boulevard bij het hotel. Of neem, als het weer het toe laat, nog een verfrissende duik in het zwembad of zee. In de middag vertrekken we naar de luchthaven van Split. Het einde van een prachtige reis!

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Marea Hotel & Spa
Neum Viersterren
Bar Gratis WiFi Sportfaciliteiten Restaurant Wellness Zwembad Wasservice Airco bij accommodatie Strand is in de omgeving

Marea Hotel & Spa heeft een prachtige ligging met adembenemend uitzicht op de Adriatische zee. Het hotel beschikt over een binnen- en buitenzwembad, een privéstrand met ligbedden en parasols en uitgebreide spa- en wellnessfaciliteiten. Het hotel is een goede uitvalsbasis voor diverse uitstapjes naar onder andere Dubrovnik en Mostar. In het hotel kunt u genieten van authentieke gerechten in het restaurant of op het terras met uitzicht op zee. De ruime kamers hebben een airconditioning, TV met kabelzenders en satellietzenders. De badkamer is voorzien van een bad of douche, föhn en gratis toiletartikelen. WiFi is gratis beschikbaar in de gehele accommodatie.

Lees meer
Hotel Sunce
Neum Drieenhalve ster
Restaurant Zwembad Gratis WiFi Bar Airco bij accommodatie Direct aan het strand

Hotel Sunce, ligt in het centrum van de fijne badplaats Neum en pal aan de Adriatische kust. Het hotel beschikt over een buitenzwembad. Tegen een toeslag kunt u gebruik maken van ligstoelen en parasols. De strategische ligging van het hotel zorgt voor de perfecte uitvalsbasis voor uitstapjes naar bijvoorbeeld Dubrovnik, de Neretva-vallei en Mostar. Verder beschikt het hotel over een restaurant, een pizzeria en bakkerij en een bar. De comfortabele kamers beschikken over airconditioning, televisie en een balkon met uitzicht op de zee of de parken in de omgeving. WiFi is gratis beschikbaar in de gehele accommodatie.

Lees meer
Hotel Val (voorheen Hotel Jadran)
Trogir Driesterren
Bar Gratis WiFi Restaurant Zwembad Wasservice Airco bij accommodatie Strand is in de omgeving

Hotel Val (voorheen hotel Jadran) ligt aan de Adriatische kust. U vindt Spiristine strand, Seget Donji strand en Medena strand dan ook in de nabije omgeving van het hotel. Het centrum van Trogir bevindt zich op ongeveer 2,5 kilometer. Maak een wandeling over de promenade aan zee, direct vanuit het hotel of huur een fiets bij de receptie van hotel Val. Ontspannen kan aan het zoetwater zwembad met zonneterras waar u aan de strandbar een drankje bestelt. Ontbijt, lunch en diner wordt geserveerd in het centrale restaurant in buffetvorm. Uw kamer is voorzien van airconditioning, satelliet TV en gratis WiFi. De badkamer heeft een bad of douche en föhn.

Lees meer
Extra's
U kunt de groepsreis aanvullen en afstemmen op uw persoonlijke reiswensen. Dat kan door individuele extra’s aan deze rondreis toe te voegen. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.
9
Fijne reis en goede begeleiding door reisleidster. Ook het land is erg mooi.
vander Vlist
Reviewdatum: 30-06-2023
9
Kleine groep, prima reisleider en goede hotels
Kuitert
Reviewdatum: 29-06-2023
10
ik heb super genoten van deze reis . het was de eerste keer dat ik een groepsreis deed en alles viel heel goed mee . ook allemaal toffe medereizigers en de begeleider was ook top
NRV reiziger
Reviewdatum: 26-09-2023
9
Prachtige reis langs historische steden en prachtige natuur met een gezellig en niet te groot reisgezelschap
Baars
Reviewdatum: 22-05-2023
10
Rondreis met goede hotels en fijne begeleiding. Eerste keer met NRV maar kan het iedereen aanbevelen.
Dielesen
Reviewdatum: 21-09-2023
Toon meer
8
Voldoende bezienswaardigheden, genoeg afwisseling tussen excursies en vrije tijd. Sommige afstanden tussen hotel en excursie waren lang (300km)
NRV reiziger
Reviewdatum: 21-06-2023
8
De buschauffeur was altijd op tijd aanwezig om ons maar bestemming te brengen. Een uitstap naar Krka park kon bijna niet doorgaan, omdat het park dagen van de voren gesloten was i.v.m. hevige regenval. Vanuit NRV werd gelijk een alternatief voorgesteld.
de Bruijn
Reviewdatum: 21-05-2023
8
Reis en excursies waren prima. Hotels waren goed maar soms was het zeer luidruchtig.
Van den Heuvel
Reviewdatum: 21-05-2023
8
Veel gezien en ook vrije tijd om naar het strand te gaan. Mooie hotels en lekkere buffetten. Mooie bus en een hele leuke en lieve reisleidster Elena.
NRV reiziger
Reviewdatum: 20-06-2023
9
Goede afwisseling tussen excursies en vrije tijd. Mooie hotels. Eten middels buffet bij elk hotel.
NRV reiziger
Reviewdatum: 18-06-2023
Toon meer
9
Voldoet aan de geschetste verwachtingen, voortreffelijk georganiseerd, goede balans tussen excursies, reistijd en vrije tijd. Reisleidster denkt mee en altijd bereikbaar.
NRV reiziger
Reviewdatum: 16-06-2023
9
afwisselende reis; van cultuur t/m natuur. Met genoeg tijd voor individuele bezigheden. Op een uitzondering na was het eten in de hotels prima.
van smeden
Reviewdatum: 16-06-2023
8
Mooie reis, veel aandacht voor de geschiedenis en de steden. Het bezoek aan beide nationale parken waren voor mij de hoogtepunten. Zeer gezellige en fijne reisgenoten, er heerste een ontspannen en vrolijke sfeer. Tot slot een top reisleider!
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
9
N reis waarin alle hoogtepunten van Dalmatien zijn opgenomen oder leiding van n zeer bekwame reisleidster met lokale gidsen. Een echte aanrader
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
10
Dit was mijn eerste reis met jullie Het is mij super goed bevallen buiten dat het een hele mooie reis was was reisbegeleiding prima ik ga zeker nog een reis boeken bij jullie het was top.
Morren
Reviewdatum: 15-06-2023
Toon meer
8
Veel gezien in paar dagen, af en toe wat veel in de bus. Meer dagen in Bosnië ook fijn geweest. Soms mogelijkheid om te varen waar geen gebruik van werd gemaakt. Fijne gids die alles goed regelde.
NRV reiziger
Reviewdatum: 15-06-2023
8
Prima reis
van der Zwan
Reviewdatum: 14-09-2023
8
Fantastisch reis. Doen. Geen negatieve kanten. Hadden wel een leuke groep
van Zanten
Reviewdatum: 14-09-2023
9
Mijn moeder en ik hebben voor het eerst een groepsreis geboekt en wat is dit ontzettend goed bevallen. Wij hebben genoten van het prachtige Kroatië en van de ongelooflijke lieve mensen die bij ons in de groep zaten. Een reis om niet te vergeten!
Rodriguez
Reviewdatum: 03-08-2023
8
NRV werkt naar mijn ervaring met zeer goede reisleiding, heel af en toe zou een accomodatie net wat beter/leuker kunnen. Ik ga graag met NRV en prijs kwaliteit verhouding is goed.
NRV reiziger
Reviewdatum: 03-07-2023
Toon meer
9
Al 3 x met NRV gereisd. Hele mooie locaties, goed geregeld
NRV reiziger
Reviewdatum: 02-07-2023
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar Kroatië boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, toeristenbelasting, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Fooienpot
Aan het begin van uw rondreis zal de reisleider een gezamenlijke fooienpot voorstellen, zodat u niet de hele dag fooien achter hoeft te laten. De reisleider betaalt van deze fooienpot alle gezamenlijke fooien, u hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. Op die manier kunt u rustig van uw vakantie genieten. De reisleider houdt een kasboek bij, dat voor iedereen inzichtelijk is. De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis is ca. € 40,- per persoon, inclusief de fooi voor de chauffeur. Dit bedrag kunt u ter plaatse betalen. De reisleider vertelt u waar u het beste kunt pinnen. De fooi(en) voor de reisleider zelf is/zijn niet bij dit bedrag inbegrepen. Als u tevreden over hen bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht een fooi geven. Dit zal zeker op prijs gesteld worden.

Eten en drinken

Tijdens deze reis verblijft u op basis van halfpension (ontbijt en diner). Om onderweg tijd te besparen, zal uw reisleider voorstellen om een aantal keren gezamenlijk te lunchen. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10,- tot 15,- per persoon.

Uitvoering rondreis

Voor deze reis kunt u vertrekken in de maanden mei t/m september.

Kwalificatie hotels tijdens uw rondreis

Een rondreis in het buitenland betekent andere mensen, een andere cultuur en ander eten. Dit zijn vaak de aantrekkelijke kanten van een vakantie, maar ook een aspect om rekening mee te houden bij uw vakantieverwachtingen. Zo is de sterrenkwalificatie van hotels in Kroatië niet hetzelfde als de sterren voor hotels in Nederland. Bedden, matrassen en de inrichting van de badkamer kunnen kwalitatief minder zijn dan dat u thuis gewend bent. Ook de inrichting van de kamer is over het algemeen iets verouderd. Houdt u er ook rekening mee dat er voor het ontbijt in Kroatië andere maatstaven gelden. In Kroatië is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag. Het ontbijt is daarom over het algemeen eenvoudig.

Zwaarte en Mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige Kroatië. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse stadswandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en beklimt u soms trappen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, metro of trein kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinfo

De onderstaande vluchtdetails zijn voorbeeldvluchten (onder voorbehoud van wijzigingen)

Transavia

(Details)
Transavia
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Split
Rotterdam
15:30 uur - 17:40 uur
Rotterdam
Split
12:45 uur - 14:45 uur

Goed voorbereid op reis

Kroatië

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Kroatië naar Beste reistijd Kroatië.
turned_in Bijzondere feestdagen
Houdt u er rekening mee dat tijdens feestdagen veel winkels en openbare instanties gesloten zijn. Ook kan het zijn dat rond carnaval plaatsen (deels) gesloten zijn.

Nationale feestdagen:
1 januari: Nieuwjaarsdag
6 januari: Driekoningen
maart/april: Pasen (dit verschilt per jaar)
1 mei: Dag van de Arbeid
mei/juni: Sacramentsdag (op de tweede donderdag na Pinksteren)
22 juni: Dag van de Antifascistische Strijd
25 juni: Nationale feestdag
5 augustus: Dag van de Overwinning
15 augustus: Maria Hemelvaart
8 oktober: Onafhankelijkheidsdag
1 november: Allerheiligen
25 december: Eerste Kerstdag
26 december: Tweede Kerstdag
coronavirus Corona
Actuele informatie omtrent maatregelen
Het is belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Wij proberen u van alle juiste informatie te voorzien, uiteindelijk bent u zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten. Voor een totaal overzicht van de huidige heen-en terugreis vereisten en een beknopt overzicht van de lokale maatregelen verwijzen wij u naar de website van de overheid.

Bekijk hier de website van de Nederlandse overheid. (opent in een nieuw venster)
Indien u de Belgische nationaliteit heeft, bekijk hier de website van de Belgische overheid (opent in een nieuw venster)

Let op, deze vereisten kunnen veranderen. Hou dit dus tot kort voor vertrek in de gaten.


Reizen na Corona
De wereld is door en sinds de pandemie flink veranderd. Doordat het toerisme lang op slot heeft gezeten in sommige landen merken wij dat er hotels zijn die hier gevolgen van ondervinden. Samen met het wereldwijde personeelstekort zijn niet alle hotels op het niveau van voor de pandemie.
battery_charging_full Electriciteit
De netspanning is 230V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland.
restaurant Eten en drinken
Italië heeft veel invloed gehad in Kroatië en daarom zijn pizza's en pasta's vrijwel overal te krijgen. Maar de Kroatische keuken zelf is zeer gevarieerd! Dit komt omdat veel landen invloed hebben gehad in Kroatië. Geniet daarom van allerlei typisch Kroatische specialiteiten die natuurlijk verschillen per regio.

Langs de kustlijn van de Adriatische Zee in het westen, wordt natuurlijk veel vis gegeten. Denkt u hierbij aan de soorten die in de zee te vangen zijn zoals tonijn, garnalen en sardientjes. Inktvis is een van de meest gegeten vissoorten aan de Kroatische kust. Crni Rizot (zwarte risotto), is risotto gekookt in de inkt van de inktvis en wordt in bijna elk restaurant geserveerd.

In Dalmatië, het zuiden van Kroatië, wordt veelal mediterraans gekookt. Kruiden zoals knoflook, rozemarijn, oregano en tijm worden veel gebruikt en zo ook olijfolie. Een typisch Dalmatisch gerecht is een stoofpotje van verschillende zeevruchten, wat 'brudet' wordt genoemd.

Istrië ligt in het noorden en er worden hier veel truffels gevonden, dus dit ziet u veelal op de menu's van verschillende restaurants. Dit is heerlijk met pasta die ze in Istrië vaak zelf vers maken. Inktvis en verschillende soorten schelpdieren worden hier ook veel bereid.

In het noordoosten van Kroatië wordt minder vis gegeten en vindt u meer Slavische invloeden in de gerechten terug. Ook treft u hier Hongaarse invloeden zoals stoofpotten met worst en paprika. De gerechten zijn vaak pittig met vlees en wild.

Naast lekker eten kunt u in Kroatië ook proeven van heerlijke wijnen. Zowel aan de kust als in het binnenland treft u veel wijngaarden. Er zijn verschillende soorten rode- en witte wijn, die de moeite van het proberen absoluut waard zijn.

Uit eten gaan is doorgaans goedkoper dan in Nederland. Uiteraard hangt dit af van het restaurant dat u kiest, maar gemiddeld kunt u uitgaan van het volgende:
Lunch: ca. €7 - €13 per persoon
Diner: ca. €15 - €20 per persoon
Kop koffie/thee: ca. €1,50
Glas wijn: ca. €2,50
Glas bier (lokaal): ca. €2,00
De bovenstaande bedragen zijn richtbedragen en deze kunnen wijzigen.
euro_symbol Fooien
De Kroatische bevolking is gewend hard te werken voor een fooi. Een fooi wordt dan ook gezien als waardering en dat u tevreden bent met de service die aan u is verleend. Het geven van een fooi wordt erg op prijs gesteld, de lonen zijn niet zo hoog in Kroatië en wat extra bijverdienen door middel van een fooi is altijd goed meegenomen. Het geven van fooien is niet verplicht, als u niet tevreden bent over de service, wordt dit ook niet van u verwacht.

Indicatie fooien
Chauffeur: €2,- per persoon per dag
Gids: €2,- per persoon per dag
Kamermeisje: €1,- per persoon per dag
Kofferdrager: €1,- per koffer
Restaurant: 5 – 10% van de rekening

Dit zijn de richtbedragen. Deze kunnen in de loop van het jaar wijzigen.
camera_alt Fotograferen
Kroatië heeft schitterende natuurparken, prachtige kustlandschappen en mooie oude steden om te fotograferen. Op het gebied van fotografie is in Kroatië veel mogelijk. Wanneer u iemand wilt fotograferen, vraag dan altijd eerst even om toestemming (Mogu li te fotografirati?). Respecteer het ook als iemand niet op de foto wil. Neem de tijd en maak contact. Laat ook het resultaat zien als u een foto heeft gemaakt. Soms vraagt de gefotografeerde om een kleine vergoeding voor de gemaakte foto. Het kan zijn dat u wel mag fotograferen bij bezienswaardigheden en/of in musea, maar dat er vooraf betaald moet worden om dit te mogen doen. Let u op of er geflitst mag worden. Maak geen foto’s van badende mensen. Dat wordt als een inbreuk op de privacy ervaren. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden en militaire terreinen te fotograferen. Maak ook geen foto's van de politie. Denkt u eraan om voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s kunnen moeilijk te vinden zijn.
euro_symbol Geldzaken
Kroatië is op 1 januari 2023 tot het eurogebied toegetreden en sindsdien betaalt u in Kroatië dus ook met de Euro. Het is mogelijk om uw bankpas te gebruiken bij de meeste pinautomaten met een Cirrus- of Maestrologo. Deze staan in bijna alle grotere en/of toeristisch plaatsen. Checkt u altijd bij uw eigen bank of u met uw pas in Kroatië kunt betalen en of de instellingen daarvoor correct zijn. Creditcards worden bij vrijwel alle hotels, restaurants en winkels geaccepteerd. Wij raden het u ook aan om voldoende contanten bij u te hebben, mocht een pinautomaat buiten werking zijn. Uw Nederlandse bankpas kunt u in de meeste winkels gewoon gebruiken.
local_hospital Gezond op Reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. U ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan met uw huisarts of deze middelen onder de zogenaamde Opiumwet vallen. Zo ja, dan is een Engelstalige medische verklaring van uw apotheek noodzakelijk, om problemen bij de douane te voorkomen. Houdt u dit document in uw handbagage.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Per seizoen verschillen de temperaturen in Kroatië behoorlijk. Houdt u in de winter rekening met lage temperaturen en regen. Wij adviseren dan ook warmere kleding en eventueel een waterdichte jas en paraplu mee te nemen.

In de lente laat de zon zich vaker zien en wordt het op veel plaatsen al warmer. Uiteraard kan het in het begin van de lente nog koel zijn, maar vaak wordt vanaf april de temperatuur overdag, vooral aan de kust, aangenaam warm. Houdt u er rekening mee dat de ochtenden en avonden echt nog fris kunnen zijn. Ook in de lente kan het af en toe regenen.

In de zomer kunnen de temperaturen hoog oplopen, vooral in de lagere gebieden en aan de kust. Wij adviseren u luchtige kleding te dragen, bijvoorbeeld katoenen kleding. In de bergen is het koeler dan aan de kust. Neemt u voor daar wel wat warmere kleding mee.

De bevolking van Kroatië is overwegend Rooms-Katholiek. Wij raden het dragen van korte broeken en blote schouders in de kerk af. Tip: Dames kunnen hun schouders of knieën bedekken met een sjaaltje.

Uiteraard kunt u ook voor u vertrekt op verschillende websites checken wat de weersverwachting is voor de periode waarin u op reis gaat.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Kroatië
Surinamestraat 11
2585GG 's-Gravenhage
Nederland
Tel: 0031 70 362 36 38
E-mail: vrhhaag@mvep.hr

Consulaat van het Koninkrijk der Nederlanden in Kroatië
Kroz Smrdečac 45
21000 Split
Kroatië
Tel: 00 385 21 394104 / 00 385 21 395833
E-mail: nlconsul.split@gradska-sigurnost.hr
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn van maandag tot en met zaterdag open van 09.00 tot 17.00 uur. In de warme zomermaanden kan het zijn dat de winkels tussen de middag sluiten en ca. 15.00 uur weer open gaan tot ca. 19.00/20.00 uur (vergelijkbaar met de Spaanse siësta). Supermarkten en toeristenwinkels zijn in het hoogseizoen vaak op zondag open. Banken zijn doorgaans tot 17.00 uur geopend, maar kunnen een middagpauze van 1 of 2 uur hebben. Musea zijn meestal op maandag gesloten en van dinsdag tot (en met) zondag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. In het laagseizoen van ca. oktober tot en met maart, hebben musea vaak andere openingstijden.
content_paste Paspoort en visum
Voor een reis naar Kroatië heeft u geen visum nodig. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs is wel een vereiste.

Als u langer dan 30 dagen in Kroatië blijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de Ambassade.

Uiteraard is het belangrijk om goed op uw paspoort te letten. Wij raden u aan om enkele kopieën van uw paspoort op andere plaatsen dan uw originele paspoort te bewaren. Als u uw paspoort niet nodig heeft, bewaart u het dan in een kluis op uw kamer als dat mogelijk is. Het is in Kroatië niet verplicht om uw paspoort of identiteitsbewijs constant bij u te dragen. Als uw paspoort verloren of gestolen is, neemt u dan onmiddellijk contact op met het Consulaat van het Koninkrijk der Nederlanden in Kroatië (Split).

Let op: de visuminformatie op onze website is gebaseerd op de vereisten die voor de uitbraak van COVID-19 van toepassing waren. Als u binnenkort met ons op reis gaat dan raden wij u aan om voor de meest recente informatie contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van de bestemming(en) die u bezoekt of met het CIBT. Het is namelijk heel goed mogelijk dat nationale overheden aanvullende regels hanteren om een bestemming te mogen bezoeken.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Kroatië vrijwel overal mogelijk. Op veel plaatsen heeft u goed bereik, maar in de bergen en de afgelegen gebieden kan het bereik wel minder zijn.

Wij adviseren u altijd bij uw provider naar de voorwaarden voor telefoongebruik in Kroatië te vragen, omdat de tarieven en roamingkosten sterk kunnen verschillen.

Wi-Fi
Veel luchthavens, restaurants, hotels en bars bieden Wi-Fi. Meestal is dit gratis als u vraagt naar het wachtwoord. In de grotere steden zijn er soms gratis Wi-Fi punten.
update Tijdsverschil
Omdat Kroatië in dezelfde tijdszone als Nederland ligt, is er geen tijdsverschil. De zomer- en wintertijd lopen ook gelijk met elkaar.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Kroatië. (opent in een nieuw venster)

FAQ

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.