v.a. 699
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
25-03-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 150 korting
i
Vroegboekkorting
i
Voorwaarden Vroegboekkorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen op alle vertrekken
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie is geldig t/m 18 februari 2025
Koninklijk Madrid
5 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 699
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
25-03-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Vroegboekkorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen op alle vertrekken
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie is geldig t/m 18 februari 2025
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische informatie
Van Paleizen tot Tapasbars: Ontdek onze stedentrip naar Madrid
  • Inclusief entreegelden en een Madrid City Card voor 5 dagen t.w.v. ca. € 60 p.p.
  • Hotel in het centrum van Madrid
  • Op ontdekking met onze echte Madrid-kenner
  • Bezoek het indrukwekkende Koninklijk Paleis (inclusief!)
  • Ontdek de bekende en onbekende parels van Madrid
  • Kleine groepen met max. 22 deelnemers
Tijdens deze groepsreis laten we ons meevoeren door gezellige straatjes, eeuwenoude pleinen en ontdekken we de rijke geschiedenis van deze betoverende hoofdstad. Van de majestueuze paleizen tot de verborgen hoekjes die getuige zijn geweest van eeuwen van verhalen en tradities: we ontdekken het allemaal! Of u nu een liefhebber bent van kunst, geschiedenis, gastronomie of gewoonweg op zoek bent naar een onvergetelijke reiservaring, Madrid zult u betoveren met zijn veelzijdigheid en levendigheid. Bereid u voor op een diepgaande verkenning waar elke dag nieuwe ontdekkingen en verrassingen met zich meebrengt en laat u onderdompelen in de unieke charme van deze iconische stad.

Dagprogramma

Dag 1Aankomst Madrid
  • Heenvlucht
  • Ontmoeting met de Nederlandssprekende reisleider
  • Overnachting Madrid
Bienvenidos! Welkom in het koninklijke en prachtige Madrid. Bij aankomst op de luchthaven wordt u verwelkomd door uw Nederlandssprekende reisleider. Na de kennismaking met de groep en reisleider gaan we samen met het openbaar vervoer naar ons hotel in het centrum van Madrid. De middag heeft u de vrijheid om op uw eigen tempo de magische sfeer van Madrid te ontdekken. Wandel door de sfeervolle straten vol geschiedenis en cultuur, ontdek de charmante pleintjes met hun unieke karakter of strijk neer op een van de gezellige terrasjes voor een verfrissend drankje.
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Novotel Madrid Center
Madrid Viersterren
Bar Gratis WiFi Wasservice Restaurant Zwembad Sportfaciliteiten Airco bij accommodatie

Hotel Novotel Madrid Center ligt in de bruisende stad Madrid, op slechts 10 minuten loopafstand is het beroemde Retiro park. Het dichtstbijzijnde metrostation neemt u binnen 6 minuten naar metrostation Sol, wat hartje centrum gelegen is. Vanaf hier zijn er talloze bezienswaardigheden en restaurants te ontdekken. U hoeft niet ver van het hotel te zoeken want ook hier in de buurt zijn gezellige restaurants, bars en diverse winkels. Het hotel beschikt over gratis WiFi en een 24-uurs receptie. In het restaurant van het hotel kunt u genieten van traditionele gerechten. De moderne kamers beschikken over flatscreen-tv, een kluisje en een eigen badkamer.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

Bij deze rondreis is het mogelijk diverse extra’s bij te boeken, waardoor u het maximale uit uw vakantie haalt. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.

Flamencodanseres

Madrid - Flamenco Show

Excursie
Geniet van een onvergetelijke avond vol vurige Flamenco, betoverende muziek en prachtige dans tijdens! Geniet van overheerlijke Spaanse Tapas, terwijl u de Flamenco Show bewondert. Natuurlijk mag tijdens deze avond een glas verfrissende Sangria niet ontbreken.

Inclusief: 1 glas Sangria per persoon en 'Tortilla Tapa'

Prijs: 39 euro per persoon
Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (1)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Nederlandssprekende reisleider tijdens transfer en excursies
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotel in het centrum van Madrid
  • Iedere dag ontbijt
  • Stadstour langs de highlights van Madrid
  • Wandeling door onbekend Madrid incl. bezoek aan een markthal
  • Entreegelden Koninklijk Paleis
  • 5-daagse Madrid City Card
Exclusief
  • Ruimbagage (zie praktische informatie)
  • Eventuele optionele excursies (zie Extra’s)
  • Overige maaltijden
  • Fooien
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst Madrid
  • Heenvlucht
  • Ontmoeting met de Nederlandssprekende reisleider
  • Overnachting Madrid
Bienvenidos! Welkom in het koninklijke en prachtige Madrid. Bij aankomst op de luchthaven wordt u verwelkomd door uw Nederlandssprekende reisleider. Na de kennismaking met de groep en reisleider gaan we samen met het openbaar vervoer naar ons hotel in het centrum van Madrid. De middag heeft u de vrijheid om op uw eigen tempo de magische sfeer van Madrid te ontdekken. Wandel door de sfeervolle straten vol geschiedenis en cultuur, ontdek de charmante pleintjes met hun unieke karakter of strijk neer op een van de gezellige terrasjes voor een verfrissend drankje.
Dag 2Stadstour Madrid en Koninklijk Paleis
  • Stadstour door Madrid
  • Bezoek aan het indrukwekkende Koninklijk paleis
  • Overnachting Madrid
Vandaag neemt de reisleider u mee op een stadstour door Madrid, waar we enkele van de meest betoverende plekken van de stad zien tijdens een stadswandeling. Ontdek het levendige Plaza Mayor, een adembenemend plein omringd door prachtige architectuur. Op het plein voelt u de bruisende energie van Madrid terwijl u geniet van de charmante terrasjes, kleurrijke straatartiesten en de indrukwekkende sfeer van het plein.

Uiteraard mag een bezoek aan het Koninklijk Paleis, een van de meest majestueuze gebouwen van Europa, niet ontbreken tijdens onze reis. Met zijn imposante gevel, weelderige interieurs en uitgestrekte tuinen neemt het paleis ons mee op een reis door de koninklijke geschiedenis van Spanje. We bewonderen de prachtig versierde zalen, waaronder de Troonzaal en de Koninklijke Kapel, en laten ons betoveren door de schatten die hier tentoongesteld worden. De rest van de dag heeft u tijd om zelf de stad verder te ontdekken.
Weetje
Het Koninklijk Paleis van Madrid heeft een oppervlakte van 135.000 m2 en 3418 kamers en is daarmee het grootste koninklijk paleis ter wereld.
Dag 3Onbekend Madrid
  • Op ontdekking door de verborgen parels van Madrid
  • Vrije middag
  • Overnachting Madrid
Vandaag gaat u samen met uw enthousiaste Nederlandstalige gids op ontdekkingstocht door de verborgen pareltjes van deze levendige stad. We duiken de traditionele wijk La Latina in, waar u door kronkelende straatjes en kleurrijke markten de echte ziel van de stad ervaart. De historische Mercado de San Miguel, vol geuren en smaken, nodigt u uit om lokale lekkernijen te proeven. Vervolgens komt u op het imposante Plaza Mayor, omgeven door prachtige architectuur en verhalen uit vervlogen tijden. We eindigen bij Puerta del Sol, het kloppende hart en het symbolische middelpunt van het Spaanse wegennet, waar u zich echt midden in het Spaanse leven waant.
Dag 4Vrije dag in Madrid
  • Vrije dag
  • Overnachting in Madrid
Vandaag heeft u een heerlijke vrije dag om Madrid op uw eigen tempo te verkennen. Slaap lekker uit en neem op uw gemak de metro richting de verschillende bezienswaardigheden. Breng een bezoek aan de Plaza de España, een van de indrukwekkende pleinen van Madrid met zijn indrukwekkende monumenten, fontein en weelderige tuinen.

Vergeet niet een bezoek te brengen aan de grootste en bekendste straat van Madrid: Gran Via. Hier kunt u langs de vele winkels slenteren, de imposante architectuur bewonderen, waaronder het iconische Metropolis-gebouw, en misschien zelfs een theater of bioscoop bezoeken voor een culturele ervaring. Voor wat ontspanning kunt u terecht in het prachtige stadspark El Retiro, vlak achter het beroemde Prado Museum. Dit groene toevluchtsoord biedt serene wandelpaden, een schitterend meer en rustige plekjes om even helemaal tot rust te komen.

Bent u een liefhebber van Musea? Dan kunt u uw middag afsluiten met een bezoek aan een van de vele musea die Madrid te bieden heeft, zoals het wereldberoemde Museo del Prado, het moderne Museo Reina Sofía of het veelzijdige Museo Thyssen-Bornemisza. Ontdek de rijke geschiedenis en kunstschatten van Madrid en maak uw dag compleet!
Weetje
De tapas-traditie begon oorspronkelijk als een stukje brood of ham dat je op je glas legde om vliegen weg te houden.
Dag 5Adiós Madrid
Stop de laatste souvenirs in uw koffer en geniet nog even van de heerlijke Spaanse sfeer. U heeft een heerlijke vrije ochtend in het prachtige Madrid. Indien u een avondvlucht terug heeft, heeft u zelfs nog een gehele vrije middag. Bezoek nog één keer al uw favoriete plekjes van Madrid en geniet nog een keer van een heerlijke tapas lunch in een van de vele tapasrestaurants. Bent u gisteren niet toegekomen aan een bezoek van een van de vele musea? Dan heeft u vandaag nog de tijd hiervoor.

Uiteindelijk is er dan helaas een einde gekomen aan de stedentrip. In het vliegtuig naar Nederland denken we terug aan alle indrukken en deze prachtige hoofdstad. Adiós Madrid!

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 1 - 5
Novotel Madrid Center
Madrid Viersterren
Bar Gratis WiFi Wasservice Restaurant Zwembad Sportfaciliteiten Airco bij accommodatie

Hotel Novotel Madrid Center ligt in de bruisende stad Madrid, op slechts 10 minuten loopafstand is het beroemde Retiro park. Het dichtstbijzijnde metrostation neemt u binnen 6 minuten naar metrostation Sol, wat hartje centrum gelegen is. Vanaf hier zijn er talloze bezienswaardigheden en restaurants te ontdekken. U hoeft niet ver van het hotel te zoeken want ook hier in de buurt zijn gezellige restaurants, bars en diverse winkels. Het hotel beschikt over gratis WiFi en een 24-uurs receptie. In het restaurant van het hotel kunt u genieten van traditionele gerechten. De moderne kamers beschikken over flatscreen-tv, een kluisje en een eigen badkamer.

Lees meer
Extra's
Bij deze rondreis is het mogelijk diverse extra’s bij te boeken, waardoor u het maximale uit uw vakantie haalt. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (ter plaatse boeken en betalen)

Bekijk hieronder de optionele excursiemogelijkheden, die ter plaatse worden aangeboden (en betaald).

Flamencodanseres

Madrid - Flamenco Show

Excursie
Geniet van een onvergetelijke avond vol vurige Flamenco, betoverende muziek en prachtige dans tijdens! Geniet van overheerlijke Spaanse Tapas, terwijl u de Flamenco Show bewondert. Natuurlijk mag tijdens deze avond een glas verfrissende Sangria niet ontbreken.

Inclusief: 1 glas Sangria per persoon en 'Tortilla Tapa'

Prijs: 39 euro per persoon
Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Ruimbagage en stoelen reserveren bij KLM

De ruimbagage tijdens de vluchten is bij deze reis niet inbegrepen. U kunt, indien gewenst, na ontvangst van uw e-ticket uw ruimbagage bijboeken via de website van KLM. Het e-ticket ontvangt u 10 tot 7 dagen voor vertrek bij uw reisbescheiden. Ook is het hier mogelijk om een stoel met extra beenruimte of een Economy Comfort stoel te reserveren. Het boeken van een stoel is wel al eerder (tegen betaling) mogelijk. Na boeking ontvangt u van ons de boekingscode waarmee u kunt inloggen op de website van KLM. Wanneer u wacht tot het online inchecken (30 uur voor vertrek), kunt u kosteloos een standaard stoel reserveren.

Bezoek Koninklijk Paleis

Boekt u binnen twee maanden voor vertrek dan kunnen wij het bezoek aan het Koninklijk Paleis van Madrid niet altijd garanderen. Er geldt een beperking van het verstrekken van het aantal entrees per dag en kunnen dan ook uitverkocht zijn. Dit komt gelukkig zelden voor en proberen wij te alle tijden te voorkomen.

Uitvoering rondreis

Deze groepsrondreis wordt alleen uitgevoerd in de maanden maart t/m juni en september t/m november.

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar Spanje boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Indicatie prijzen eten en drinken Spanje
Lunch: ca. €8 - €12
Diner: ca. €30 - €40
Diner lokaal restaurant (plato del día) ca. €8 - €12
Flesje water: ca. €1,20
Glas wijn: ca. €3,00
Glas bier (lokaal) ca. €2,50

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.

Eten en drinken

Tijdens deze reis is elke dag ontbijt inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, zal uw reisleider voorstellen om een aantal keren gezamenlijk te lunchen en/of dineren. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 - 15 per persoon.

Seizoensgebonden zwembad

Het kan voorkomen dat het hotel waar u tijdens uw reis verblijft een seizoensgebonden zwembad heeft. Over het algemeen zijn de seizoensgebonden zwembaden geopend in de periode juni - september.

Kwalificatie hotels tijdens uw rondreis

Een rondreis in het buitenland betekent andere mensen, een andere cultuur en ander eten. Dit zijn vaak de aantrekkelijke kanten van een vakantie, maar ook een aspect om rekening mee te houden bij uw vakantieverwachtingen. Zo is de sterrenkwalificatie van hotels in Spanje niet hetzelfde als de sterren voor hotels in Nederland. Bedden, matrassen en de inrichting van de badkamer kunnen kwalitatief minder zijn dan dat u thuis gewend bent. Ook de inrichting van de kamer is over het algemeen iets verouderd. Houdt u er ook rekening mee dat er voor het ontbijt in Spanje andere maatstaven gelden. In Spanje is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag. Het ontbijt is daarom over het algemeen eenvoudig. Voor de Spanjaarden vaak niet meer dan een zoet broodje en een kop koffie.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

KLM
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Madrid
07:40 uur - 10:15 uur
Madrid
Amsterdam
16:50 uur - 19:35 uur

Goed voorbereid op reis

Spanje

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Spanje naar Beste reistijd Spanje .
turned_in Bijzondere feestdagen
De katholieke feestdagen, waaronder Pasen, Carnaval en Kerst, zijn enorm belangrijk in Spanje. Tijdens officiële feestdagen zijn de winkels in Spanje gesloten.

Semana Santa
2025: 13 april tot en met 19 april
Semana Santa (Pasen), ook wel de Goede Week, is één van de belangrijkste katholieke feesten. De Goede Week begint op Palmzondag en eindigt met Pasen. Semana Santa gaat gepaard met veel traditie, emoties, klederdracht, processies en meer. Het meerdaagse feest wordt gevierd in heel Spanje door middel van processies met wierook, melancholische muziek, instrumenten (trommels/bellen) en veel emoties. Tijdens Semana Santa dragen verschillende broederschappen beelden van de heilige Maria en Christus door de stad. Tijdens deze periode kunt u enorme drukte verwachten in verschillende grote steden van Spanje.

Feria de Abril
2025: 4 tot en met 10 mei
Feria de Abril staat bekend als het grootste feest van Sevilla. De datum van het feest is afhankelijk van Pasen, meestal start het feest twee weken na Semana Santa. Het festival stamt uit 1846, toen een zakenman en zijn vrouw toestemming vroegen om een jaarlijkse veemarkt te houden in april en sindsdien wordt Freia de Abril nog steeds gevierd. Het festival duurt een week en wordt uitgebreid gevierd met cabines, paardenkoetsen en mythische kostuums. Het festival staat in het teken van dans, gastronomie en muziek. De bevolking en toeristen rukken massaal uit naar de georganiseerde kraampjes en naar de cabines, waar het mogelijk is om te eten, dansen en drinken.
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 230V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland.
restaurant Eten en drinken
Eten en koken is een belangrijk onderdeel van de Spaanse cultuur. De Spaanse keuken bestaat uit vele regionale keukens, zoals de Catalaanse Baskische of Galicische keuken die onderling sterk verschillen. De Spaanse keuken zoals wij deze in Nederland kent bestaat veel meer uit dan alleen paella, tortilla, tapas, zoals patatas bravas en een aantal worsten zoals chorizo. In werkelijkheid bestaat de Spaanse keuken uit een hoeveelheid gevarieerde verschillende regionale keukens die de heerlijke gerechten vooral halen uit verse producten.
Spanjaarden eten maar liefst vijf keer per dag! Ontbijt bestaat uit een kop koffie met melk (café con leche) in combinatie met een zoet broodje of een kleine sandwich. De lunch is de belangrijkste maaltijd van de dag en bestaat uit meerdere gangen en is daarmee een stuk uitgebreider dan het diner. ’s Middags sluiten veel winkels en bedrijven om te eten en om siësta te houden. Het diner is pas laat in de avond tussen 21:00 en 23:00 uur).

Spanje heeft een grote hoeveelheid tapasbars. Het is ooit ontstaan in Sevilla en het is in Spanje een traditie om in een tapasbar één drankje met tapa te nemen en daarna door te gaan naar de volgende bar. Qua drinken zijn Spanjaarden gek op koffie, u zult dan ook overal goede koffiebarretjes tegenkomen. Alcohol wordt, net zoals in Nederland, pas verkocht aan volwassenen van 18 jaar of ouder. In Spanje komt u niet zomaar Heineken bier tegen, maar San Miguel, Cruzcampo, Mahou en Estrella Damm. Zeker het proberen waard!

Indicatie prijzen eten en drinken Spanje
Lunch: ca. €8 - €12
Diner: ca. €30 - €40
Diner lokaal restaurant (plato del día) ca. €8 - €12
Flesje water: ca. €1,20
Glas wijn: ca. €3,00
Glas bier (lokaal) ca. €2,50

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
euro_symbol Fooien
De Spaanse bevolking is gewend hard te werken voor een fooi. Een fooi wordt dan ook gezien als waardering en dat u tevreden bent met de service die aan u is verleend. Fooi geven in Spanje is vergelijkbaar met als in Nederland. Het geven van een fooi wordt erg op prijs gesteld, de lonen zijn niet zo hoog in Spanje en wat extra bijverdienen door middel van een fooi is altijd goed meegenomen. Het geven van fooien is niet verplicht, als u niet tevreden bent over de service, wordt dit ook niet van u verwacht.

Indicatie fooien
Chauffeur: €2,- per persoon per dag
Gids: €2,- per persoon per dag
Kamermeisje: €1,- per persoon per dag
Kofferdrager: €1,- per koffer
Restaurant: 5 – 10% van de rekening

Dit zijn de richtbedragen. Deze kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
camera_alt Fotograferen
De straten van Spanje zijn prachtig om te fotograferen. Van straatfotografie tot architectuur- en natuurfotografie. Op het gebied van fotografie is in Spanje veel mogelijk. De Spaanse lokals vinden het meestal niet erg om gefotografeerd te worden, vraag wel altijd eerst even op toestemming (¿Puedo fotografiarte?). Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Neem de tijd en maak contact. Laat ook het resultaat zien als u een foto heeft gemaakt. Soms vraagt de gefotografeerde om een kleine vergoeding voor de gemaakte foto. Maak geen foto’s van de politie, dit kan een bekeuring tot meer dan €600,- opleveren. Maak ook geen foto’s van badende mensen. Dat wordt als een inbreuk op de privacy ervaren. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden en militaire terreinen te fotograferen.

Denkt u eraan om voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s kunnen moeilijk te vinden zijn.
euro_symbol Geldzaken
Spanje gebruikt de euro en in Spanje zijn dezelfde biljetten gangbaar als in Nederland. Wij raden het niet aan om biljetten groter dan €50,- mee te nemen naar Spanje. Het is mogelijk om uw creditcard of bankpas te gebruiken bij de meeste pinautomaten. Aangezien Spanje binnen het Schengengebied valt, hoeft u uw bankpas niet op "wereldstand" te zetten. In veel winkels zullen creditcards echter niet worden geaccepteerd. Wij raden het u het daarom ook aan om voldoende contanten bij u te hebben. Uw Nederlandse bankpas kunt u in de meeste winkels gewoon gebruiken.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. U ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Het klimaat in Spanje kan het gedurende jaar verschillen. Tijdens de wintermaanden is het een stuk koeler in Spanje en is het verstandig om warmere kleding en een jas mee te nemen. Het regent niet heel veel in Spanje, maar er zijn wel regenachtige dagen, in het bijzonder in de wintermaanden. Het is dan ook verstandig om een waterbestendige jas mee te nemen en een paraplu.

In de lente begint het al snel op te warmen in Spanje, maar er zijn zeker ook nog koelere dagen, vooral in maart. Bereid u zich in deze periode dan ook voor op zowel warme/zonnige dagen als koeler weer met af en toe regen.

Tijdens de zomermaanden adviseren wij u om voornamelijk lichte katoenen kleding te dragen om de kleding koel te houden. In de hogere gebieden kan het ’s avond wel afkoelen en adviseren wij u ook om een vest of trui met een lange broek mee te nemen.

Spanje is een katholiek land. Het is dan ook belangrijk om de religie hier te respecteren. De kerk is nog steeds een integraal onderdeel van het Spaanse leven en het dragen van schaarse kleding of korte broeken tijdens een bezoek aan de kerk, zal niet op prijs worden gesteld. Bij sommige kathedralen dienen mannen een lange broek te dragen en vrouwen dragen een sjaal om hun schouders te bedekken of dienen een shirt met lange mouwen te dragen.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Spanje
Frederiksplein 34
1017XN Amsterdam
Tel: 0031 20 620 38 11
E-mail: emb.lahaya@maec.es

Nederlandse Ambassade in Spanje
Pº de la Castellana 259-D
Torre Espacio - Verdieping 36
28046 Madrid
Tel: 0034 913 537 500
E-mail: mad@minbuza.nl
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn van maandag tot en met zaterdag open van 09:00/10:00 tot 14:00 uur en van 17:00 tot 20:00/21:00 uur. De meeste winkels gaan na de siësta niet meer open, uitzonderingen hierop zijn de grotere winkelcentra, de apotheken en de supermarkten. Supermarkten en toeristenwinkels zijn in het hoogseizoen vaak op zondag open.

Banken en postkantoren zijn alleen maandag tot en met vrijdag geopend tot 14:00 uur. Dit geldt ook voor de meeste markten.

De siësta, oftewel de middagpauze, duurt normaliter van 14:00 tot 17:00 uur. Tijdens deze tijd nuttigen de meeste Spanjaarden hun warme maaltijd.
content_paste Paspoort en visum
Voor een reis naar Spanje heeft u geen visum nodig. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs is wel een vereiste. Blijft u langer dan 90 dagen in Spanje? Vraag bij de gemeente in Spanje waar u verblijft of u zich moet registreren.

Uiteraard is het belangrijk om goed op uw paspoort te letten. Wij raden u aan om enkele kopieën van uw paspoort op andere plaatsen dan uw originele paspoort te bewaren. Als u uw paspoort niet nodig heeft, bewaart u het dan in een kluis op uw kamer als dat mogelijk is. Het is in Spanje niet verplicht om een paspoort of identiteitsbewijs bij u te dragen, wel wordt dit geadviseerd. Als uw paspoort verloren of gestolen is, neemt u dan onmiddellijk contact op met de Nederlandse ambassade in Madrid.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Spanje vrijwel overal mogelijk. Bijna in het hele land heeft u goed bereik. Sinds 2017 worden binnen de EU geen roaming-kosten meer in rekening gebracht. De kosten voor gebruik binnen Spanje zijn daarmee gelijk aan die in Nederland en worden verrekend met uw bundel. Vraag uw provider naar de voorwaarden.

Wi-Fi
Alle luchthavens, restaurants, veel restaurants, hotels en bars bieden Wi-Fi. Meestal is dit gratis als u vraagt naar het wachtwoord. In de grotere steden zijn er ook gratis Wi-Fi punten.
update Tijdsverschil
Er is geen tijdsverschil tussen Spanje en Nederland.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Spanje. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.