NRV- Frequently Asked Questions(FAQ)
v.a. 1949
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
22-09-2024
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 200 korting
i
Klassiek Oezbekistan
11 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 1949
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
22-09-2024
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische info
Romantiek van de Zijderoute
  • Ontdek de klassieke Zijderoute
  • Historische Zijderoutesteden Khiva, Boechara en Samarkand
  • Unieke overnachting in traditionele yurt in de Kyzylkum-woestijn
  • Verblijf op basis van halfpension en BBQ-lunch aan het Aydurkal-meer
  • Inclusief alle entreegelden volgens programma t.w.v. € 65
  • Kleine groepen met max. 26 deelnemers
Afwisselende rondreis door magisch Oezbekistan met een Nederlandssprekende reisleider, waarbij u de highlights in een kalm tempo bekijkt. Proef de romantiek van de Zijderoute en volg het spoor van karavanen, kooplieden en kamelen. Verblijf in de onveranderde steden van weleer: Khiva, Boechara en Samarkand. Bewonder de kleurrijke koepels, mozaïeken en minaretten van monumentale moskeeën, mausolea en madrassa’s binnen ommuurde binnensteden. Slaap in een yurt-kamp in de woestijn en geniet van de gastvrije lokale bevolking, die u vast graag ontmoet. Lees er alles over in het dag-tot-dagprogramma en bekijk ook onze leuke extra opties!

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Tasjkent
Vertrek luchthaven
  • Vlucht Amsterdam - Tasjkent
  • Aankomst Tasjkent na middernacht
  • Eerste overnachting Tasjkent
Het aftellen begint. Vanaf Schiphol vliegt u vandaag naar de Oezbeekse hoofdstad Tasjkent. Hier begint uw rondreis door Oezbekistan. Misschien keken thuisblijvers op van uw reisplannen. Het intrigerende land in Centraal-Azië is nog niet zo bekend als vakantiebestemming. Toch stijgt de populariteit onder reizigers. Wie in Oezbekistan is geweest, komt terug met enthousiaste verhalen. Tijdens de vlucht bekijkt u ons mooie 11-daagse reisprogramma nog eens. Waarschijnlijk koos u juist voor deze Oezbekistan-rondreis omdat wij zoveel uiteenlopende plekken in een aangenaam tempo verkennen. De drie historische Zijderoutesteden Khiva, Boechara en Samarkand prikkelen uw nieuwsgierigheid vast vooral. Ze zijn al eeuwen nauwelijks veranderd. U proeft hier nog steeds de oude romantiek van het oude netwerk van karavaanroutes dat Centraal-Azië doorkruiste. U komt na middernacht aan op het vliegveld van Tasjkent, daar wordt u verwelkomd door de Nederlandssprekende reisleider.
Goed om te weten
Neem contant geld mee. Pinnen is vaak lastig. Creditcards zijn vrijwel nergens bruikbaar. Uw reisleider legt u graag uit hoe u lokaal het beste euro’s omwisselt voor Oezbeekse sum.

Weetje
Hoofdstad Tasjkent (circa 2,5 miljoen inwoners) is verrassend modern. Het is de meest kosmopolitische stad van Centraal-Azië. Er woont een grote Russische en Koreaanse minderheid.
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Orient Star Khiva Hotel
Khiva Viersterren
Gratis WiFi Restaurant Wasservice Wellness

Het Orient Star Khiva Hotel biedt een bijzonder verblijf in een historisch gebouw in Khiva. De voormalige madrassa (Arabisch voor school) ligt op vijf minuten lopen van het oude centrum van Khiva. In de omgeving van het hotel vindt u lokale restaurants en cafés. De receptie van het hotel is 24 uur geopend. Daarnaast beschikt het authentieke hotel over een eigen restaurant. De kamers, originele khujras (oude studentenkamers), zijn voorzien van WiFi, airconditioning, TV en een eigen badkamer met bad, föhn en gratis toiletartikelen.

Lees meer
Gabrielle International Hotel
Tasjkent Driesterren
Bar Restaurant Sportfaciliteiten Wellness Zwembad Wasservice Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Het Gabrielle Hotel is een juweeltje in een vriendelijke buurt in het centrum van Tashkent. Als familiebedrijf wordt er een echt 'thuisgevoel' gecreëerd. Het hotel heeft dan ook een gezellige, maar tegelijkertijd moderne inrichting. De accommodatie heeft een eigen bar en restaurant, waar iedere ochtend een vers ontbijt wordt geserveerd in Westerse of Amerikaanse stijl. Daarnaast heeft het hotel een groot dakterras. Kom tot rust in de sauna met daarbij een klein binnenzwembad of het fitnesscentrum. De comfortabele kamers zijn voorzien van een kluis, koelkastje, thee- en koffiefaciliteiten, airconditioning, gratis WiFi en een aangrenzende badkamer met douche en haardroger.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

Bij deze rondreis is het mogelijk om te kiezen voor diverse optionele excursies ter plaatse te boeken en betalen. Hierdoor haalt u het maximale uit uw vakantie en heeft u de mogelijkheid om nog meer te zien. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.

Wijn, Samarkand

Samarkand - Bezoek aan een wijnmakerij, incl. proeverij

Excursie
Bezoek een lokale wijnmakerij, inclusief rondleiding en een proeverij van 10 soorten natuurlijke wijnen en cognacs. Probeer vooral de typische Samarkand-likeur, gemaakt van 48 soorten berggras. Als u wilt, kunt u ook producten kopen.

Duur: ca. 50 minuten

Vanaf 5 personen - Prijs ca. 22 USD per persoon
Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (1)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Binnenlandse vlucht Tasjkent - Urgench
  • Ruimbagage binnenlandse vlucht 15kg
  • Ruimbagage intercontinentale vlucht (zie Praktische informatie)
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Rondreis per comfortabele touringcar met airconditioning (afmeting is afhankelijk van groepsgrootte)
  • Nederlandssprekende reisleider van dag 1 t/m 11
  • Engelssprekende lokale gidsen in Tasjkent, Khiva, Boechara en Samarkand
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotels
  • 1 nacht verblijf in privé yurt met gedeelde sanitaire faciliteiten
  • Iedere dag ontbijt en diner
  • 1 x BBQ-lunch
  • Flesje water in de bus op reisdagen
  • Stadstour in Tasjkent
  • Stadstour in Khiva
  • Culturele dansshow in Khiva
  • Uitgebreide stadstour in Boechara (1,5 dag)
  • Culturele show in Nadir Divan Beghi-koranschool
  • ‘Plov’ maken in Boechara
  • Pottenbakkersfamilie bezoeken in een keramiekdorp
  • Zwemmen in het Aydarkul-meer
  • Stadstour Samarkand
  • Alle entreegelden volgens programma t.w.v. € 65
Exclusief
  • Eventuele optionele excursies (zie Extra's)
  • Overige maaltijden
  • Bijdrage fooienpot: ca. € 40 per persoon (niet verplicht)
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 35 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Tasjkent
Vertrek luchthaven
  • Vlucht Amsterdam - Tasjkent
  • Aankomst Tasjkent na middernacht
  • Eerste overnachting Tasjkent
Het aftellen begint. Vanaf Schiphol vliegt u vandaag naar de Oezbeekse hoofdstad Tasjkent. Hier begint uw rondreis door Oezbekistan. Misschien keken thuisblijvers op van uw reisplannen. Het intrigerende land in Centraal-Azië is nog niet zo bekend als vakantiebestemming. Toch stijgt de populariteit onder reizigers. Wie in Oezbekistan is geweest, komt terug met enthousiaste verhalen. Tijdens de vlucht bekijkt u ons mooie 11-daagse reisprogramma nog eens. Waarschijnlijk koos u juist voor deze Oezbekistan-rondreis omdat wij zoveel uiteenlopende plekken in een aangenaam tempo verkennen. De drie historische Zijderoutesteden Khiva, Boechara en Samarkand prikkelen uw nieuwsgierigheid vast vooral. Ze zijn al eeuwen nauwelijks veranderd. U proeft hier nog steeds de oude romantiek van het oude netwerk van karavaanroutes dat Centraal-Azië doorkruiste.
U komt na middernacht aan op het vliegveld van Tasjkent, daar wordt u verwelkomd door de Nederlandssprekende reisleider.
Goed om te weten
Neem contant geld mee. Pinnen is vaak lastig. Creditcards zijn vrijwel nergens bruikbaar. Uw reisleider legt u graag uit hoe u lokaal het beste euro’s omwisselt voor Oezbeekse sum.

Weetje
Hoofdstad Tasjkent (circa 2,5 miljoen inwoners) is verrassend modern. Het is de meest kosmopolitische stad van Centraal-Azië. Er woont een grote Russische en Koreaanse minderheid.
Dag 2Tasjkent
  • Stadstour Tasjkent
  • Slenter over de oriëntaalse Chorsu Bazaar
  • Tweede overnachting Tasjkent
Nadat u bent uitgeslapen en opgefrist, komen de Nederlandssprekende reisleider en de lokale gids halen u halen voor een stadstour door Tasjkent. Fijn dat hij precies weet wat u graag ziet. De moderne uitstraling van Tasjkent verrast u misschien. Veel architectuur dateert van na de verwoestende aardbeving in 1966. We zien brede rechte straten met bomen erlangs, opmerkelijk veel fonteinen, en grote pleinen en parken waar stadsbewoners met een Russisch, Aziatisch of Arabisch uiterlijk flaneren. In het oude deel van Tasjkent bekijken we onder meer het Khazrati Imam-complex: het historische religieuze centrum. Het mausoleum van 10e-eeuwse dichter Kaffal Shashi, de blauw betegelde Barak Khan-madrassa (koranschool) en de Mui Muba-rak-moskee fascineren u vast. Vervolgens bezoeken we de Chorsu Bazaar, dat u een leuk inkijkje geeft in het alledaagse lokale leven. Wandel langs de nette kraampjes met aardewerk, fruit, kruiden en specerijen en kijk toe hoe de inwoners hier boodschappen doen. In het nieuwere deel van Tasjkent bezoeken we highlights, zoals het Amir Timoer Onafhankelijkheidsplein. We bekijken ook de metro: een ware bezienswaardigheid in Centraal-Azië. Na de tour keren we terug naar ons hotel.
Weetje
Oezbekistan heeft een rijk verleden. Alexander de Grote overheerste het land, de Chinezen roofden er paarden en de Arabieren vestigden er de vroege islam. Het was een de Sovjetstaat tussen 1924-1991.
Dag 3Tasjkent - Urgench - Khiva (incl. binnenlandse vlucht) (ca. 998 km)
  • Binnenlandse vlucht Tashkent - Urgench
  • Busrit naar Khiva
  • Stadstour door ‘openluchtmuseum’ Khiva
  • Overnachting Khiva
’s Morgens rijden we naar het nationale vliegveld van Tasjkent. We vliegen eerst naar Urgench. Vanaf hier rijden we met een comfortabele bus naar de eerste glorieuze Zijderoutestad van de reis: Khiva. De naam roept vast beelden bij u op van karavanen, sloffende kamelen bepakt met zijde, bruisende bazaars, versierde koran-scholen en machtige khans. De welvarende woestijnstad was vroeger een populaire pleisterplaats voor rondtrekkende handelaren. Het 2500 jaar oude Khiva is nog steeds een belangrijke trekpleister. Itchan Kala, de ommuurde oude binnenstad (UNESCO Werelderfgoed), is één van de mooiste voorbeelden van 18e/19e-eeuwse moslimarchitectuur in Centraal-Azië.
Op het vliegveld in Urgench wacht onze chauffeur ons op. Aangekomen bij het hotel ontmoeten we onze lokale gids. Hij neemt ons mee op een tour langs prachtige bezienswaardigheden. Van het oude paleis van Khiva’s laatste khan tot diverse moskeeën, madrassa’s en graftombes. Het ene bouwwerk is nog mooier dan het andere. Leuk om te merken hoe trots hij is op de historische plekken die hij laat zien. Bewonder de gekleurde koepels, majestueuze minaretten en artistieke tegelversie-ringen, en geniet van de sfeervolle wirwar van kleine straatjes en huizen met gedecoreerde veranda’s. Een genot om hier een nacht te logeren.
Goed om te weten
Veel inwoners in Oezbekistan spreken Russisch. Oefen om contact te maken eventueel wat Russische woordjes, om het ijs te breken. Er is nog geen massatoerisme – zij vinden het waarschijnlijk net zo interessant om u te ontmoeten als omgekeerd.

Weetje
Zijderoutestad Khiva heeft een binnenstad en een buitenstad. Beide zijn ommuurd. De huidige bevolking leeft grotendeels in de buitenstad (Dihan Kala). De binnenstad (Itsjan Kala) is net een openluchtmuseum.
Dag 4Khiva - Boechara (ca. 431 km)
  • Vertrek Khiva
  • Busrit via de Kyzylkum woestijn naar Boechara
  • Eerste overnachting Boechara
Na het ontbijt nemen we afscheid van ‘openluchtmuseum’ Khiva. We gaan de volgende betoverende plek ontdekken: Boechara. De tweede beroemde Zijderoutestad die we bezoeken. Boechara vormt samen met Samarkand (dat we later op deze reis bezoeken) het historische en culturele centrum van Oezbekistan. Wissel tijdens deze circa 7 uur durende busrit eventueel ervaringen uit met uw medereizigers. Leuk dat u elkaar steeds beter leert kennen. Ook Oezbekistan wordt steeds vertrouwder. U voelt zich hier vast welkom. De Oezbeken staan bekend als open en hartelijk. Tijdens deze reis beleeft u waarschijnlijk memorabele ontmoetingen met lokale bewoners.
Na onze rit door de Kyzylkum-woestijn komen we aan in Boechara. U kijkt blij verrast rond. Wat een middeleeuwse charme! De authentieke 9e-eeuwse straatjes, koranscholen, karavanserais (herbergen), moskeeën en overdekte markten in de oude binnenstad voeren u mee terug naar vroeger. Ook de vele traditionele theehuizen ademen de sfeer van weleer. Bekijk eventueel alvast zelf iets moois en zoek bijvoorbeeld een gezellig terras om te eten. Morgen gaan we de hele dag op pad in Boechara met onze gids.
Goed om te weten
Sommige delen van de weg naar Boechara zijn in slechte conditie. Houd er rekening mee dat we onderweg één café tegenkomen voor lunch en toiletstop.

Weetje
In Khiva zijn veel stalletjes met souvenirs. Sommige verkopen mooie handgemaakte kommetjes en schalen van aardewerk, versierd met motieven en kleuren die u om u heen ziet. Zilveren sieraden, gegraveerd koper en houtsnijwerk zijn ook geliefd.
Dag 5Boechara
  • Bezoek het Bahouddin Nakshbandi mausoleum
  • Aanschouw het zomerpaleis Sitorai-Mokhi-Hossa
  • Vrije middag in Boechara
  • Kookworkshop ‘plov’ in lokaal gasthuis
In Boechara komen we tot rust. We genieten ongehaast van de vele mooie cultuurschatten. Vandaag bekijken we met de gids eerst nog een aantal prachtig gerestaureerde monumenten zoals het Bahouddin Nakshbandi en het zomerverblijf Sitorai-Mokhi-Khosa. Vervolgens heeft u de middag ter vrije besteding. Kom tot rust of struin langs de kraampjes van de overdekte markt. Misschien vindt u hier wel uw eerste souvenirs. We sluiten ons verblijf in Boechara af met een kookworkshop ‘plov’ maken in een lokaal gasthuis. ‘Plov’ is het symbool van de Oezbeekse keuken. Een kruidige rijstschotel met rundvlees en diverse groenten. Dat wordt vast een heerlijke maaltijd!
Weetje
Boechara is beroemd om het borduurwerk. Vooral goudborduurwerk en het borduren van zogeheten Suzani’s, kent een lange traditie.
Dag 6Boechara
  • Highlights van Boechara ontdekken met lokale gids
  • Show in Nadir Divan Beghi-koranschool
  • Tweede overnachting Boechara
Na het ontbijt neemt een lokale Engelssprekende gids ons mee op een dagtour door Boechara. Leuk, zo leren we de stad in een aangenaam tempo goed kennen. Hoe meer reizigers zien van Boechara, hoe meer ze ervan houden. Vandaag bewonderen we een aantal beeldschone highlights, zoals onder andere Liabi Chauz-plein. Op het plein zien we mensen op terrasjes zitten rond een eeuwenoud waterreservoir: dit grootste en sfeervolste van de circa 200 lokale historische bassins, is al eeuwen de centrale ontmoetingsplaats van Boechara. De bevolking ontmoet elkaar hier om samen thee te drinken, nieuwtjes uit te wisselen of backgammon te spelen. Aan het plein liggen een mooie oude moskee en verschillende madrassa’s. Vlakbij is ook een overdekte markt. Boechara is duidelijk nog altijd een echte handelsstad. Op veel plekken zijn zijden sjaals, tapijten en schilderijtjes te koop. We bezoeken het Poi Kalon-complex, Boechara’s religieuze hart. Hier bekijken we, naast de elegante moskee en nu nog actieve Mir-i Arab-koranschool, ook de beroemde 12e-eeuwse Kalyan-minaret. Djenghis Khan bewonderde deze 48 meter hoge toren zo, dat hij zijn plunderaars verbood het te vernielen. We genieten vanavond van folkloristische dans en muziek tijdens een mooie avondshow in de Nadir Divan Beghi-koranschool.
Weetje
Plov (een rijstgerecht met vlees en groente) is Oezbekistans nationale feestgerecht. Alléén mannen bereiden deze soort pilaf. De manier waarop verschilt, en luistert bovendien nauw. De opvatting is: zijn plov bepaalt of een man een echte kerel is.
Dag 7Gijduvan - Nurata - Yurt kamp (ca. 204 km)
  • Vertrek Boechara
  • Pottenbakkersfamilie bezoeken in Gijduvan
  • Diner bij kampvuur in het yurt-kamp
  • Overnachten in yurts in de woestijn (Kyzylkum woestijn)
Een bijzondere dag: in Nurata overnachten we vanavond in yurts (traditionele ronde tent), in de stijl van de Kazachen: een oorspronkelijk nomadisch volk uit de westelijke steppe van Centraal-Azië. Fijn om even bij te komen van alle culturele indrukken van de afgelopen dagen. Wat een afwisselende reis! ’s Morgens verlaten we Boechara. Onderweg naar Nurata maken we een leuke tussenstop. We stoppen in de kleine keramiekstad Gijduvan. Hier bezoeken we een familie die al generaties lang ambachtelijk keramiek maakt.
Dan komen we aan in het yurt kamp. Het ligt midden tussen hoge zandheuvels, prachtig. ’s Avonds genieten we van een heerlijk diner en daarna dromen we weg bij het kampvuur, terwijl een Kazachse zanger voor ons zingt. Een sprookjesachtige ervaring in de stilte van de woestijn. Als u hierna in uw yurt in slaap valt, voelt u zich volledig ontspannen: uw gewone leven thuis voelt heerlijk ver weg.
Goed om te weten
In het yurt-kamp staan over het algemeen zo’n 20 yurts. De inrichting is eenvoudig, er liggen kleurrijke tapijten op de grond en er staan simpele bedden. Er is een apart toilet- en douchegebouw.

Weetje
Een yurt is een traditionele ronde tent van vilt en hout. Rondtrekkende veenomaden in de droge steppegebieden van Centraal-Azië gebruikten ze voor bewoning. Kazachse yurts zijn zwaarder dan die van sommige andere nomadische volkeren.
Dag 8Aydar Kul-meer - Samarkand (ca. 350 km)
  • Vertrek Kyzylkum woestijn
  • Zwemmen in het Aydar Kul-meer
  • Gezellige bbq-lunch op de oever van het meer (inclusief)
  • Eerste overnachting in Zijderoute-parel Samarkand
We ontbijten in onze yurts. Maak een leuke foto van uzelf bij de tent: later denkt u vast met plezier terug aan dit moment. Afhankelijk van de maand waarin u reist, kan het ’s nachts flink afkoelen in de woestijn. Heerlijk om te voelen hoe het na zonsopkomst snel opwarmt. Als iedereen heeft ontbeten, rijden we met de bus naar het Aydarkul-stuwmeer. Dat ligt vlakbij. Een wonderlijk gezicht, zo’n groot blauw meer midden in de droge woestijn! Gezellig dat we op de oever van het meer samen genieten van een bbq-lunch (inclusief). Het uitzicht op het heldere water en de weidse leegte om ons heen werken rustgevend. Een bijzondere plek. Veel reizigers nemen graag een verfrissende duik in het half zoute water. U misschien ook?
’s Middags rijden we door naar Samarkand, waar we drie nachten logeren. Het 2500 jaar oude Samarkand was de belangrijkste plaats op de Zijderoute. Sommigen noemen het de mooiste stad ter wereld. Fantastisch om de reis af te sluiten met zo’n hoogtepunt. Bekijk ’s avonds als het donker is eventueel op eigen gelegenheid het fraai verlichte Registan-complex.
Weetje
Brood is heilig in Oezbekistan. Mensen leggen brood nooit op de grond en gooien het zeker niet weg. De bovenkant ligt altijd boven. Oezbeken eten bij elke maaltijd brood. Aan de vorm van sommige broden herken je uit welke stad ze komen.
Dag 9Samarkand
  • Stadstour Samarkand
  • Bezoek o.a. Registan-plein en mausoleumcomplex Sha-khi Zinda
  • Tweede overnachting Samarkand
Samarkand had vroeger al een grote aantrekkingskracht op mensen. In de middeleeuwen was het een bloeiende universiteits- en handelsstad. De aantrekkelijke geografische ligging in de Zarafshan-vallei maakte Samarkand een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië. Het lag midden in het web van de druk bereisde handelswegen die samen de Zijderoute vormden. De stad is nog steeds een magneet. Dichters en historici noemen de majestueuze Zijderoutestad ook wel ‘Het Rome van het Oosten’, of ‘De Parel van de Oosterse Moslim Wereld’. Dat klinkt veelbelovend!
Vandaag bezoeken we samen een aantal legendarische plekken. Het historische Registan-plein zien velen als hoogtepunt: de gebouwen rond dit rechthoekige plein in het hart van de stad zijn zo groots en uitbundig versierd! Het kleurrijke tegelwerk en royale bladgoud op de madrassa’s schitteren je tegemoet. We bekijken ook het middeleeuwse astronomische Observatorium van Ulugbek (sterrenwacht), het romantische Sjahi Zinda-complex met waarschijnlijk de mooiste mausolea van Oezbekistan, en de geribbelde blauwe koepels van de Bibi-Khanummoskee. In het archeologische Afrosiab Museum maken we kennis met het vroegste verleden van Samarkand. Bestel ’s avonds eventueel een lekkere lokale specialiteit in een leuk restaurant.
Dag 10Samarkand
  • Bezoek Khoja Doniyar Mausoleum
  • Vrije middag
  • Derde overnachting Samarkand
Khoja Doniyar is een unieke plek gelegen op een hoge heuvel net buiten Samarkand. Na het ontbijt brengen we een bezoek aan deze plek. In tegenstelling tot de vele kleurrijke gebouwen in Samarkand is het mausoleum eenvoudig. Volgens de legende blijven de restanten en de sarcofaag van de heilige Doniyar groeien. Vervolgens brengen we een bezoek aan een werkplaats voor zijdepapier waar we zien hoe met oude technologieën zijdepapier gemaakt wordt. Een complex ambacht. De middag is ter vrije besteding. Slenter bijvoorbeeld door de smalle steegjes, bezoek een bazaar met kleurige souvenirs, drink een kop thee in een theehuis (chaikana) en bestel ergens een portie kebab, terwijl u toekijkt hoe de verkoper het gehakt om een spies kneedt en het vuur aanwakkert. Dit gerecht is nog ouder dan de oudste plaatselijke moskee, een grappig idee. Geniet nog één avond van het straatleven, de lokale bewoners, culinaire specialiteiten en bijzondere plekken van Samarkand. Morgen gaan we terug naar Nederland.
Weetje
Overal in Oezbekistan zijn theehuizen. De mensen drinken meestal ook thee bij de maaltijd. Het is beleefd om kopjes van gasten niet vol te schenken. Degene die de thee inschenkt, neemt zelf het eerste kopje en geeft anderen daarna pas. Wijn is, naast thee, de nationale drank van Oezbekistan. Kenners zijn enthousiast over de kwaliteit van Oezbeekse wijn. Deze is vaak iets zwaarder dan westerse wijnen en soms ook wat zoeter.
Dag 11Vertrek uit Samarkand
Aankomst luchthaven
  • Transfer naar het vliegveld van Samarkand
  • Afscheid gids en Nederlandssprekende reisleider
  • Terugvlucht naar Amsterdam
  • Aankomst op Schiphol
Onze magische Oezbekistan-rondreis zit erop. Een schat aan indrukken en ervaringen rijker, rijden we met de reisleider naar het vliegveld voor de terugvlucht naar Amsterdam. Dan nemen we afscheid van hem. In het vliegtuig voelt u hoe ontspannen u bent. Uw vermoeden voor vertrek bleek juist: Oezbekistan is een schitterend en fascinerend land! Tijdens deze heerlijke vakantie heeft u zo veel bijzonders gezien en meegemaakt. Geweldig dat u dankzij het gevarieerde, ongehaaste reisprogramma het échte Oezbekistan goed leerde kennen. Uw enthousiaste verhalen inspireren andere reizigers vast ook.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Orient Star Khiva Hotel
Khiva Viersterren
Gratis WiFi Restaurant Wasservice Wellness

Het Orient Star Khiva Hotel biedt een bijzonder verblijf in een historisch gebouw in Khiva. De voormalige madrassa (Arabisch voor school) ligt op vijf minuten lopen van het oude centrum van Khiva. In de omgeving van het hotel vindt u lokale restaurants en cafés. De receptie van het hotel is 24 uur geopend. Daarnaast beschikt het authentieke hotel over een eigen restaurant. De kamers, originele khujras (oude studentenkamers), zijn voorzien van WiFi, airconditioning, TV en een eigen badkamer met bad, föhn en gratis toiletartikelen.

Lees meer
Gabrielle International Hotel
Tasjkent Driesterren
Bar Restaurant Sportfaciliteiten Wellness Zwembad Wasservice Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Het Gabrielle Hotel is een juweeltje in een vriendelijke buurt in het centrum van Tashkent. Als familiebedrijf wordt er een echt 'thuisgevoel' gecreëerd. Het hotel heeft dan ook een gezellige, maar tegelijkertijd moderne inrichting. De accommodatie heeft een eigen bar en restaurant, waar iedere ochtend een vers ontbijt wordt geserveerd in Westerse of Amerikaanse stijl. Daarnaast heeft het hotel een groot dakterras. Kom tot rust in de sauna met daarbij een klein binnenzwembad of het fitnesscentrum. De comfortabele kamers zijn voorzien van een kluis, koelkastje, thee- en koffiefaciliteiten, airconditioning, gratis WiFi en een aangrenzende badkamer met douche en haardroger.

Lees meer
Omar Khayyam Hotel
Boechara Drieenhalve ster
Gratis WiFi Restaurant Bar Wasservice Airco bij accommodatie

Het Omar Khayyam Hotel is gelegen in het centrum van Boechara. Vanuit het hotel kunt u diverse lokale bezienswaardigheden bezoeken, zoals de Mir-i-Arab Madrasa of het Museum of Art. Het hotel is van alle gemakken voorzien. Geniet van het heerlijke ontbijtbuffet in het restaurant en nuttig een drankje aan de bar of op de prachtige binnenplaats. Het hotel beschikt over een 24-uursreceptie, roomservice, wasservice, een pinautomaat en gratis WiFi in de gehele accommodatie. De comfortabele kamers bieden airconditioning, een televisie, een koelkastje, kluisje, gratis WiFi en een eigen badkamer met douche, haardroger en gratis toiletartikelen.

Lees meer
Yurt Camp Safari
Kyzylkum woestijn (Naruta)

Een unieke ervaring middenin de woestijn! Het yurt-kamp ligt niet ver van het Aydarkul Meer en bestaat uit een twintigtal traditionele tenten (privégebruik). De tenten zijn eenvoudig ingericht met kleurrijke, handgemaakte tapijten en houten bedden. In het kamp is elektriciteit aanwezig en er zijn douches en toiletten. Zowel het ontbijt als het diner is inbegrepen. ’s Avonds wordt het kampvuur aangestoken en zal er een Kazachse zanger voor u zingen, een sprookjesachtige ervaring in de stilte van de woestijn.

Lees meer
Orient Star Samarkand
Samarkand Driesterren
Restaurant Gratis WiFi Wasservice Bar Zwembad Wellness Airco bij accommodatie

Het Orient Star Hotel ligt in het oude gedeelte van de stad op ongeveer 10 minuten rijden van het centrum van Samarkand en meerdere bezienswaardigheden. De accommodatie heeft een prachtige lobby in oosterse stijl, een fijn buitenzwembad met een terras en tuin erbij. Geniet onder de versierde koepel van het restaurant van heerlijke Europese en Oezbeekse maaltijden of nuttig een drankje in de bar. Ontspan in de comfortabele kamers, uitgerust met een minibar, koffie- en theefaciliteiten, televisie, airco, gratis WiFi en eigen badkamer met gratis toiletartikelen en föhn.

Lees meer
Extra's
Bij deze rondreis is het mogelijk om te kiezen voor diverse optionele excursies ter plaatse te boeken en betalen. Hierdoor haalt u het maximale uit uw vakantie en heeft u de mogelijkheid om nog meer te zien. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (ter plaatse boeken en betalen)

Bekijk hieronder de optionele excursiemogelijkheden, die ter plaatse worden aangeboden (en betaald).

Wijn, Samarkand

Samarkand - Bezoek aan een wijnmakerij, incl. proeverij

Excursie
Bezoek een lokale wijnmakerij, inclusief rondleiding en een proeverij van 10 soorten natuurlijke wijnen en cognacs. Probeer vooral de typische Samarkand-likeur, gemaakt van 48 soorten berggras. Als u wilt, kunt u ook producten kopen.

Duur: ca. 50 minuten

Vanaf 5 personen - Prijs ca. 22 USD per persoon
Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Uitvoering rondreis

Voor deze reis kunt u vertrekken in de maanden mei en september

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar Oezbekistan boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, excursies, fooien, etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen en koersverschillen.

Fooienpot : ca. € 40 per persoon
De fooien voor de reisleider en de vaste chauffeur zijn niet inbegrepen. Als u tevreden over hen bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht een fooi geven.

Maaltijden (1x lunch en elke dag ontbijt en diner is inbegrepen in de reissom)
Lunch : ca. € 5
Diner : ca. € 10

Drinken
Flesje water : ca. € 1
Flesje fris : ca. € 1
Glas wijn : ca. € 2,50
Glas bier(lokaal) : ca. € 2,50

Eten en drinken

Tijdens deze reis is elke dag ontbijt en diner inbegrepen. Daarnaast is 1x lunch inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, kan uw reisleider voorstellen om een aantal keren gezamenlijk te lunchen. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 5 per persoon.

Fooien

In Oezbekistan is het geven van fooien heel gebruikelijk. Een fooi is een uiting van waardering en wordt daarom erg op prijs gesteld.

Fooienpot
Aan het begin van uw rondreis zal de reisleider een gezamenlijke fooienpot voorstellen, zodat u niet de hele dag fooien achter hoeft te laten. De reisleider betaalt van deze fooienpot alle gezamenlijke fooien, u hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. Op die manier kunt u rustig van uw vakantie genieten. De reisleider houdt een kasboek bij, dat voor iedereen inzichtelijk is. De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis is ca. € 40 per persoon (ca. 510.680 Oezbeekse sum, afhankelijk van de wisselkoers). Dit bedrag kunt u ter plaatse in Oezbeekse Sum of in euro's betalen. De reisleider vertelt u waar u het beste kunt pinnen. De fooien voor de reisleider zelf en de vaste chauffeur zijn niet bij dit bedrag inbegrepen. Als u tevreden over hen bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht een fooi geven. Dit zal zeker op prijs gesteld worden.

Valuta optionele excursies

Naast de excursies die al in uw reisprogramma zijn opgenomen, kunt u ervoor kiezen om deel te nemen aan optionele excursies. Deze excursies kunt u ter plaatse via uw reisleiding bijboeken en betalen. Dit kan zowel in Oezbeekse sum als in USD.

Overnachting in de woestijn

Tijdens onze rondreis verblijft u één nacht in een privé yurt in de woestijn. Deze traditionele ronde tenten zijn eenvoudig ingericht en hebben gedeelde sanitaire faciliteiten. Het diner bij kampvuur is deze avond inbegrepen. In de woestijn kan het in het voor- en najaar 's nachts flink afkoelen. We raden aan om dan warme kleding mee te nemen.

Kledingvoorschriften

Oezbekistan is een islamitisch land, maar over het algemeen worden de regels niet heel strikt genomen. Toch wordt het op prijs gesteld wanneer je niet te bloot gekleed gaat, dat wil zeggen geen blote bovenbenen en knieën en geen blote schouders. De meeste moskeeën zijn toegankelijk mits fatsoenlijk gekleed. Mocht er een keer hoofdbedekking verlangd worden, dan is deze ter plaatse meestal verkrijgbaar. Wij adviseren u zelf ook een losse omslagdoek mee te nemen.

Vervoer en wegen

Ondanks dat we hoge eisen stellen aan de voertuigen die we inzetten op onze reizen, kunnen de vervoersmiddelen in Oezbekistan naar Nederlandse maatstaven eenvoudig zijn. Alhoewel de infrastructuur de laatste jaren flink is verbeterd en veel wegen goed geasfalteerd zijn, kunnen de wegen hier en daar nog slecht of onverhard zijn, onder andere naar en van de woestijn.

Zwaarte en mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige Oezbekistan. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Houdt u er alstublieft rekening mee dat de bus niet overal kan komen, waardoor we u soms niet met uw bagage voor het hotel af kunnen zetten of ophalen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtdetails zijn voorbeeldvluchten (onder voorbehoud van wijzigingen)

Turkish Airlines

(Details)
TK logo
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Istanbul
11:20 uur - 15:50 uur
Istanbul
Tashkent
18:35 uur - 01:05 uur
Samarkand
Istanbul
05:45 uur - 08:50 uur
Istanbul
Amsterdam
10:35 uur - 13:05 uur

Goed voorbereid op reis

Oezbekistan

wb_sunny Beste reistijd
De beste reistijd voor Oezbekistan is het voor- en najaar. Hiermee vermijdt u extreem warme zomer en ijskoude winters. Tijdens deze periodes is het warm en droog met temperaturen tussen de 21°C en 30°C in het voorjaar en 14°C en 30°C in het najaar. Het voor- en najaar zijn toeristisch gezien ook drukker dan de rest van het jaar. Houd er wel rekening mee dat het in de woestijn ook in het voor- en najaar 's nachts flink afkoelen.

Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Oezbekistan nahttps://www.nrv.nl/oezbekistan/landinformatiear Beste reistijd Oezbekistan .
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 220 V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland.
restaurant Eten en drinken
De Oezbeekse keuken is gebaseerd op de Turkse en Russische keuken en is zeer gevarieerd. Het proberen waard is ‘plov’, een rijstgerecht met vlees en groente dat bekend staat als het nationale feestgerecht van Oezbekistan. Leuke wetenswaardigheid: uitsluitend mannen bereiden deze rijstschotel. Ieder heeft zo zijn eigen receptuur en dat luistert heel nauw; het bereiden van de perfecte ‘plov’ is een graadmeter voor het bepalen van de status: ben je een gewone man of een echte kerel…

Andere traditionele gerechten zijn ‘laghman’, een soort noedelsoep en de ook bij ons bekende shaslick of kebab, de smakelijke geroosterde vleespennen. Overal in Oezbekistan zijn theehuizen te vinden. De mensen drinken meestal ook thee bij de maaltijd.

Frisdranken, bier en water zijn overal verkrijgbaar. Een frisdrank kost nog geen euro en voor een lokaal biertje betaalt u ongeveer € 1,50. Wodka is een geliefde drank in Oezbekistan en overal, in allerlei soorten verkrijgbaar. Koffie is daarentegen niet altijd te krijgen. Een maaltijd in Oezbekistan kost gemiddeld € 10 per persoon.
euro_symbol Fooien
Tijdens uw reis staan er onder andere chauffeurs, gidsen, restaurant- en hotelpersoneel voor u klaar. Een fooi is een uiting van waardering en wordt in Oezbekistan erg op prijs gesteld. Aan het begin van uw rondreis zal de reisleider een gezamenlijke fooienpot voorstellen. U heeft er dan geen omkijken meer naar.
camera_alt Fotograferen
Over het algemeen vinden de Oezbeken het geen probleem om te worden gefotografeerd. Vraag wel eerst om toestemming als u mensen van dichtbij wilt fotograferen. Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Soms vraagt de gefotografeerde om een kleine vergoeding voor de gemaakte foto.

Er zijn plekken waar niet vrij mag worden gefotografeerd, met name bij bezienswaardigheden. Wanneer dat het geval is, staat het aangegeven en ook zal de reisleider u hierover informeren. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden, militair terrein, bruggen, overheidsgebouwen en havens en dergelijke te fotograferen.

Denkt u er aan voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s zijn buiten de grote steden meestal niet verkrijgbaar.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van Oezbekistan is de Oezbeekse Sum (UZS). Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers. De prijzen in Oezbekistan liggen een stuk lager dan in Nederland, gemiddeld zo’n 50%. De prijzen in toeristische gebieden liggen wat hoger, eveneens in het hoogseizoen gedurende de zomermaanden. Gemiddeld betaalt u voor een maaltijd niet meer dan € 10 per persoon.

In Oezbekistan zijn sinds kort beperkt pinautomaten aanwezig, maar deze werken niet altijd. Credit cards worden bijna nergens geaccepteerd. Neem dus altijd voldoende contant geld mee. Wisselen kan het beste bij officiële wisselkantoren, maar ook in hotels kunt u geld omwisselen voor de lokale munteenheid. Als u hier klikt kunt u bij GWK Travelex uw buitenlandse valuta bestellen.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. Na een vaak lange vlucht krijgt u te maken met tijdsverschil, u ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een verre rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan met uw huisarts of deze middelen onder de zogenaamde Opiumwet vallen. Zo ja, dan is een Engelstalige medische verklaring van uw apotheek noodzakelijk, om problemen bij de douane te voorkomen. Houdt u dit document in uw handbagage.

Het drinken van kraanwater wordt afgeraden in Oezbekistan. Drink daarom alleen flessen gezuiverd water, deze kunt u onderweg overal kopen. Tijdens onze reis krijgt u iedere dag een flesje water in de bus en ook in de hotels is meestal drinkwater op de kamer aanwezig.

De meeste hotels beschikken over Europese toiletten. Dit is onderweg helaas niet altijd het geval. Daar vindt u meestal hurktoiletten die niet altijd even schoon zijn. We raden aan om een rolletje toiletpapier en een flesje hygiënegel in uw handbagage mee te nemen.

Vaccinaties
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bij thuisvaccinatie. Klik hier om u aan te melden bij Thuisvaccinatie. Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet u 4 tot 6 weken voor vertrek beginnen.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Daar onze reizen buiten de strenge wintermaanden worden uitgevoerd, kunt u in feite dezelfde (reis)kleding aan als u in Nederland zou dragen in het voorjaar, de zomer en de herfst, aangevuld met comfortabel e, stevige schoenen. Aan te bevelen is om kleding mee te nemen die u in ‘laagjes’ kunt dragen. Ook is het handig om een sjaal of vest bij de hand te hebben voor in de touringcars, die van airco zijn voorzien.

Oezbekistan is een islamitisch land en enigszins bedekkende kleding is de norm. Het is daarom praktisch om comfortabele t-shirts/blouses met een korte en lange mouw en broeken en rokken tot minimaal op of iets boven de knie mee te nemen, dan zit u altijd goed. In religieuze plaatsen (moskeeën e.d.) zijn blote knieën en blote armen en schouders ongepast. Mocht een enkele keer een hoofdbedekking voor de vrouwen worden verlangd, is deze ter plaatste verkrijgbaar.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Oezbekistan
Avenue Franklin Roosevelt 99
1000 Brussel
België
Tel: 0032 2 672 88 44
E-mail: benelux@uzbekistan.be

Nederlands Consulaat in Oezbekistan
Kh. Samatavoy Street
Build. 3, App. 74
Tashkent 100000
Oezbekistan
Tel: 00998 71 150 85 95 / 00998 93 387 02 10
E-mail: nlconsulate.tashkent@gmail.com
schedule Openingstijden
Per plaats kunnen de openingstijden verschillen. De meeste winkels zijn dagelijks geopend van ca. 09.00-19.00 uur. Warenhuizen in grote steden zijn vaak langer open en bazaars beginnen vaak al vroeg, rond 06.00 uur in de morgen. Banken en postkantoren zijn doorgaans op werkdagen geopend van 09.30-17.30 uur en sluiten voor de lunchpauze.
content_paste Paspoort en visum
Voor een reis naar Oezbekistan heeft u een paspoort nodig dat nog minimaal 6 maanden geldig is na de geplande uitreisdatum. Tot een reisduur van 30 dagen, heeft u geen visum meer nodig.

Oezbekistan heeft een toeristen-registratieplicht. Bij iedere accommodatie hotel / pension / yurtcamp ontvangt u een formulier. Bij grensovergangen worden deze formulieren soms gecontroleerd. Bewaar deze registratieformulieren dus goed.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Oezbekistan vrijwel overal mogelijk. Bijna in het hele land heeft u goed bereik. Bellen met uw mobiele telefoon en met de vaste telefoon vanuit uw hotelkamer kan erg duur zijn. Ter plekke kunt u ook een lokale simkaart aanschaffen. Hiermee belt u voordeliger dan met uw Nederlandse simkaart. Om een lokale simkaart aan te schaffen, heeft u uw paspoort en registratiebewijs van uw hotel nodig.

De meeste hotels hebben Wi-Fi, soms gratis en soms tegen vergoeding. In sommige hotels is Wi-Fi alleen beschikbaar in gemeenschappelijke ruimtes, zoals de lobby. Veel restaurants en cafés bieden gratis Wi-Fi. In de meer afgelegen plaatsen, zoals de Kyzylkum woestijn is er vaak geen Wi-Fi beschikbaar.
update Tijdsverschil
Tijdens de Nederlandse zomertijd is het drie uur later in Oezbekistan. In de winter is het vier uur later dan in Nederland.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Oezbekistan. (opent in een nieuw venster)
language Taal
De officiële taal van Oezbekistan is Oezbeeks dat afstamt van de Turkse taalfamilie. Ook wordt er Russisch (ca. 14%) en Perzisch (ca. 5%) gesproken. De jongere generatie is vooral opgegroeid met het Oezbeeks en in de grotere steden ook met de Engelse taal. Alleen de oudere generatie spreekt vaak nog Russisch, maar die kennis neemt na bijna 30 jaar onafhankelijkheid af.

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.