v.a. 2699
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
13-05-2026
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
i
Groepsreizen Sale
i
Voorwaarden Groepsreizen Sale
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van groepsreizen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt van 14 aug t/m 2 sept 2025

Tokyo, Kyoto & Osaka

11 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 2699
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
13-05-2026
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Groepsreizen Sale
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van groepsreizen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt van 14 aug t/m 2 sept 2025
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Reisleiding
Praktische informatie
Japan in een notendop
  • Inclusief dagelijks ontbijt (t.w.v. ca. € 110 p.p.)
  • Excursie naar Nara, bekend om de tempels en vrij rondlopende herten
  • Bezoek aan het iconische Fushimi Inari-taisha met duizenden rode torii-poorten
  • Extra dagexcursie naar de kust- en tempelstad Kamakura
  • Comfortabel reizen per hogesnelheidstrein
  • Kleine groepen met max. 22 deelnemers
Ontdek de veelzijdigheid van Japan tijdens deze complete groepsreis. Van de levendige sfeer van Osaka en de eeuwenoude tempels van Kyoto tot de imposante Grote Boeddha in Nara, het historische Kamakura en het moderne Tokyo: we ervaren het land in al zijn contrasten. We reizen comfortabel met de hogesnelheidstrein en wordt begeleid door een Nederlandssprekende reisleider die u de mooiste plekken laat zien. Bezoek historische kastelen en spirituele schrijnen, wandel door bamboebossen en langs duizenden rode torii-poorten, en dompel u onder in bruisende wijken vol neonreclames, streetfood en moderne kunst. Japan verrast met zijn unieke mix van traditie en vooruitstrevende moderniteit. Een ervaring die u niet snel zult vergeten.

Dagprogramma

Dag 1Vertrek naar Osaka
  • Vlucht naar Osaka
  • Overnachting in het vliegtuig
Staat Japan al jaren hoog op uw verlanglijst? Vandaag gaat het avontuur écht beginnen. Op Schiphol stapt u op het vliegtuig richting Osaka. Tijdens de reis hoeft u zich geen zorgen te maken over vervoer of verblijf, dat is allemaal geregeld. Uw Nederlandssprekende reisleider staat straks klaar om u mee te nemen door het land van eeuwenoude tradities, hypermoderne steden en verfijnde culinaire specialiteiten. Leun achterover, kijk een film en geniet van de voorpret. Morgen zet u voet op Japanse bodem.
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Shin-Osaka Esaka Tokyu REI Hotel
Osaka Driesterren
Airco bij accommodatie Gratis WiFi Restaurant Wasservice

Het Shin-Osaka Esaka Tokyu REI Hotel ligt op een gunstige locatie in de voorstad van Osaka, op slechts enkele minuten van het metrostation. Hierdoor bereikt u eenvoudig het levendige centrum van Osaka, evenals belangrijke bezienswaardigheden zoals Dotonbori en het Osaka-kasteel. Ook het Shinkansenstation Shin-Osaka is goed bereikbaar – ideaal wanneer u verder door Japan reist. Het hotel beschikt over een restaurant waar zowel Japanse als westerse gerechten worden geserveerd, en een bar om de dag ontspannen af te sluiten. Verder zijn er faciliteiten zoals gratis WiFi, een wasserette (tegen betaling) en een 24-uursreceptie. De kamers zijn eenvoudig ingericht en voorzien van airconditioning, televisie, kluisje, minibar, koffie- en theefaciliteiten, en een badkamer met douche en/of bad en haardroger.

Lees meer
Urban Hotel Kyoto Gojo Premium
Kyoto Driesterren
Airco bij accommodatie Gratis WiFi Restaurant Zwembad Wellness Sportfaciliteiten Wasservice

Het Urban Hotel Gojo Premium ligt gunstig in Kyoto, vlak bij de levendige wijk Shijo en de beroemde Nishiki-markt. Dankzij de nabijheid van metro- en bushaltes bereikt u eenvoudig de belangrijkste tempels, tuinen en andere bezienswaardigheden van de stad. Het hotel beschikt over een restaurant waar zowel Japanse als internationale gerechten worden geserveerd, een lounge en een 24-uursreceptie. Verder kunt u ontspannen in het openbare bad of sporten in de fitnessruimte (tegen betaling). Ook kunt u gebruikmaken van gratis wifi in het hele hotel. De kamers in het hotel zijn voorzien van een telefoon, tv, koelkast, thee- en koffiefaciliteiten, luchtzuiveraar en airconditioning. De badkamer is uitgerust met een bad of douche, slippers, een haardroger en toiletartikelen.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Ruimbagage (zie Praktische informatie)
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Privé-transfer luchthaven - hotel v.v.
  • Oplaadbare IC-kaart
  • Trein Osaka - Kyoto en Kyoto - Tokyo
  • Nederlandssprekende reisleider van dag 2 t/m 11
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotels
  • Iedere dag ontbijt
  • Verken Osaka, Kyoto en Tokyo met de reisleider
  • Dagexcursie Kamakura inclusief bezoek Grote Boeddha* en Tsurugaoka Hachimangu-schrijn
  • Bezoek Nara Park met Todai-ji-tempel* in Nara
Exclusief
  • Entreegelden ca. € 6,50 p.p. (ongerekend ca. 1100 JPY p.p., afhankelijk van de wisselkoers)
  • 2 x bagagetransportservice (1 stuk van max. 20 kg): ca. € 76 p.p. (ongerekend ca. 13000 JPY p.p., afhankelijk van de wisselkoers)
  • Overige maaltijden
  • Fooien (reisleider)
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Vertrek naar Osaka
  • Vlucht naar Osaka
  • Overnachting in het vliegtuig
Staat Japan al jaren hoog op uw verlanglijst? Vandaag gaat het avontuur écht beginnen. Op Schiphol stapt u op het vliegtuig richting Osaka. Tijdens de reis hoeft u zich geen zorgen te maken over vervoer of verblijf, dat is allemaal geregeld. Uw Nederlandssprekende reisleider staat straks klaar om u mee te nemen door het land van eeuwenoude tradities, hypermoderne steden en verfijnde culinaire specialiteiten. Leun achterover, kijk een film en geniet van de voorpret. Morgen zet u voet op Japanse bodem.
Dag 2Aankomst in Osaka
  • Aankomst in Osaka
  • Kennismaking met de Nederlandssprekende reisleider
  • Vrije middag
  • Eerste overnachting in Osaka
Na aankomst in Osaka haalt u de bagage op en ontmoet u de reisleider en uw medereizigers. Vervolgens rijden we naar ons hotel in de stad. Osaka is na Tokyo het grootste stedelijke gebied van Japan en beroemd om zijn shotengai, de overdekte winkelgalerijen. De bekendste zijn Tenjimbashi-suji en Shinsaibashi-suji, waar u heerlijk kunt slenteren en kennismaken met de stad.

’s Avonds is Dotonbori een absolute aanrader. Deze bruisende wijk staat bekend om zijn kleurrijke neonreclames en streetfood. Proef lokale lekkernijen zoals takoyaki (octopusballetjes) en okonomiyaki (hartige pannenkoek) terwijl u langs de beroemde Glico Running Man en Kani Doraku-krab wandelt. Een levendige eerste kennismaking met Japan!
Goed om te weten
Bij aankomst ontvangt u een oplaadbare IC-kaart, vergelijkbaar met de OV-chipkaart, voor gebruik in het openbaar vervoer.

Dag 3Osaka
  • Vrije dag: met de reisleider of zelf op pad
  • Tweede overnachting in Osaka
Vandaag heeft u alle tijd om Osaka verder te ontdekken, samen met de reisleider of op eigen gelegenheid. Een goede start is het beroemde Osaka-kasteel, een historisch symbool van de stad. Naast de imposante burcht vindt u hier de Nishinomaru-tuin, een aangename plek om tussen de eeuwenoude stenen muren en groene lanen te wandelen. Voor een moderne blik op de stad kunt u naar de Abeno Harukas, het hoogste gebouw van Japan, waar het uitzichtplatform op de 60e verdieping u een panoramisch zicht biedt. Een ander alternatief is de futuristische Umeda Sky Building, met een zwevende tuin op de 39e verdieping.

Sluit uw dag af in wijk Shinsekai, waar de nostalgische sfeer u terugbrengt naar het Osaka van de vorige eeuw. De straten zijn gevuld met kleurrijke en retro winkeldisplays. Dit maakt de wijk een populaire fotospot. Het noordelijke deel van Shinsekai is gemodelleerd naar Parijs. Terwijl het zuidelijke deel is geïnspireerd door Coney Island in New York. Het symbool van Shinsekai is de Tsutenkaku-toren. Deze doet denken aan de Eiffeltoren in Parijs. Zo leert u Osaka kennen in al zijn facetten: historisch, modern én levendig.
Dag 4Osaka – Kyoto
  • Vertrek uit Osaka
  • Reis met hypermoderne hogesnelheidstrein
  • Vrije middag
  • Eerste overnachting in Kyoto
Na het ontbijt reizen we met onze handbagage in de trein naar Kyoto. Dit is de voormalige keizerlijke hoofdstad en hét culturele hart van Japan. Met ruim 2000 tempels en schrijnen, waarvan vele op de UNESCO-Werelderfgoedlijst, ademt Kyoto historie en traditie.

Vanmiddag heeft u de tijd om Kyoto in uw eigen tempo te ontdekken. Een aanrader is de ruim 400 jaar oude Nishiki-markt, die liefkozend ook wel ‘Kyoto’s Kitchen’ wordt genoemd. In de smalle, overdekte straat vindt u meer dan 100 winkels en kraampjes waar u de geur van lokale specialiteiten tegemoetkomt. Proef er Japanse lekkernijen, van verse sushi tot zoetige hapjes zoals sakura mochi en ichigo daifuku. Ook het centraal gelegen Kasteel Nijo, waar de shoguns van Kyoto zich eeuwenlang omringden met luxe en pracht, is een bezoek meer dan waard. Het hoogtepunt van dit complex is het Ninomaru-paleis, beroemd om de zogenaamde ‘nachtegaalvloeren’. Bij iedere stap klinkt er een zacht piepend geluid, een ingenieuze veiligheidsmaatregel om indringers tijdig te verraden.

’s Avonds is de sfeervolle wijk Gion een bijzondere belevenis. Dwaal door de smalle straatjes met hun houten theehuizen en traditionele sfeer. Met een beetje geluk vangt u zelfs een glimp op van een geiko (geisha) of maiko (leerling-geisha).
Goed om te weten
Het Japanse spoornetwerk staat bekend als snel, schoon en punctueel. Tijdens deze reis maken we volop gebruik van dit efficiënte systeem. Omdat de treinen oorspronkelijk zijn ontworpen voor zakenreizigers, is er echter weinig ruimte voor (grote) bagage. Gelukkig is daar een praktische oplossing voor: de speciale bagagetransferservice. Uw grote koffer wordt bij het hotel opgehaald en vooruitgestuurd naar het volgende hotel, waar hij de volgende dag voor u klaarstaat. Zo reist u comfortabel met alleen een trolley of rugzak. Houd er rekening mee dat er een bagagelimiet geldt van 20 kilo per stuk.

Dag 5Kyoto
  • Vrije dag: met de reisleider of zelf op pad
  • Tweede overnachting in Kyoto
Vandaag heeft u de gelegenheid Kyoto verder op eigen tempo te ontdekken. Samen met de reisleider kunt u richting het westen van de stad gaan, waar de wijk Arashiyama op u wacht. Hier wandelt u over de schilderachtige Togetsukyo-brug en door de beroemde bamboebossen, waar de hoge stengels als een groene kathedraal boven u uitrijzen. In dit gebied vindt u daarnaast enkele fraaie tempels en de oevers van de Katsura-rivier, een plek die uitnodigt tot een rustmoment.

Kiest u ervoor het noorden van Kyoto te verkennen, dan wachten daar twee absolute hoogtepunten. Bij de Zen-tempel Ryoan-ji bewondert u de wereldberoemde rotstuin. De 15 stenen in de tuin zijn zo geplaatst dat er altijd één uit het zicht verdwijnt, ongeacht uw standpunt. Deze opstelling verwijst naar het Aziatische idee dat perfectie onbereikbaar is. Niet ver hier vandaan ligt Kinkaku-ji, beter bekend als het Gouden Paviljoen. De bovenste verdiepingen van deze Zen-tempel zijn volledig bedekt met bladgoud en schitteren in het zonlicht. Door de ligging aan een vijver weerspiegelt het paviljoen prachtig in het water, wat een bijzonder fotomoment oplevert.
Dag 6Nara
  • Dagtrip naar Nara met bezoek aan Nara Park
  • Bewonder de Grote Boeddha in de Todai-ji-tempel
  • Ontdek het sfeervolle Kasuga Taisha-schrijn
  • Wandel tussen de rode torii-poorten van Fushimi Inari-taisha
  • Derde overnachting in Kyoto
Vandaag maken we een dagtrip naar Nara, de eerste hoofdstad van Japan en een stad vol cultuurhistorische schatten. Nara ademt geschiedenis met zijn traditionele houten gebouwen, oude lantaarns, serene parken en indrukwekkende tempels en schrijnen. In Nara Park bezoeken we de indrukwekkende Todai-ji-tempel, één van de grootste houten bouwwerken ter wereld. Binnen wacht de beroemde Daibutsu, een bronzen Boeddhabeeld van 15 meter hoog dat al eeuwenlang bewondering oproept. Vervolgens kunnen we het Kasuga Taisha-schrijn verkennen, dat beroemd is om de duizenden stenen en bronzen lantaarns die het terrein een mystieke uitstraling geven. Tijdens onze wandeling door het park ontmoeten we de nieuwsgierige herten die symbool staan voor de stad.

Op de terugweg naar Kyoto maken we nog een stop bij het wereldberoemde Fushimi Inari-taisha. Hier lopen we onder duizenden rode torii-poorten die samen een indrukwekkende tunnel vormen langs de beboste heuvels. Deze bijzondere plek kreeg internationale bekendheid door de film ‘Memoirs of a Geisha’ en vormt een prachtige afsluiting van de dag.
Goed om te weten
Het Kasuga Taisha-schrijn is gratis toegankelijk tot de offerzaal van het heiligdom. Voor toegang tot verdere delen van het terrein zijn extra kosten van toepassing.

Dag 7Kyoto – Tokyo
  • Reis met hypermoderne hogesnelheidstrein
  • Vrije middag
  • Eerste overnachting in Tokyo
Na het ontbijt nemen we afscheid van Kyoto en reizen we met onze handbagage per hogesnelheidstrein naar Tokyo. De bruisende hoofdstad van Japan is de op één na grootste metropool ter wereld en staat bekend om zijn flikkerende neonreclames, ultramoderne hoogbouw, hippe winkels en levendige eetstalletjes. Dit is onze kans om deze dynamische stad in al zijn facetten te ervaren.

Vanmiddag bent u vrij om Tokyo in uw eigen tempo te verkennen. In het centrum kunt u een wandeling maken door de tuinen van het Keizerlijk Paleis. Die een prachtig contract vormen met de drukte rondom Tokyo Station, dat qua uitstraling doet denken aan Amsterdam Centraal. Een aanrader is de beroemde Tsukiji-vismarkt. Op deze bruisende markt vindt u honderden verkopers met een indrukwekkende selectie van zeevruchten: van mosselen zo groot als honkballen tot enorme spinkrabben en vers gevangen zee-egels. In het noorden van de stad ligt Ueno Park, bekend om zijn vele musea en groene ruimtes. Terwijl de historische wijk Asakusa u meeneemt naar het traditionele Tokyo. Hier vindt u Senso-ji, de oudste en meest populaire tempel van de stad.
Dag 8Tokyo
  • Vrije dag: met de reisleider of zelf op pad
  • Tweede overnachting in Tokyo
In Tokyo is op elk moment van de dag iets te beleven. De reisleider heeft tal van suggesties en vergezelt u graag, maar u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelfstandig op pad te gaan. Begin uw dag bijvoorbeeld in de hippe wijk Harajuku, met name langs Takeshita Street. Hier gaat u helemaal op in de kleurrijke jeugdcultuur van Tokyo. U wandelt langs trendy modeboetieks, eigenzinnige cafés en kleurrijke straatkunst. Ook al bent u hier nog nooit eerder geweest, de naam Harajuku komt u wellicht bekend voor dankzij Gwen Stefani’s hit ‘Harajuku Girls’. Met een beetje geluk komt u er jongeren tegen in uitbundige lolita-jurken of opvallende gothic outfits, die deze wijk een uniek karakter geven.

Een ander hoogtepunt is de wijk Akihabara, het walhalla voor liefhebbers van anime, manga en games. U ontdekt er arcades van meerdere verdiepingen, gespecialiseerde animewinkels en themacafés. Tussen de elektronicazaken liggen talloze speciaalzaken voor manga, retro-videogames, kaartspellen en verzamelobjecten. Ook de bijzondere ‘maid cafés’ zijn hier te vinden, waar serveersters verkleed zijn als dienstmeisjes of animepersonages en u een geheel eigen, typisch Japanse ervaring bieden.

Sluit uw dag af in het levendige winkel- en uitgaansgebied rondom Shibuya Station. Hier bevindt zich het iconische Shibuya Crossing, een van de drukste voetgangersoversteekplaatsen ter wereld. Zodra het licht op groen springt, verandert het kruispunt in een georganiseerde chaos van mensen, omringd door felle neonreclames en gigantische videoschermen. Een plek die niet alleen een populaire fotospot is, maar ook symbool staat voor het moderne Tokyo. Heeft u nog energie over, dan biedt Shibuya volop mogelijkheden voor een gezellige avond. Karaoke, of KTC zoals Japanners het noemen, is hier dé manier om de avond door te brengen.
Weetje
De beroemde Shibuya Crossing is zo iconisch dat ze regelmatig opduikt in films, waaronder ‘Lost in Translation’ en ‘The Fast and the Furious: Tokyo Drift’.
Dag 9Kamakura
  • Dagtrip Kamakura: charmant tempelstadje aan de kust
  • Derde overnachting in Tokyo
Vandaag maken we een leuke dagtrip naar de charmante kustplaats Kamakura, ook wel het ‘Kyoto van Oost-Japan’ genoemd vanwege de vele tempels en schrijnen. Na het ontbijt reizen we samen met de reisleider per trein naar Kamakura. Daar stappen we over op de sfeervolle Enoden-lijn, een nostalgische lokale trein die zich een weg baant door smalle straatjes en ons steeds dichter naar de zee brengt. Na ene korte rit bereiken we Hase, waar we de beroemde Grote Boeddha (Daibutsu) bezoeken. Dit 11 meter hoge bronzen beeld is hét symbool van Kamakura en indrukwekkend om van dichtbij te aanschouwen. Daarmee hebben we inmiddels twee van de grootste Boeddhabeelden van Japan gezien, na het eerdere bezoek aan Nara. Vervolgens is er tijd om de nabijgelegen Hase-tempel te ontdekken of, bij mooi weer, een wandeling naar het strand te maken.

Na dit bezoek keren we terug naar het centrum van Kamakura. Hier wandelen we door de levendige Komachi-dori, een sfeervolle straat vol winkeltjes en eetkraampjes waar we kunnen proeven van lokale lekkernijen. Ook brengen we een bezoek aan de Tsurugaoka Hachimangu-schrijn, gewijd aan Hachiman, de beschermgod van de samoerai. Dit heiligdom is nauw verbonden met de rijke geschiedenis van Kamakura, die zijn bloeitijd kende in de periode van de samoerai. Onze reisleider geeft onderweg graag tips en achtergrondinformatie. Aan het einde van de middag keren we per trein terug naar Tokyo.
Dag 10Tokyo
  • Vrije dag
  • Vierde overnachting in Tokyo
Vandaag heeft u een laatste dag om te genieten van Tokyo. Wilt u nog een bijzondere attractie bezoeken, dan is het Ghibli Museum in Mitaka, net buiten het centrum, een aanrader. Deze wereldberoemde animatiestudio staat bekend om films als ‘My Neighbor Totoro’ en ‘Spirited Away’. Het museum biedt een unieke beleving met tentoonstellingen over het animatieproces, exclusieve korte films en een speelse inrichting die u het gevoel geeft zelf in een filmwereld te stappen. U ontmoet er levensgrote personages uit de films, waaronder de iconische robot uit ‘Castle in the Sky’.

Heeft u meer interesse in moderne kunst, dan zijn teamLab Borderless in de wijk Minato of teamLab Planets in de wijk Toyosu een absolute aanrader. Beide interactieve kunstmusea nemen u mee in een wereld van licht en kleur, waar kunstwerken voortdurend bewegen en veranderen. Doordat de installaties steeds evolueren, is elk bezoek uniek en onvergetelijk. Voor een traditionele culturele ervaring kunt u in de chique wijk Ginza een voorstelling bijwonen in het Kabukiza Theater. Kabuki is een eeuwenoude Japanse theatervorm uit de Edo-periode (1603-1868), beroemd om zijn extravagante kostuums, opvallende make-up, imposante pruiken en expressieve acteerwerk. Het Kabukiza Theater is bovendien goed toegankelijk voor toeristen, met dagelijkse voorstellingen en Engelse audiogidsen.

Wilt u Tokyo van bovenaf bewonderen, dan zijn er verschillende gebouwen met indrukwekkende observatiedekken. Zo geniet u van panoramische uitzichten vanaf de 333 meter hoge Tokyo Tower, de 634 meter hoge Tokyo Skytree of de 229 meter hoge Shibuya Sky. Uw reisleider kan u hierover adviseren. Tip: het 243 meter hoge Metropolitan Government Building in de wijk Shinjuku biedt gratis toegang tot het observatiedek.
Goed om te weten
Kaartjes voor het Ghibli Museum, teamLab Planets, teamLab Borderless en het Kabukiza Theater zijn populair en kunnen het beste vooraf online worden gekocht via de officiële websites. Reserveer bij voorkeur één tot twee maanden voor vertrek, zodat u verzekerd bent van toegang en teleurstelling voorkomt.

Dag 11Vertrek uit Tokyo
  • Vertrek uit Tokyo
  • Terugvlucht naar Nederland
Vandaag komt onze rondreis tot een eind, wat is de tijd voorbijgevlogen! Het is bijna niet te geloven hoeveel we in korte tijd hebben mogen ontdekken van dit fascinerende land. Per privé-transfer worden we naar de luchthaven van Tokyo gebracht, waar we ons voorbereiden op de terugvlucht naar Nederland. Hiermee nemen we afscheid van Japan, maar de vele indrukken en herinneringen blijven ons zeker bij.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 2 - 4
Shin-Osaka Esaka Tokyu REI Hotel
Osaka Driesterren
Airco bij accommodatie Gratis WiFi Restaurant Wasservice

Het Shin-Osaka Esaka Tokyu REI Hotel ligt op een gunstige locatie in de voorstad van Osaka, op slechts enkele minuten van het metrostation. Hierdoor bereikt u eenvoudig het levendige centrum van Osaka, evenals belangrijke bezienswaardigheden zoals Dotonbori en het Osaka-kasteel. Ook het Shinkansenstation Shin-Osaka is goed bereikbaar – ideaal wanneer u verder door Japan reist. Het hotel beschikt over een restaurant waar zowel Japanse als westerse gerechten worden geserveerd, en een bar om de dag ontspannen af te sluiten. Verder zijn er faciliteiten zoals gratis WiFi, een wasserette (tegen betaling) en een 24-uursreceptie. De kamers zijn eenvoudig ingericht en voorzien van airconditioning, televisie, kluisje, minibar, koffie- en theefaciliteiten, en een badkamer met douche en/of bad en haardroger.

Lees meer
Dag 4 - 7
Dag 7 - 11
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Uitvoering van de rondreis

Voor deze groepsreis is vertrek mogelijk in de maanden april t/m juni en september t/m oktober.

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar Japan boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, optionele bezienswaardigheden etc. (ter plaatse te betalen entreegelden in de lokale valuta, Japanse yen).

Vervoer
Bij aankomst ontvangt u een persoonlijke IC-kaart. Deze kaart is vooraf opgeladen met een tegoed van 10000 JPY en werkt op dezelfde manier als de Nederlandse OV-chipkaart. Afhankelijk van uw gebruik kan het nodig zijn om het saldo tussentijds op te waarderen. De reiskosten worden berekend op basis van de afgelegde afstand.

Eten en drinken
Tijdens deze reis is elke dag ontbijt inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, stelt uw reisleider voor om een aantal keren gezamenlijk te lunchen en/of dineren. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 per persoon en van een diner: ca. € 15 - 20 per persoon. Uw reisleider helpt u graag met tips voor leuke restaurants. Zo heeft u de vrijheid om zelf te bepalen waar, met wie en wat u gaat eten.

NB: Bovenstaande bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen en kunnen in de loop van het jaar wijzigen.

De fooien voor de reisleider is niet inbegrepen. Als u tevreden bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht fooi geven. Een indicatie van dit bedrag is ca. € 2 per persoon per dag voor de reisleider.

Bagage

Doordat de treinen in eerste instantie zijn ontworpen voor zakenreizigers, is er geen rekening gehouden met voldoende ruimte voor (grote) bagage. Hiervoor is echter een praktische oplossing: een speciale bagagetransferservice. Uw grote koffer wordt bij het hotel opgehaald en vooruitgestuurd naar het volgende hotel, waar deze de volgende dag voor u klaarstaat.

Per persoon kan 1 stuks bagage tot maximaal 20 kilo worden meegestuurd. Tijdens de treinreis neemt u voor het gemak alleen een trolley of rugzak* mee. De hotels die NRV gebruikt liggen doorgaans op loopafstand van het station of zijn eenvoudig bereikbaar met het openbaar vervoer.

*Het reizen met een trolley/rugzak is handiger dan reizen met een weekendtas en zorgt ervoor dat u zo min mogelijk hoeft te sjouwen. U dient er wel rekening mee te houden dat veel stations niet zijn voorzien van roltrappen.

Treintrajecten waar wij gebruik maken van de bagagetransportservice:
Osaka - Kyoto
Kyoto - Tokyo

Het is aan te raden om een klein tasje mee te nemen gedurende het reizen zodat u de benodigde documentatie makkelijk bij de hand heeft (treinticket, metrokaartje etc.).

Vervoer

Het treinvervoer in Japan werkt vlekkeloos. Het netwerk staat bekend als schoonste, snelste en meest punctuele ter wereld. Op onze rondreis doen we daar ons voordeel mee. Afstanden tussen bestemmingen leggen we veelal af met de trein. Op diverse trajecten hierbij gebruiken we de zeer ultrasnelle Shinkansen trein of de bullet train. NRV zorgt ervoor dat uw zitplaatsen zijn gereserveerd (uitgezonderd Osaka - Kyoto).

In de steden reizen we veelal per tram, metro of bus en wordt er ook gewandeld. Van trein-, tram-, metro- of busstations naar het hotel is het maximaal 15 minuten lopen. Houd er dus rekening mee dat u ook kleine afstanden met uw handbagage moet lopen. Het is belangrijk om handelbare en lichte handbagage mee te nemen.

Accommodatie

De grond in Japan is ontzettend duur, het resultaat hiervan is dat hotelkamers aanzienlijk kleiner zijn dan u wellicht gewend bent. Wij boeken standaard een twin kamer (twee losse bedden), omdat deze kamers de meeste ruimte hebben. Verder beschikken de kamers over een goede badkamer met douche en/of bad en toilet. Airconditioning is vrijwel in iedere accommodatie aanwezig.

Wanneer u een 1-persoonskamer boekt, ontvangt u ook een 1-persoonskamer. U wordt in dit geval niet in een 2-persoonskamer geplaatst voor alleengebruik. Het belangrijkste verschil zit in het formaat van de kamer en het bed.

Sommige accommodaties beschikken over onsen (heetwaterbaden), bezoekers met tatoeages worden hier niet toegelaten (tenzij de tatoeages bedekt worden door een pleister).

Zwaarte en Mobiliteit

Japan is een bestemming waar veel gewandeld moet worden (soms >10km per dag) om al het moois te zien. Het is dan ook van belang dat u goed ter been bent. Goede wandelschoenen zijn ook essentieel.

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige Japan. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, trein of boot (afhankelijk van de reis) kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Lufthansa/Swiss/Austrian Airlines

(Meer informatie)
Lufthansa/Swiss/Austrian Airlines
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Munchen
07:00 uur - 08:25 uur
Munchen
Osaka
12:25 uur - 07:15 uur
Tokyo
Zurich
10:55 uur - 18:20 uur
Zurich
Amsterdam
20:40 uur - 22:15 uur

Goed voorbereid op reis

Japan

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Japan naar Beste reistijd Japan .
Bijzondere feestdagen
Golden Week (29 april t/m 5 mei)
Golden Week is een aaneenschakeling van vier nationale feestdagen binnen zeven dagen. Het is een van de drie belangrijkste feestperiodes in Japan, naast Nieuwjaar en de Obon Week. Veel Japanners maken dan ook van deze gelegenheid gebruik om te reizen. Een deel gaat naar het buitenland, maar een groot deel blijft in eigen land om de binnenlandse toeristische trekpleisters te bezoeken. Treinen, luchthavens en toeristische trekpleisters zijn tijdens gedurende deze periodes erg druk. Ondanks de drukte is het een leuke periode om in Japan te zijn. U kunt in deze periode festiviteiten meemaken en prachtige traditionele versiering bewonderen zoals de kleurrijke karper-vlaggetjes (Koinobori). Dit is een traditionele versiering voor Children’s Day op 5 mei.

Obon Week
De Obon Week (midden augustus*) is een jaarlijks boeddhistisch evenement ter herdenking van voorouders. Volgens de traditie keren hun geesten tijdens Obon tijdelijk terug om hun familieleden te bezoeken. Om hen te verwelkomen en te begeleiden, worden lantaarns voor huizen gehangen. Ook worden obon-dansen (bon odori) uitgevoerd, graven bezocht en voedseloffers gebracht bij huisaltaren. Aan het einde van Obon plaatst men drijvende lantaarns in rivieren, meren en zeeën om de geesten weer terug te leiden naar hun eigen wereld. De tradities en rituelen verschillen sterk per regio.

Obon is een van de drie belangrijkste feestperiodes in Japan, naast Nieuwjaar en de Golden Week. Veel Japanners grijpen deze gelegenheid aan om te reizen, waardoor treinen, luchthaven en toeristische trekpleisters tijdens de Obon-week erg druk zijn. Ondanks de drukte is het een bijzondere periode om Japan te bezoeken vanwege de unieke sfeer en festiviteiten.

* In 2025 wordt verwacht dat het druk zal zijn tussen 9 en 17 augustus.

Tijdens onderstaande feestdagen kan het ook drukker zijn in de treinen:

Dag van respect voor de ouderen: 16 t/m 18 september
Dag van de sport : 7 t/m 9 oktober
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 100 V en de frequentie is 50 Hz. Er zijn meerdere vormen stopcontacten in Japan. Het wordt aangeraden om een wereldstekker voor type A en B mee te nemen op reis.
restaurant Eten en drinken
De Japanse keuken is veelzijdig maar wereldberoemd om de sushi en sashimi. Dit zijn kleine gerechtjes die meestal gemaakt zijn van rijst met rauwe vlees of vis. Het belangrijkste ingrediënt in Japan is rijst, dit eten de Japanners bij het ontbijt, lunch en avondeten! In Japan is het belangrijk dat het eten er perfect en kleurrijk uit ziet. Daarom serveren de Japanners geen grote volle borden maar kleine kleurrijke perfecte porties. Het bekendste drankje van Japan is de sake, vergelijkbaar met wijn maar het wordt warm geserveerd in kommetjes. Ook is whisky erg populair in Japan.

Er zijn overal in Japan ontzettend veel leuke en gezellige restaurants waar u de Japanse keuken kunt leren kennen en ervan kunt genieten!

Indicatie prijzen:>
Lunch : ca. € 10
Diner : tussen de € 15 en € 20
Flesje water : ca. € 1
Flesje fris : ca. € 1,50
Glas wijn : ca. € 8
Glas bier (lokaal) : ca. € 4

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de euro en de Japanse yen wijzigen, waardoor de genoemde prijzen mogelijk anders worden.
euro_symbol Fooien
Het is zeer ongebruikelijk om in Japan fooi te gegeven. Laat u bijvoorbeeld geld achter in uw hotelkamer of het restaurant, dan komen ze u achterna om het terug te geven. U zult altijd het juiste wisselgeld terugkrijgen.

Bovenvermelde informatie staat los van de fooi voor uw reisleider. Als u tevreden bent over uw reisleider, kunt u aan het einde van de reis naar eigen inzicht een fooi geven. Dit zal zeker op prijs gesteld worden!
camera_alt Fotograferen
Japanners fotograferen zelf erg graag. Ze zullen dan ook niet moeilijk doen als u hen van dichtbij wilt fotograferen. Vraag dan wel altijd eerst om toestemming. Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Neem de tijd en maak contact. In sommige tempels of museums mag niet gefotografeerd worden. Op deze plaatsen is dit duidelijk met een bordje aangegeven. Dit geldt ook voor vliegvelden, grensposten, militair terrein en overheidsgebouwen. In Japan zijn er genoeg winkels waar u alles kunt kopen op het gebied van digitale fotografie en elektronica.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van Japan is de yen. Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers. In Japan kunt u uitsluitend met de yen betalen en nooit met de euro of dollar. Het is het makkelijkst om contant geld in te wisselen maar pinnen is ook mogelijk bij postkantoren en verschillende automaten. Niet alle automaten accepteren buitenlandse bankpassen of creditcards. Via de website van uw bank activeert u vóór vertrek de instelling van uw bankpas tijdelijk naar ‘Wereld’.

In de meeste hotels en in de grotere winkels kunt u met een creditcard betalen. In het buitenland is voor het betalen met creditcard vrijwel altijd een pincode nodig. Let u er wel op, dat er niet met uw creditcard wordt gefraudeerd. Als u hier klikt kunt u bij GWK Travelex uw buitenlandse valuta bestellen.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. Na een vaak lange vlucht krijgt u te maken met tijdsverschil, u ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een verre rondreis! Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat. Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Vaccinaties
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via Thuisvaccinatie. Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet u 4 tot 6 weken voor vertrek beginnen. Voor Japan worden een aantal vaccinaties aanbevolen. De BMR inenting tegen mazelen en een vaccinatie tegen Teken Encefalitis op de noordelijke eilanden.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas. Dergelijke artikelen vindt u bijvoorbeeld op veiligopreiswinkel.nl. Kraanwater is overal goed drinkbaar, echter kan het zijn dat het water anders smaakt dan u in Nederland gewend bent.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Japan bestaat uit vele eilanden waardoor de zee nooit ver weg is. Hierdoor kan er een fris windje waaien. Ook kan het in de zomermaanden heet worden. Daarom is het aan te raden goed na te denken welke kleding in te pakken voor een reis naar Japan. Zowel in de morgen als in de avond kan het fris zijn en is een windjack of een trui aangenaam. Zorg voor voldoende laagjes voor de afwisseling. Op deze manier kunt u zich gemakkelijk kleden tegen de kou en daarna een vest, trui of windjack uittrekken zodra u het te warm heeft gekregen. Ook is het belangrijk respect te tonen voor de lokale cultuur. Korte broeken, rokjes of blote schouders worden niet op prijs gesteld in tempels. Goede wandelschoenen worden aangeraden.
location_on Nuttige adressen
Ambassade en Consulaat van Japan
Tobias Asserlaan 5
2517 KC Den Haag
Tel: 070 346 9544
Fax: 070 310 6341

Nederlandse ambassade in Tokio
3-6-3 Shibakoen
Minato-ku
Tokio 105-0011
Tel: 0081 357 765 400
Fax: 0081 357 765 535
Email: tok-ca@minbuza.nl
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn geopend van 10.00 tot 20.00 uur, ook in het weekend. De grote warenhuizen sluiten iets eerder en banken zijn doordeweeks geopend van 9.00 tot 15.00 uur.
content_paste Paspoort en visum
Uw Nederlandse paspoort moet geldig zijn tijdens de hele periode dat u in Japan bent, met in elk geval 1 lege visumpagina.

Personen met de Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben geen visum nodig voor Japan bij een verblijf van maximaal 90 dagen. Als u langer dan 90 dagen in Japan blijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de Ambassade of het Consulaat van Japan.
language Taal
In Japan spreekt iedereen Japans, dit is een unieke taal en wordt ook enkel in Japan gesproken. Er zijn verschillende dialecten die gesproken worden op diverse eilanden. Japans is een moeilijke taal om te leren spreken en schrijven door de duizenden tekens die er gebruikt worden. De Japanners spreken over het algemeen beperkt tot geen Engels.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Japan vrijwel overal mogelijk. Bijna in het hele land heeft u goed bereik. Bellen met uw mobiele telefoon en met de vaste telefoon vanuit uw hotelkamer kan erg duur zijn. Ter plekke kunt u ook goedkoop een lokale simkaart aanschaffen. Hiermee belt u voordeliger dan met uw Nederlandse simkaart.

Het mobiele netwerk in Japan werkt op een ander systeem dan de rest van de wereld en tot voor kort hadden buitenlandse mobiele telefoons hier geen bereik. Met de komst van 3G-telefoons is dit echter veranderd. Als u een 3G-telefoon of nieuwer heeft dan heeft u gewoon bereik. Heeft u een oudere telefoon dan heeft u geen bereik in Japan. Als uw telefoon geschikt is voor WiFi kunt u wel van de WiFi gebruik maken in Japan. Ook het huren van een Pocket WiFi (persoonlijke hotspot) is ideaal als u graag onbeperkt toegang heeft tot het internet. U kunt een Pocket WiFi (tot ca. 7 dagen voor vertrek) via meerdere online aanbieders huren en ophalen bij aankomst in Japan op de luchthaven. Aan het einde van uw reis kunt u de prepaid envelop gebruiken die u bij uw bestelling ontvangt om uw Pocket WiFi terug te sturen via elke Japanse postbus.

Wi-Fi
De meeste hotels hebben Wi-Fi, soms gratis en soms tegen vergoeding. In sommige hotels moet u bijbetalen voor een snellere verbinding (meestal nodig om -gratis- via WhatsApp te kunnen bellen) of is Wi-Fi alleen beschikbaar in gemeenschappelijke ruimtes, zoals de lobby. Veel restaurants en cafés bieden gratis Wi-Fi.

Voor deze bestemming bieden wij internet op locatie aan.
U ontvangt ongeveer zeven dagen voor vertrek een e-mail van onze partner eSim/Hubby met een persoonlijke promotiecode voor aan aantal GB internet. U kunt de bijbehorende app downloaden en de code invoeren. Op uw bestemming kunt u de eSIM activeren, zodat u direct bij aankomst bereikbaar bent. In de app kunt u indien gewenst meer GB internet bijkopen. Heeft u hulp nodig bij het installeren? De helpdesk van eSim/Hubby staat graag voor u klaar.
update Tijdsverschil
Tijdens de zomertijd is het in Japan zeven uur later, tijdens de wintertijd acht uur later.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Japan. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa 5 euro per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Vanaf welke leeftijd mogen kinderen mee op een groepsreis?
Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Tijdens de schoolvakanties kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.

Onze familiegroepsreizen zijn geschikt voor gezinnen met kinderen vanaf 6 jaar.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.

Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse. Als u een reis heeft geboekt, dan kunt u alle informatie vinden bij de Mijn boeking inzien pagina.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Hoe laat kan ik in- en uitchecken in het hotel?
De standaard internationale inchecktijd ligt rond 15.00 uur. Mocht u eerder aankomen, dan kunt u vaak al gebruikmaken van de faciliteiten van het hotel terwijl u wacht tot uw kamer gereed is. Het uitchecken is doorgaans tussen 10.00 en 12.00 uur.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.