Uitvoering van de rondreis
Voor deze groepsreis is vertrek mogelijk in de maanden maart t/m november.
Vertrekken met Emirates
Bij vertrek met Emirates verblijven we één nacht in Hiroshima. Op dag 14 brengen we ’s ochtends een korter bezoek aan Miyajima-eiland en reizen ’s middags per trein naar Osaka. Hier heeft u ’s avonds nog de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan Dotonbori. Op dag 15 heeft u de gelegenheid om Osaka verder te verkennen. Begin van de avond maken we ons op voor de privé-transfer naar de luchthaven. De volgende dag landen we op Schiphol. Voor het volledige overzicht verwijzen wij u graag naar uw reisbescheiden.
Bij vertrek op 31 maart 2025
Bij vertrek op 31 maart 2025 verblijven we één nacht in Hiroshima. Op dag 14 brengen we ’s ochtends een korter bezoek aan Miyajima-eiland en reizen ’s middags per trein naar Osaka. Hier heeft u ’s avonds nog de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan Dotonbori. In de ochtend op dag 15 maken we ons op voor de privé-transfer naar de luchthaven. U landt dezelfde dag nog op de luchthaven van Schiphol. Voor het volledige overzicht verwijzen wij u graag naar uw reisbescheiden.
Kersenbloesem
De 2026 datums met het label 'Kersenbloesem' zijn gebaseerd op de gemiddelde bloeidata van kersenbomen. In Japan duurt de bloei meestal ongeveer twee weken. De volledige bloei (mankai) wordt meestal bereikt binnen een week na het openen van de eerste bloesems (kaika). Een week later is de piek voorbij en vallen de bloesems. Sterke wind en regen kunnen het seizoen verder verkorten.
De exacte bloeiperiode verschilt per jaar en hangt af van het weer. Bij mild weer openen de bloesems eerder. Bij kou gebeurt dit later. Meestal verschuift de start van het seizoen met ongeveer een week, maar grotere afwijkingen zijn mogelijk. In grote steden zoals Tokyo, Kyoto en Osaka valt de bloei meestal rond eind maart of begin april.
Bijkomende kosten ter plaatse
Als u een rondreis naar Japan boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, optionele bezienswaardigheden etc. (ter plaatse te betalen entreegelden in de lokale valuta, Japanse yen).
Vervoer
Bij aankomst ontvangt u uw eigen Pasmo- of Suica-kaart. Deze kaarten hebben een standaardbedrag van 3500 JPY geladen en werken net zoals de OV-chipkaart. Afhankelijk van de ligging van uw hotels en u gebruik is het nodig om uw kaart tussendoor verder op te laden.
Eten en drinken
Tijdens deze reis is elke dag ontbijt en één diner inbegrepen. Het diner is in deze reis inbegrepen op dag 6. Om onderweg tijd te besparen, stelt uw reisleider voor om een aantal keren gezamenlijk te lunchen en/of dineren. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 per persoon en van een diner: ca. € 15 - 20 per persoon. Uw reisleider helpt u graag met tips voor leuke restaurants. Zo heeft u de vrijheid om zelf te bepalen waar, met wie en wat u gaat eten.
NB: Bovenstaande bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen en kunnen in de loop van het jaar wijzigen.
De fooien voor de reisleider is niet inbegrepen. Als u tevreden bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht fooi geven. Een indicatie van dit bedrag is ca. €2 per persoon per dag voor de reisleider.
Valuta optionele excursies
Naast de excursies die al in uw reisprogramma zijn opgenomen en vooraf geboekt moeten worden, kunt u er ter plaatse ook voor kiezen om enkele optionele excursies te boeken. Deze excursies kunt u ter plaatse via uw reisleiding bijboeken en betalen. Dit kan alleen in de lokale valuta, de Japanse yen.
Bagage
Doordat de treinen in eerste instantie zijn ontworpen voor de zakenreizigers is er geen rekening gehouden met opslagruimte voor (grote) bagage. Hier is echter een goede oplossing voor gevonden: een transportservice speciaal voor bagage. Uw grote bagage wordt in het hotel opgehaald en vooruit gestuurd naar het volgende of daarop volgende hotel. Hiervoor geldt een bagagelimiet van 20 kilo (1 stuk). Onderweg nemen we voor het gemak alleen een trolley/rugzak* mee in de trein. De hotels die NRV gebruikt liggen veelal op loopafstand van het treinstation of zijn te bereiken per openbaar vervoer. Onze grote koffers sturen we veilig vooruit naar de accommodaties waar we langer verblijven.
Treintrajecten waar wij gebruik maken van de bagagetransportservice:
Tokyo - Takayama
Tayakama - Kyoto (per bus)
Kyoto - Osaka
*Het reizen met een trolley/rugzak is handiger dan reizen met een weekendtas en zorgt ervoor dat u zo min mogelijk hoeft te sjouwen. U dient er wel rekening mee te houden dat veel stations niet zijn voorzien van roltrappen.
Het is aan te raden om een klein tasje mee te nemen gedurende het reizen zodat u de benodigde documentatie makkelijk bij de hand heeft (treinticket, metrokaartje etc.).
Vervoer
Het treinvervoer in Japan werkt vlekkeloos. Het netwerk staat bekend als schoonste, snelste en meest punctuele ter wereld. Op onze rondreis doen we daar ons voordeel mee. Afstanden tussen bestemmingen leggen we veelal af met de trein. Op diverse trajecten hierbij gebruiken we de zeer ultrasnelle Shinkansen trein of de bullet train. NRV zorgt ervoor dat uw zitplaatsen zijn gereserveerd.
In de steden reizen we veelal per tram, metro of bus en wordt er ook gewandeld. Van trein-, tram-, metro- of busstations naar het hotel is het maximaal 15 minuten lopen. Houd er dus rekening mee dat u ook kleine afstanden met uw handbagage moet lopen. Het is belangrijk om handelbare en lichte handbagage mee te nemen.
Wereldtentoonstelling Expo 2025 Osaka
Van 13 april t/m 13 oktober 2025 vindt de Wereldtentoonstelling plaats in Osaka. De locatie van Expo 2025 is op het kunstmatige eiland Yumeshima gelegen in Osaka-baai.
Accommodatie
De grond in Japan is ontzettend duur, het resultaat hiervan is dat hotelkamers aanzienlijk kleiner zijn dan u wellicht gewend bent. Wij boeken standaard een twin kamer (twee losse bedden), omdat deze kamers de meeste ruimte hebben. Verder beschikken de kamers over een goede badkamer met douche en/of bad en toilet. Airconditioning is vrijwel in iedere accommodatie aanwezig.
Wanneer u een 1-persoonskamer boekt, ontvangt u ook een 1-persoonskamer. U wordt in dit geval niet in een 2-persoonskamer geplaatst voor alleengebruik. Het belangrijkste verschil zit in het formaat van de kamer en het bed.
Sommige accommodaties beschikken over onsen (heetwaterbaden), bezoekers met tatoeages worden hier niet toegelaten (tenzij de tatoeages bedekt worden door een pleister).
Zwaarte en Mobiliteit
Japan is een bestemming waar veel gewandeld moet worden (soms >10km per dag) om al het moois te zien. Het is dan ook van belang dat u goed ter been bent. Goede wandelschoenen zijn ook essentieel.
Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige Japan. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, trein of boot (afhankelijk van de reis) kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.
Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.