v.a. 1549
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
05-10-2025
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 175 korting
i
Vroegboekkorting
i
Voorwaarden Vroegboekkorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen op alle vertrekken
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie is geldig t/m 18 februari 2025
India Gouden Driehoek & Tijgers
11 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 1549
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
05-10-2025
Reisduur
11 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Vroegboekkorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen op alle vertrekken
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie is geldig t/m 18 februari 2025
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische informatie
De Koninklijke pracht van Noord-India
  • Inclusief alle entreegelden t.w.v. ca. €75 p.p.
  • Drie tijger safari’s in Ranthambore Nationaal Park & Sariska Nationaal Park
  • Bruisende steden Delhi, Jaipur en Agra - de Gouden Driehoek van India
  • Majestueus Taj Mahal
  • Forten, paleizen en kleurrijke steden
  • Kleine groepen met max. 24 deelnemers
Stap in de betoverende wereld van India en ontdek de rijke cultuur, adembenemende natuur en indrukwekkende geschiedenis tijdens deze unieke rondreis. Van de kleurrijke chaos in Delhi tot de serene spiritualiteit van Jaipur en de spectaculaire tijger safari's in Ranthambore: deze reis bestaat uit onvergetelijke hoogtepunten. U bewondert iconische bezienswaardigheden zoals de Taj Mahal, verkent verborgen juweeltjes zoals Sariska Nationaal Park en geniet van de levendige bazaars van Jaipur. Laat u verrassen door de vele indrukken, kleuren en smaken van de Gouden Driehoek van India in combinatie met het spotten van uniek wildlife. Een rondreis die u altijd bij zal blijven!

Dagprogramma

Dag 1Vertrek naar Delhi
  • Vlucht naar Delhi
Vandaag begint uw avontuur in India! Blader tijdens de vlucht naar de Indiase hoofdstad Delhi nog eens de gidsen met reistips door. Zodra u bent geland, voelt u de warmte en ervaart u de hectiek die hoort bij een stad met bijna 10 miljoen inwoners. Welkom in India!
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

South Gate Delhi
Delhi Driesterren
Restaurant Wasservice Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Het South Gate Hotel ligt in de gezellige Green Park Extension wijk, in New Delhi. Wilt u meer van de lokale cultuur en keuken ontdekken. Dat kan dan ook zeker! De wijk staat namelijk bekend om de vele winkels, restaurants en cafés. Het hotel beschikt over een restaurant met verschillende culinaire mogelijkheden en gratis WiFi. Alle kamers beschikken over airconditioning, een TV, minibar en badkamer met douche en haardroger.

Lees meer
Spree Hotel Sariska
Sariska Nationaal Park Drieenhalve ster
Kindvriendelijk Bar Restaurant Zwembad Wasservice Airco bij accommodatie

Op ca. 11,1 km van het Sariska Nationaal Park vindt u het Spree Resort Sariska. Het is daarmee de perfecte uitvalsbasis om de omgeving te verkennen! Het hotel beschikt over vele faciliteiten waaronder een continentaal of vegetarisch ontbijt, een tuin voor een ochtendwandeling en 24-uursreceptie voor al uw vragen. Bent u na een reisdag toe aan een verfrissende duik? Dit kan dat zeker in het buitenzwembad van het hotel. Geniet vervolgens van verschillende lokale gerechten in het restaurant! De kamers zijn voorzien van airconditioning, een TV, gratis WiFi, koffie- en theefaciliteiten en een badkamer met bad en/of douche. Bij het Spree Resort Sariska bent u van alle gemakken voorzien!

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

Bij deze rondreis is het mogelijk om diverse extra's bij te boeken, waardoor de reis nog meer op maat te maken is.

Privé diner met Indiase familie

Jaipur - Privé diner met Indiase familie

Excursie
Proef de echte Indiase keuken bij een lokale Indiase familie! Maak kennis met de heerlijke geuren, kleuren en smaken van een traditioneel Indiaas diner. Naast het bijzondere gezelschap en het lekkere eten, leert u alles over de verschillende kooktechnieken, recepten en de cultuur van de gastfamilie. Omdat dit een privéervaring is, is alles nog intiemer en kun u de avond helemaal naar uw wens inrichten!

Duur: ca. 2,5 uur (18:00 - 20:30)

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. € 30 per persoon
Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (2)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Ruimbagage (zie Praktische informatie)
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Entreegelden volgens programma
  • Rondreis per comfortabele touringcar met airconditioning (afmeting is afhankelijk van de groepsgrootte)
  • Nederlandssprekende reisleider van dag 2 t/m 10
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotels
  • Iedere dag ontbijt
  • 2 x lunch
  • 2 x diner
  • Afscheidsdiner
  • Stadstour door Delhi, Jaipur en Agra
  • Safari’s in Sariska Nationaal Park en Ranthambore Nationaal Park
  • Bezoek aan de verlaten stad Fatehpur Sikri
  • Per riksja vogels spotten in het Keoladeo Nationaal Park
  • Bezoek aan liefdesmonument Taj Mahal
Exclusief
  • Eventuele optionele excursies (zie Extra’s)
  • Overige maaltijden
  • Fooien
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten:€ 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Vertrek naar Delhi
  • Vlucht naar Delhi
Vandaag begint uw avontuur in India! Blader tijdens de vlucht naar de Indiase hoofdstad Delhi nog eens de gidsen met reistips door. Zodra u bent geland, voelt u de warmte en ervaart u de hectiek die hoort bij een stad met bijna 10 miljoen inwoners. Welkom in India!
Dag 2Aankomst in Delhi
  • Vroege check-in hotel Delhi
  • Stadstour Delhi: Qutab Minar & Bangla Sahib Sikh Tempel
  • Overnachting in Delhi
Omdat u in de nacht/vroeg op de dag land in Delhi, hebben wij voor u een vroege check-in geregeld bij het hotel. Hierdoor kunt u nog even bijkomen van de vlucht en opfrissen. Wel zo fijn!

In de middag gaan we samen met de Nederlandssprekende reisleider op pad om Delhi te leren kennen. Tijdens de stadstour bezoeken we de iconische Qutab Minar, een van de oudste monumenten van Delhi. De 73 meter hoge minaret is een UNESCO-werelderfgoed en symboliseert de overgang van hindoeïstische naar islamitische heerschappij in Noord-India. Vervolgens rijden we naar New Delhi en zien we onderweg de indrukwekkende India Gate, het Parlementshuis en het Presidentieel Paleis. We stappen uit bij de Bangla Sahib Sikh Tempel, waar de rust en spiritualiteit heerst. Hier wordt dagelijks voor duizenden minderbedeelden gekookt. De tempel is alleen op blote voeten en een bedekt hoofd te betreden. De Sikh gemeenschap gelooft dat het vergaren van rijkdom, geld, voorraden, goederen en alle andere bezittingen geen betekenis heeft. Het wordt immers achtergelaten als iemand overlijdt. Na ons bezoek rijden we terug naar het hotel. Een eerste dag met veel indrukken. Morgen wacht nóg meer van deze bruisende stad.
Dag 3Delhi - Sariska Nationaal Park (ca. 220 km / 4-5 uur)
  • Stadstour Delhi: Jama Masjid, Chandni Chowk & Humayun’s Tomb
  • Vertrek Delhi
  • Overnachting in Sariska Nationaal Park
Gisteren hebben we al kennis mogen maken met het indrukwekkende en tikkeltje chaotische Delhi. Er is genoeg te zien en te beleven. Om die reden hervatten we de stadstour van gisteren.

Na het ontbijt verkennen we Old Delhi. Old Delhi is een ervaring voor al uw zintuigen: de geuren, kleuren en geluiden dompelen u onder in het lokale leven. We starten de dag met een bezoek aan Jama Masjid, een van de grootste moskeeën van India. Hierna maken we een spannende riksja rit door de smalle straatjes van Chandni Chowk, waar u de lokale sfeer optimaal kunt proeven. Daarna bezoeken we het historische Humayun’s Tomb. Misschien doet de Humayun’s Tomb u wel aan een ander bouwwerk denken. Hij stond model voor vele andere prachtige heiligdommen, waaronder de Taj Mahal, die we later op onze reis mogen aanschouwen.

Na lunchtijd rijden we naar Sariska Nationaal Park, gelegen in het Aravalli-gebergte. Bij aankomst staat er een heerlijk diner op ons te wachten.
Weetje
Delhi is de geboorteplaats van de wereldberoemde butter chicken! Dit iconische gerecht werd in de jaren '50 per toeval bedacht in een klein restaurant in de wijk Chandni Chowk en is sindsdien een culinaire favoriet over de hele wereld.
Dag 4Sariska Nationaal Park - Jaipur (ca. 100 km / 3 uur)
  • Ochtend jeepsafari
  • Vertrek Sariska Nationaal Park
  • Bezoek Amber Fort per jeep
  • Eerste overnachting in Jaipur
De dag begint al vroeg met een spannende jeepsafari in Sariska Nationaal Park, een van de minder bekende, maar adembenemend mooie wildparken van India. Stap in een jeep en laat u meevoeren door het dichte bos, open graslanden en schilderachtige heuvels. Terwijl de eerste zonnestralen het park verlichten, is de natuur op zijn best. Houd uw camera gereed, want hier maakt u kans om tijgers, luipaarden, herten, wilde zwijnen en zelfs zeldzame vogelsoorten in hun natuurlijke habitat te zien. Vooral de spanning van het speuren naar de iconische Bengaalse tijger maakt deze ochtend een onvergetelijke ervaring.

Na het ontbijt rijden we naar Jaipur. Ook wel bekend als de Roze Stad vanwege de vele roze gekleurde paleizen, huizen en gebouwen. Met een jeep rijden we de heuvel op naar het gigantische Amber Fort, gebouwd van rood zandsteen en wit marmer. Het Amber Fort lijkt recht uit een sprookje te komen. Begrijpelijk dat dit een geliefde Bollywoodfilmset is. Alleen al de ligging is spectaculair: omgeven door heuvels, aan de rand van een meer. Wandel door de tuinen, bekijk de binnenplaatsen en ontdek de kleurrijke muurschilderingen, mozaïeken en spiegels in de extravagante paleiszalen. Na ons bezoek rijden we naar het hotel. De avond is ter vrije besteding.
Goed om te weten
Heeft u de Bengaalse tijger vandaag niet gespot? Jammer, de tijgers leven immers in het wild. Maar wees niet getreurd: u gaat nog een keer op safari tijdens deze rondreis. Het Ranthambore Nationaal Park is een van de grootste parken waar de tijger te zien is. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Dag 5Jaipur
  • Bezoek Nagharghgargh Fort
  • Bezoek Stadspaleis
  • Vrije middag
  • Laatste overnachting in Jaipur
De prachtige vergezichten en rijke historie van Jaipur wachten op u. We beginnen de dag met een bezoek aan het Nahargarh Fort, gelegen op een heuvel met een spectaculair uitzicht over Jaipur. Dit fort, ooit gebouwd om de stad te beschermen, is vandaag de dag een serene plek omringd door groen. Onderweg maken we een fotostop bij het iconische Hawa Mahal (Paleis der Winden). De unieke honingraatvorm maakt dat het een van de meest gefotografeerde bezienswaardigheden is van India. Vervolgens bezoeken we het beroemde Stadspaleis, midden in de oude stad. Een bijzonder idee dat de huidige maharadja nog altijd een deel bewoond.

De middag is vrij om op eigen tempo de levendige bazaars van Jaipur te verkennen. Hier vindt u handgemaakte sieraden, kleurrijke stoffen en traditioneel aardewerk – de perfecte plek om souvenirs in te slaan. Heeft u zin in een culinaire ervaring? Neem dan deel aan de optionele kookdemonstratie bij een Indische familie thuis, waar u aan tafel schuift en leert hoe beroemde Indiase gerechten worden bereid.
Weetje
Het iconische Hawa Mahal werd ontworpen met 953 kleine ramen, zodat de koninklijke vrouwen ongezien het straatleven konden bekijken.
Dag 6Jaipur - Ranthambore Nationaal Park (ca. 185 km / 3,5 uur)
  • Vertrek Jaipur
  • Vrije middag
  • Eerste overnachting nabij tijgerreservaat Ranthambore Park
Na het ontbijt verlaten we Jaipur en rijden we naar het Ranthambore Nationaal Park, een van de beste plekken in India om tijgers in het wild te zien. Onderweg geniet u van de afwisselende landschappen van Rajasthan, van uitgestrekte vlaktes tot schilderachtige dorpjes.

Bij aankomst in Ranthambhore checkt u in bij uw hotel en gaan we gezamenlijk lunchen. De middag is vrij om in te delen. Neem een verfrissende duik in het zwembad of geniet van de rust in de omliggende natuur. ’s Avonds wordt u getrakteerd op een heerlijk inbegrepen diner in uw hotel. Rust goed uit, want morgen wacht een dag vol avontuur!
Dag 7Ranthambore Nationaal Park
  • Ochtend safari
  • Vrije middag
  • Middag safari
  • Laatste overnachting nabij tijgerreservaat Ranthambore Park
Vandaag is een van de hoogtepunten van de reis: twee avontuurlijke tijgersafari’s in Ranthambhore Nationaal Park. In alle vroegte vertrekt u in een open canter (safarivoertuig) naar het hart van het park. Terwijl de natuur ontwaakt, komt het park tot leven. Speur naar de beroemde Bengaalse tijger, maar ook luipaarden, beren, sambarherten en talloze vogelsoorten.

Na de ochtend safari keert u terug naar uw hotel voor een ontspannen ontbijt en vrije tijd om even bij te komen. In de middag gaat u opnieuw op pad voor een tweede safari, waarbij u het park in een ander licht kunt ervaren. Dubbel maal de kans om een tijger te spotten!

De dag eindigt met een inbegrepen diner en een ontspannen avond in uw hotel. Dit is zonder twijfel een dag die u hopelijk niet snel zult vergeten.
Weetje
De tijger is niet alleen een icoon van India, maar ook een symbool van kracht en moed. In de Indiase mythologie wordt gezegd dat de tijger het rijdier is van Durga, de godin van oorlog en bescherming.
Dag 8Ranthambore Nationaal Park - Bharatpur (ca. 250 km / 4-5 uur)
  • Vertrek Ranthambore Nationaal Park
  • Per riksja door het Keoladeo Nationaal Park
  • Overnachting in Bharatpur
Na een vroeg ontbijt vertrekken we richting Bharatpur, een charmante stad die bekendstaat om het Keoladeo Nationaal Park. Dit nationaal park is een UNESCO-werelderfgoed en een paradijs voor vogelliefhebbers. Bij aankomst in Bharatpur stappen we in een riksja. Deze brengt ons door het vogelreservaat. Dit park is de thuisbasis van honderden soorten vogels, van sierlijke reigers en kraanvogels tot kleurrijke ijsvogels. In de wintermaanden migreren zeldzame vogels zoals de Siberische kraanvogel naar deze plek, wat het tot een absolute must-visit maakt voor natuurliefhebbers.

Na deze ontspannen middag checkt u in bij uw hotel, waar u de avond naar eigen inzicht kunt besteden.
Weetje
Het Keoladeo Nationaal Park ontstond in de 18e eeuw toen een maharadja besloot een kunstmatig meer te creëren als jachtreservaat. Nu is het een vogelparadijs en wordt er gelukkig geen enkel dier meer bejaagd.
Dag 9Bharatpur - Agra (ca. 60 km / 1,5 uur)
  • Vertrek Bharatpur
  • Bezoek Fatehpur Sikri (de ‘Verlaten Stad’)
  • Bezoek Agra Fort
  • Absoluut hoogtepunt van de reis; bezoek Taj Mahal
  • Overnachting in Agra
Na het ontbijt verlaten we Bharatpur en rijden we naar de stad Agra, die de Gouden Driehoek van India compleet maakt. Onderweg bezoeken we eerst de fascinerende ‘Verlaten Stad’ van India, Fatehpur Sikri. De maharadja die de stad liet bouwen had geen rekening gehouden met de waterschaarste in dit gebied, waardoor de plek al snel veranderde in een spookstad. U bewondert de onbewoonde roze zandstenen gebouwen en de goede staat waarin ze verkeren. Hierna vervolgen we onze weg naar Agra.

In Agra aangekomen, bezoeken we het majestueuze Agra Fort. Verken de prachtig bewerkte paleizen, binnentuinen en paviljoens, en geniet van het uitzicht op de Yamuna-rivier. Ook ziet u vanaf hier onze volgende stop opdoemen in de verte. U raadt het al: de Taj Mahal!

De middag staat in het teken van één van de absolute hoogtepunten van deze reis: de Taj Mahal. Dit wereldberoemde mausoleum, gebouwd door keizer Shah Jahan ter ere van zijn geliefde vrouw Mumtaz Mahal, is een symbool van eeuwige liefde. Neem de tijd om het sprookjesachtige bouwwerk uitgebreid te bewonderen.

Na dit onvergetelijke bezoek rijden we naar het hotel waar u kunt nagenieten van deze dag. Heeft u zin om cultuur te snuiven deze avond? U kunt ook deelnemen aan de optionele theatershow die u meeneemt in de fascinerende geschiedenis van India’s Gouden Tijdperk.
Dag 10Agra - Delhi (ca. 215 km / 4 uur)
  • Vertrek Agra
  • Bezoek Lotus tempel
  • Afscheidsdiner in een lokaal restaurant
  • Transfer naar de luchthaven
De laatste dag van deze bijzondere reis begint met een rustig ontbijt. Daarna vertrekken we naar het begin-en eindpunt van de reis: Delhi.

Bij aankomst in Delhi bezoeken we de iconische Lotus tempel. Zoals de naam al aangeeft is het gebouw ontworpen in de vorm van een gigantische lotus bestaande uit 27 bloembladen van wit marmer. Het gebouw staat symbool voor harmonie en eenheid: de tempel is toegankelijk voor mensen van alle religies.

Na dit bezoek genieten we van een gezamenlijk afscheidsdiner in een lokaal restaurant. Nog één keer de heerlijke Indiase keuken proeven voordat u naar huis gaat. Vervolgens wordt u naar de luchthaven gebracht voor uw terugvlucht.
Goed om te weten
Op maandag is de Lotus tempel gesloten. Indien deze dag op een maandag valt, zal u de Lotus tempel alleen van de buitenkant kunnen bezichtigen.

Dag 11Vertrek uit Delhi
  • Terugvlucht
Uw onvergetelijke rondreis langs de Gouden Driehoek van India is helaas ten einde. Geniet in het vliegtuig volop na van alle indrukken en droom weg bij de ongetwijfeld vele foto’s die u onderweg heeft gemaakt. We denken nog lang terug aan de prachtige chaos en unieke avonturen van India.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 2 - 4
South Gate Delhi
Delhi Driesterren
Restaurant Wasservice Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Het South Gate Hotel ligt in de gezellige Green Park Extension wijk, in New Delhi. Wilt u meer van de lokale cultuur en keuken ontdekken. Dat kan dan ook zeker! De wijk staat namelijk bekend om de vele winkels, restaurants en cafés. Het hotel beschikt over een restaurant met verschillende culinaire mogelijkheden en gratis WiFi. Alle kamers beschikken over airconditioning, een TV, minibar en badkamer met douche en haardroger.

Lees meer
Dag 4 - 5
Spree Hotel Sariska
Sariska Nationaal Park Drieenhalve ster
Kindvriendelijk Bar Restaurant Zwembad Wasservice Airco bij accommodatie

Op ca. 11,1 km van het Sariska Nationaal Park vindt u het Spree Resort Sariska. Het is daarmee de perfecte uitvalsbasis om de omgeving te verkennen! Het hotel beschikt over vele faciliteiten waaronder een continentaal of vegetarisch ontbijt, een tuin voor een ochtendwandeling en 24-uursreceptie voor al uw vragen. Bent u na een reisdag toe aan een verfrissende duik? Dit kan dat zeker in het buitenzwembad van het hotel. Geniet vervolgens van verschillende lokale gerechten in het restaurant! De kamers zijn voorzien van airconditioning, een TV, gratis WiFi, koffie- en theefaciliteiten en een badkamer met bad en/of douche. Bij het Spree Resort Sariska bent u van alle gemakken voorzien!

Lees meer
Dag 5 - 7
Harsoli Haveli
Jaipur Driesterren
Gratis WiFi Entertainment Restaurant Bar Wasservice Airco bij accommodatie

Het Harsoli Haveli hotel is gelegen in bruisend Jaipur! Dit hotel wordt gerund door een vriendelijke familie en mede dankzij de gezellige inrichting heerst er een warme sfeer in het hotel. Het hotel beschikt over vele voorzieningen. Begin de dag goed met een ontbijtje, waarna u op het dakterras kunt genieten van een kopje koffie en het uitzicht over de stad. Verder beschikt het hotel over 24-uursreceptie waar u terecht kunt met al uw vragen en een restaurant waar u de avond met lokale gerechten kunt afsluiten. De kamers van het hotel zijn uitgerust met airconditioning en een eigen badkamer met bad en/of douche.

Lees meer
Dag 7 - 9
Mount Valley Resort Ranthambore
Ranthambhore Nationaal Park Viersterren
Restaurant Bar Gratis WiFi Kindvriendelijk Wasservice Zwembad

Gelegen in Sawāi Mādhopur vindt u het Ranthambore Mount Valley View. Het hotel beschikt over verschillende faciliteiten zoals een 24-uursreceptie, tuin en een zonneterras. Zin in een verfrissende duik? Dit kan in het buitenzwembad van het hotel. Geniet van een heerlijk Indisch diner in het restaurant om de avond goed af te sluiten. De kamers beschikken over airconditioning, koffie- en theefaciliteiten, een TV en gratis WiFi. De badkamer is voorzien van bad en/of douche. Dit hotel is de ideale verblijfplaats voor een uitstapje naar het Ranthambore Nationaal Park!

Lees meer
Dag 9 - 10
Kadam Kunj
Bharatpur Driesterren
Zwembad Entertainment Bar Restaurant Wasservice Kindvriendelijk Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Het Kadam Kunj Hotel ligt in het hart van Bharatpur. Het hotel bevindt zich in de rustige wijk Nehru Nagar. Bent u een natuurliefhebber? Dan is Keoladeo Nationaal Park eenvoudig te bereiken vanaf het hotel. Ideaal! Geniet van de moderne faciliteiten van het hotel, waaronder de ruime tuin, entertainment, sport- en wellnessfaciliteiten en gratis WiFi. Alle kamers zijn voorzien van TV, airconditioning en badkamer met douche.

Lees meer
Dag 10 - 11
Hotel Maple Grand Agra
Agra Driesterren
Entertainment Bar Restaurant Gratis WiFi Wasservice Sportfaciliteiten Wellness Airco bij accommodatie

Het Maple Grand hotel ligt in het hart van Agra. De ligging van dit hotel is gunstig ten opzichte van de belangrijkste bezienswaardigheden in Agra. Zo ligt het hotel op 3,5 kilometer afstand van de Taj Mahal en 4,5 kilometer van het Agra Fort. Bezienswaardigheden die zeker het bezoeken waard zijn! Het hotel beschikt over een aantal voorzieningen. Zo biedt het hotel een 24-uursreceptie waar u terecht kunt met al uw vragen en een restaurant waar u kunt kiezen uit buffet of à la carte menu met lokale specialiteiten of internationale gerechten. Sluit de avond goed af in de tuin of op het terras. De sfeervolle kamers zijn voorzien van airconditioning, koffie en theefaciliteiten, een TV, gratis WiFi en een badkamer met bad en/of douche.

Lees meer
Extra's
Bij deze rondreis is het mogelijk om diverse extra's bij te boeken, waardoor de reis nog meer op maat te maken is.
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (ter plaatse boeken en betalen)

Bekijk hieronder de optionele excursiemogelijkheden, die ter plaatse worden aangeboden (en betaald).

Privé diner met Indiase familie

Jaipur - Privé diner met Indiase familie

Excursie
Proef de echte Indiase keuken bij een lokale Indiase familie! Maak kennis met de heerlijke geuren, kleuren en smaken van een traditioneel Indiaas diner. Naast het bijzondere gezelschap en het lekkere eten, leert u alles over de verschillende kooktechnieken, recepten en de cultuur van de gastfamilie. Omdat dit een privéervaring is, is alles nog intiemer en kun u de avond helemaal naar uw wens inrichten!

Duur: ca. 2,5 uur (18:00 - 20:30)

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. € 30 per persoon
Lees minder
Taj Mahal

Agra - Mohabbat the Taj theater show

Excursie
Mohabbat the Taj is een spectaculaire theater show die de romantische en indrukwekkende geschiedenis van de Taj Mahal tot leven brengt. Met spectaculaire lichteffecten, muziek, dans en live theater wordt het verhaal op een magische manier gepresenteerd, waardoor u de tijdloze schoonheid van de Taj Mahal op een nieuwe manier ervaart!

Duur: ca. 1,5 uur (18:30 - 20:00)

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: € 25 per persoon
Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar India boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen en koersverschillen.

Fooienpot
Aan het begin van uw rondreis maakt de reisleider een gezamenlijke fooienpot. De reisleider betaalt van deze fooienpot alle gezamenlijke fooien. U heeft hier dan geen omkijken meer naar. Op die manier kunt u rustig van uw vakantie genieten. De reisleider houdt een kasboek bij. Dat is voor iedereen inzichtelijk. De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis is ca. € 20,- per persoon (ca. €2 p.p.p.d.).

De fooien voor de reisleider, de vaste chauffeur(s) én Engelssprekende ondersteuner zijn niet inbegrepen in de fooienpot. Als u tevreden bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht fooi geven. Een indicatie van deze bedragen: ca. €2 per persoon per dag voor de chauffeur(s), ca. €2 per persoon per dag voor de Engelssprekende ondersteuner en ca. €3 per persoon per dag voor de reisleider.

Eten en drinken
Tijdens deze reis zijn 3x diners, 2 lunches en elke dag ontbijt inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, stelt uw reisleider voor om een aantal keren gezamenlijk te lunchen en/of dineren. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. €7 - €10 per persoon. Uw reisleider helpt u graag met tips voor leuke restaurants. Zo heeft u de vrijheid om zelf te bepalen waar, met wie en wat u gaat eten.

NB: Bovenstaande bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen en kunnen in de loop van het jaar wijzigen.

Valuta optionele excursies

Naast de excursies die al in uw reisprogramma zijn opgenomen, kunt u ervoor kiezen om deel te nemen aan optionele excursies. Deze excursies kunt u ter plaatse via uw reisleiding bijboeken en betalen. Dit kan in de lokale valuta (INR).

Zwaarte en Mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige India & Nepal. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, trein of boot (afhankelijk van de reis) kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn als zwaar worden ervaren. Soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

KLM
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Delhi
14:10 uur - 01:55 uur
Delhi
Amsterdam
03:55 uur - 09:35 uur

Goed voorbereid op reis

India

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van India naar Beste reistijd India.
turned_in Bijzondere feestdagen
Holi Festival
Ieder jaar begroeten de mensen in India de lente op een wel bijzondere en kleurrijke manier. Dan vindt namelijk één van de belangrijkste feestelijkheden van het land plaats, het Holi Festival. Hierbij viert men niet alleen de overgang van de winter naar de lente, maar volgens het hindoeïstische geloof ook de overwinning van het goede van het kwade. Tijdens Holi gooien alle inwoners van India felgekleurde poeder naar elkaar toe en op deze ene dag zijn de verschillen tussen kasten, religie en/of afkomst niet meer zichtbaar. Iedereen is gelijk! Alhoewel Holi in heel India wordt gevierd is het voor toeristen het leukste om tijdens Holi in de Gouden Driehoek (Delhi, Jaipur of Agra) te zijn. Hier is het namelijk mogelijk om als toerist deel te nemen aan het kleurrijke spektakel.

Onder voorbehoud van wijzigingen:
Holi Festival 2025: 14 maart
Holi Festival 2026: 4 maart

Pushkar Fair
Op de Pushkar Fair, of kamelen markt, is handel één van de belangrijkste redenen voor een samenkomst. De bijbehorende markt draagt bij aan het karakter van dit grote feest. Kameeldecoratie, danswedstrijden, de Rajasthani-volksdansshow, een kameelrace (op de laatste dag), zonsondergangsafari, honderden winkels en kameel handelen zijn onderdelen die u kunt tegenkomen tijdens de Fair. De markt staat bekend om de diverse soorten dieren die te koop zijn: van ezels tot stieren, maar het meest voorkomend zijn toch de kamelen. De kamelenmarkt in Pushkar is de grootste van heel India en onderscheidt zich door de hoeveelheid mensen, dieren, geuren, muziek en dans. Een bijzondere ervaring om mee te maken! De kamelenrace in de zandduinen wordt door de Indiërs gezien als hoogtepunt van het festival.

Onder voorbehoud van wijzigingen:
Pushkar Fair 2025: 30 - 5 november
Pushkar Fair 2026: 17 - 24 november

Diwali
Het Diwali Festival staat ook wel bekend als het feest van het licht. Licht is het belangrijkste kenmerk in dit feest, dit kunt u zien door de brandende olielampjes die buiten te vinden zijn. De overwinning van het goede over het kwaad, het licht over de duisternis staat hier centraal. Het aansteken van vuurwerk en honderden olielampen vanuit elk huis en elke tempel is het hoogtepunt van het Diwali Festival.

Onder voorbehoud van wijzigingen:
Diwali 2025: 21 oktober
Diwali 2026: 8 november

Dev Diwali
Dev Diwali wordt gevierd in Varanasi. Het aansteken van miljoenen olielampen op de trappen bij de rivier de Ganges is het belangrijkste hoogtepunt. Bovendien zullen er op elke hoek en elke tempel aan de oevers van de Ganges speciale pooja's en gezangen plaatsvinden.

Onder voorbehoud van wijzigingen:
Dev Diwali 2025: 5 november
Dev Diwali 2026: 24 november
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 230 Volt me de frequentie is 50 Hz. Er zijn meerdere vormen stopcontacten in India. Het wordt aangeraden om een wereldstekker voor type C, D en M mee te nemen op reis.
restaurant Eten en drinken
De Indiase keuken is zeer gevarieerd en vanwege de kleurrijke ingrediënten een feest om naar te kijken. Hoewel er in India veel vlees wordt gegeten, zijn er ook vegetarische- en visgerechten te bestellen; allemaal voorbereid met een samenstelling van heerlijke kruiden, groenten, rijst en brood.

Het bekendste gerecht in de Indiase keuken is de curry. Het woord 'curry' is een Engelse afleiding van 'kari', wat saus betekent. Curry is een mix van kurkuma, kardemom, gember, koriander, nootmuskaat en papaverzaad. De meeste curry's zijn aan de pittige kant en worden geserveerd met rijst. Daarnaast is tandoori een bekend gerecht in India en zijn de diverse massala's (aromatische mengsels) niet te missen.

Om maag- en darmklachten te voorkomen is het belangrijk dat u niets eet dat ongekookt is of vooraf geschild. Het eten van salades is daarom af te raden.

De nationale drank van India is thee, ook wel "Chai" genoemd. De Indiase Chai is niet zomaar thee, het wordt gemixt met water, melk, suiker en smaakvolle specerijen. Verse vruchtendranken, zoals sinaasappelsap, mangosap, druivensap, papajasap en ananassap zijn absoluut de moeite waard om te proberen. Het kan voorkomen dat in er in sommige restaurants en hotels geen alcohol geschonken wordt. In de staat Gujarat (die wordt aangedaan in Wonderlijk India: Ahmedabad en Patan) wordt helemaal geen alcohol geserveerd. Alle internationale frisdranken zijn te koop in India. Het leidingwater kunt u niet drinken, mits dit eerst gekookt is. Wij adviseren u om deze reden ook uit te kijken met ijsblokjes, daar deze over het algemeen van kraanwater gemaakt worden. Mineraalwater is overal verkrijgbaar.

Indicatie prijzen eten en drinken
Lunch (in een restaurant) : tussen de € 5 en € 10
Lunch (streetfood) : tussen de € 1 en € 5
Diner (in een restaurant) : tussen de €10 en € 15
Flesje water : in de winkel/hotel €0,30 - €1
Flesje fris : tussen de € 0,50 en € 1,50
Glas wijn : tussen de € 5 en € 10
Glas bier(lokaal) : tussen de € 5 en € 10

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de euro en de Rupee wijzigen, waardoor de genoemde prijzen mogelijk anders worden.
euro_symbol Fooien
De Indiase bevolking doet alles voor u met een glimlach, maar toch wordt er op een fooi gerekend als er hulp wordt geboden. Veel mensen die in het toerisme werken zijn afhankelijk van de fooi die ze krijgen. Een fooi is een uiting van waardering en wordt daarom erg op prijs gesteld. Wij raden u aan om een aantal briefjes van 100, 500 en 1000 Indiase Rupees bij u te dragen, zodat u altijd een passende fooi bij de hand heeft. Onderstaande bedragen geven u een idee van de fooien. Een fooi geven is niet verplicht, uiteraard bent u hierin vrij om zelf te beslissen.

Indicatie fooien
Chauffeur : ca. 300 Indiase Rupees (ca. 3,50 euro) per reisgezelschap per dag
Gids : ca. 400 Indiase Rupees (ca. 4,50 euro) per persoon per dag
Reisleider : ca. 300 Indiase Rupees (ca. 3,50 euro) per reisgezelschap per dag
Kamermeisje : ca. 160 Indiase Rupees (ca. 2 euro) per kamer per nacht
Kofferdrager : ca. 160 Indiase Rupees (ca. 2 euro) per koffer

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kan de koers van de euro en de Indiase Rupees wijzigen, waardoor de genoemde bedragen mogelijk anders worden.
camera_alt Fotograferen
India heeft veel fotogenieke plekken en de kleurrijke kleding van de lokale bevolking levert vast prachtige beelden op. Mensen vinden het vaak niet erg om gefotografeerd te worden, maar vraag dan wel altijd eerst om toestemming. Neem de tijd en maak contact. Laat ook het resultaat zien als u een foto heeft gemaakt. Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Houdt u er rekening mee dat in India regelmatig een extra bedrag wordt gevraagd voor het fotograferen en/of filmen van bezienswaardigheden en/of mensen. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden, militair terrein, bruggen, overheidsgebouwen, havens en dergelijke te fotograferen.

Denkt u er aan voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s zijn buiten de grote steden meestal niet verkrijgbaar.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van India is de Rupee (INR). Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers. U kunt geld pinnen bij pinautomaten met uw bankpas met Maestro- of Cirruslogo. Let op: tegenwoordig zetten banken een extra beveiliging op uw bankpas, waardoor u niet zomaar buiten Europa kunt pinnen. Dit moet eerst geactiveerd worden bij uw bank. Via de website van uw bank activeert u vóór vertrek de instelling van uw bankpas tijdelijk naar ‘Wereld’.

In India wordt de creditcard bij bijna alle banken, hotels, restaurants en winkels, en een enkel tankstations geaccepteerd. Let u er wel op dat er niet met uw creditcard wordt gefraudeerd. In de grote steden en toeristische gebieden zijn genoeg pinautomaten. Buiten de grote steden is dit aantal minder. Er kan geld opgenomen worden bij de pinautomaten en bij hotels. Hotels hebben wel de voorkeur, omdat banken erg traag kunnen werken.

Let op! Het is verboden om Indiase Rupees mee te nemen naar India. U mag wel andere valuta meenemen, deze kunt u in India omwisselen (USD en EUR).
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. Na een vaak lange vlucht krijgt u te maken met tijdsverschil, u ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een verre rondreis!
Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat. Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Vaccinaties
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bij thuisvaccinatie. Klik hier om u aan te melden bij Thuisvaccinatie. Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet u 4 tot 6 weken voor vertrek beginnen.

In sommige gebieden komen malaria of andere door muggen veroorzaakte ziektes voor. Het is belangrijk om u goed te beschermen tegen muggenbeten, met een middel dat DEET bevat. Ook is het gebruik van tabletten om malaria te voorkomen soms nodig. Het middel dat wordt geadviseerd is persoonsgebonden.

Europees Medisch Paspoort
In urgente situaties is het handig om een Europees Medisch Paspoort mee te nemen naar India. Dit kan veel problemen voorkomen. Het paspoort is opgesteld in elf talen, waardoor de hulpverlener in het buitenland eenvoudig de gegevens van de patiënt van zijn of haar ziekten/aandoening en medicijngebruik kan opzoeken. Er wordt ook vermeld wie de behandelende arts is en wie er gewaarschuwd kan worden in dringende gevallen. Het medisch paspoort is te verkrijgen bij de huisarts, de Reisdokter, apotheek en GGD.

Apotheken en ziekenhuizen in India
Apotheken zijn op of bij de meeste grote markten. U kunt de apotheken herkennen aan de naam chemist shop en hebben een ruim assortiment aan geneesmiddelen. De meeste apotheken zijn open van 9.00 tot 19.30 uur. openbare apotheken hebben vaak een 24-uursapotheek. De medische zorg in India, buiten de grote steden, is laag van niveau. Privéklinieken bieden de beste kwaliteit in zorg.

Hoogteziekte
In India kunt u hoogteziekte krijgen, ook als u hiervan tijdens eerdere reizen geen last hebt gehad. Het is dan ook van te voren niet te voorspellen of u het krijgt. Hoogteziekte kan optreden vanaf ca. 2500 meter, maar treedt meestal pas op bij 3500 meter of hoger. Hoe sneller men stijgt, hoe groter de kans op hoogteziekte. Dat is dan ook de reden dat NRV de route van deze reis zo uitgestippeld heeft, dat u geleidelijk aan de hoogte kan wennen.

Klachten en symptomen die kunnen wijzen op hoogteziekte zijn o.a.: hoofdpijn, misselijkheid, benauwdheid/kortademigheid, slecht slapen, lusteloosheid en ongewone vermoeidheid. Meestal gaan deze klachten binnen enkele dagen weer over. Als de klachten aanhouden is het raadzaam een arts te raadplegen en soms is afdalen het enige dat helpt.

Als u hart- en/of longklachten heeft, neemt u dan contact op met uw huisarts of de GGD om te overleggen of de deelname aan deze reis verantwoord is.

Tips tegen hoogteziekte
Als u op grote hoogte bent, is het belangrijk dat u veel water drinkt, voldoende licht verteerbaar voedsel eet, niet rookt, geen alcohol gebruikt, slaappillen vermijdt en u rustig beweegt. Om uw lichaam rust te geven en ‘te helpen’ om gemakkelijk te acclimatiseren, adviseren wij u om twee dagen voordat u afreist naar grote hoogtes, geen alcohol meer te drinken en alleen licht verteerbaar voedsel te eten. Dit betekend geen steaks of ander eten dat zwaar op de maag ligt, maar juist salades, quinoa, vis, groenteschotels en dergelijke. Nadat uw lichaam gewend is aan de hoogte (meestal na ca. 36 uur), heeft u misschien nog wel een beetje last van kortademigheid, maar kunt u weer eten en drinken zoals u gewend bent. Vanuit uw buik ademen (leg een hand op uw onderbuik, dan lukt dit vanzelf) in plaats vanuit uw borstkast helpt tegen kortademigheid. Lokale mensen kunnen u vaak goed adviseren over wat verstandig is om te doen. Tegen hoogteziekte is medicatie verkrijgbaar via uw huisarts, maar deze medicijnen zijn niet voor iedereen geschikt en werken ook niet altijd.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van de medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen
card_travel Kleding
Houd er rekening mee dat India een conservatief en religieus land is en dat hier duidelijke kledingvoorschriften gelden die streng worden nageleefd. Ook als toerist is het van belang u gepast te kleden en adviseren wij u graag uw armen en benen te bedekken. Dit voorkomt naast ongewenste aandacht ook onbedoelde provocatie. De samenleving in India zit anders in elkaar dan dat u misschien gewend bent. Waar we in Nederland gewend zijn hand in hand te lopen en affectie te tonen in het openbaar, is dat in India geheel taboe. Uit respect voor deze gewoontes, willen wij u vriendelijk vragen dit in ogenschouw te nemen wanneer u India bezoekt.

Voor alle tempels, Gurudwaras en moskeeën in India is het verplicht dat zowel mannen als vrouwen hun knieën en schouders bedekken. Voor vrouwen is het tevens van belang dat zij een sjaal over hun haar dragen. Daarnaast is het goed om te weten dat de vrouwen en kinderen in India zwemmen met hun kleding aan, ook in hotelbaden en stranden. Vriendelijk vragen wij u hier rekening mee te houden bij het inpakken van uw koffer. Neem bijvoorbeeld een luchtige blouse, strandjurkje of badpak mee voor wanneer u een openbaar strand bezoekt. In hotels worden bikini’s eerder getolereerd, echter zal het zeer worden gewaardeerd als u hier toch enigszins rekening mee kunt houden.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van India
Buitenrustweg 2
2517 KD Den Haag
Tel: 070 346 9771

Ambassade van Nederland in India
Shantipath 6/50 F
Chanakyapuri
New Delhi
Tel: 0091 112 419 7600
E-mail: nde@minbuza.nl
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn zeven dagen per week geopend van 10.00 tot 20.00 uur. Let op, er zit vaak wel een lange middagpauze tussen. Musea zijn dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. De meeste banken zijn geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 14.00 uur en van zaterdag van 10.00 tot 12.00 uur.
content_paste Paspoort en visum
U bent zelf verantwoordelijk voor het in bezit zijn van de juiste reisdocumenten.
Voor reizen naar India moet uw paspoort na terugkomst nog minimaal zes maanden geldig zijn. Daarnaast is een visum verplicht. Als u met kinderen reist, moeten ook zij elk over een eigen visum beschikken. Zes weken voor vertrek ontvangt u van ons uitgebreide informatie over het benodigde visum en de bijbehorende aanvraagprocedure, zodat u goed voorbereid op reis kunt gaan.
Controleer bij ontvangst van het visum altijd of uw gegevens overeenkomen met die in uw paspoort, zoals het paspoortnummer, de aankomst- en vertrekdata, enzovoort.

Er zijn meerdere manieren om het visum aan te vragen: u kunt kiezen voor een E-Visum of een bezoek aan het India Visa & Consular Service Centre. Uw paspoort moet bij de visumaanvraag nog minimaal 6 maanden geldig zijn.

Visum via VFS Indian Visa and Consular Application Centre
Personen met de Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben een visum nodig voor India. Een visum kunt u aanvragen bij via het VFS Indian Visa and Consular Application Centre. Bij het aanvragen volgt u de stappen van de website van het VFS. U dient voor de aanvraag een Online Application Form en een Declaratieformulier in te vullen. Klik hier voor alle benodigde informatie.
Na het invullen maakt u een afspraak bij het Visa Application Center, waar biometrische gegevens (vingerafdrukken en een gezichtsscan) worden afgenomen. Zorg dat u alle benodigde documenten mee brengt naar uw afspraak. Denk hierbij aan uw paspoort, twee pasfoto’s, ingevuld aanvraag- en declaratieformulier. Ook heeft u een recent positief bankafschrift nodig of een garantverklaring van een familielid met een kopie van diens recent positief bankafschrift.
Een toeristen visum kost ca. €125,00. Het visum zal ingaan op de dag van afgifte.

E-Visum
Wilt u liever een E-Visum aanvragen? Dan is dit mogelijk via de officiële website van de Government of India. De kosten van het E-Visum variëren tussen de 10 en 25 USD (afhankelijk van de inreisperiode). Dit geldt voor een verblijf van maximaal 30 dagen bij aankomst in India en voor een single entry. De kosten zijn hoger als u kiest voor een multiple entry.
Het E-Visum kunt u vanaf 30 en tot 4 dagen voor vertrek aanvragen, maar controleer de actuele informatie op de website. Betaling van het visum moet uiterlijk vier dagen voor vertrek voldaan zijn.
De biometrische gegevens (vingerafdrukken en gezichtsscan) worden afgenomen bij aankomst van India. Dit kan alleen als u India binnenreist via verschillende belangrijke luchthavens. Denk hierbij aan de volgende luchthavens: Delhi, Bangalore, Mumbai, Chennai, Jaipur, Varanasi, Kolkata, Goa, Cochin, Thiruvananthapuram, Hyderabad, Ahmedabad, Amritsar, Gaya, Lucknow en Trichy.

Laat VisumCentrale u helpen bij het aanvragen van uw visum.
Voordat u op reis gaat moeten uw reisdocumenten en visa goed geregeld zijn. Een visum aanvragen kan lastig en tijdrovend zijn. Voor de visumbemiddeling werkt NRV samen met de VisumCentrale, onderdeel van de internationale visumorganisatie CIBTvisas.

Middels onderstaande link kunt u tegen gereduceerde bemiddelingskosten het visum aanvragen via CIBT.
Klik hier wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft voor alle benodigde informatie en Klik hier wanneer u de Belgische nationaliteit heeft.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in India vrijwel overal mogelijk. Bellen met uw mobiele telefoon en met de vaste telefoon vanuit uw hotelkamer kan erg duur zijn.

Wi-Fi
In India is 4G-netwerk. Veel hotels, restaurants, bars, koffiezaken en luchthaven hebben gratis Wi-Fi. Soms wordt hier een klein bedrag voor gerekend. U kunt altijd vragen naar het wachtwoord van de Wi-Fi. Internetbankieren wordt afgeraden op een onbeveiligd systeem.
update Tijdsverschil
Tijdens de zomertijd is het in India drie en een half uur later dan in Nederland, tijdens de wintertijd is het vier en een half uur later.
language Taal
Qua cultuur en genetische afkomst, maar ook wat betreft taal heeft India, na Afrika, de grootste diversiteit ter wereld. Hindi, dat door de meeste mensen gesproken wordt, is de officiële taal. Het Engels is echter bijna net zo belangrijk, met name in het hoger onderwijs.

Verder heeft vrijwel elke regio zijn eigen talen. De grondwet erkent er 21. Hiervan zijn het Sanskriet en het Tamil de belangrijkste, deze talen zijn als 'klassieke talen' object van studie.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over India. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Vanaf welke leeftijd mogen kinderen mee op een groepsreis?
Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Tijdens de schoolvakanties kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.

Onze familiegroepsreizen zijn geschikt voor gezinnen met kinderen vanaf 6 jaar.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.

Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse. Als u een reis heeft geboekt, dan kunt u alle informatie vinden bij de Mijn boeking inzien pagina.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Hoe laat kan ik in- en uitchecken in het hotel?
De standaard internationale inchecktijd ligt rond 15.00 uur. Mocht u eerder aankomen, dan kunt u vaak al gebruikmaken van de faciliteiten van het hotel terwijl u wacht tot uw kamer gereed is. Het uitchecken is doorgaans tussen 10.00 en 12.00 uur.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.