NRV- Frequently Asked Questions(FAQ)
v.a. 999
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
12-05-2025
Reisduur
8 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 100 korting
i
Groepsreizen Sale
i
Voorwaarden Groepsreizen Sale
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van groepsreizen bij vertrek t/m 2025
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie loopt van 28 november t/m 17 december 2024
Hoogtepunten van Albanië
8 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 999
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
12-05-2025
Reisduur
8 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Groepsreizen Sale
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van groepsreizen bij vertrek t/m 2025
- Korting is niet geldig bij het afnemen van een gedeelte van een reis
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
- Deze actie loopt van 28 november t/m 17 december 2024
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Reisleiding
Praktische informatie
Historische steden, indrukwekkende natuur en prachtige stranden
  • Inclusief alle entreegelden t.w.v. ca. €40 p.p.
  • Stadstour door de levendige hoofdstad Tirana
  • Culturele parels Butrint en Apollonia
  • Unieke historische steden Gjirokastër en Berat
  • Verblijf drie nachten aan de kust
  • Kleine groepen met max. 26 deelnemers
Verken de unieke cultuur en natuur van Albanië tijdens deze rondreis vol hoogtepunten. Van de levendige hoofdstad Tirana en de fascinerende ruïnes van Butrint, tot het schilderachtige Meer van Ohrid. De historische steden Gjirokastër en Berat, met hun bijzondere architectuur en charmante straatjes, mogen uiteraard niet ontbreken tijdens uw ontdekkingstocht door Albanië. Tijdens de rondreis verblijven we maar liefst drie nachten aan de kust zodat u ook het ultieme vakantiegevoel zult ervaren. Kortom, een veelzijdige rondreis in het gastvrije land Albanië die uw hart zal veroveren!

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Tirana
  • Heenvlucht
  • Ontvangst door de Nederlandssprekende reisleider
  • Overnachting in Tirana
Vandaag is het zover, uw rondreis door Albanië gaat van start! We reizen langs de mooiste plekjes van Albanië. Op Schiphol stapt u in het vliegtuig naar Tirana, het startpunt van uw rondreis. Leun lekker achterover tijdens de vlucht en verheug u alvast op al het moois dat deze reis te bieden heeft. Op de luchthaven wacht u een hartelijk welkom van de Nederlandssprekende reisleider die u de hele reis vergezelt. We rijden vervolgens naar het hotel in Tirana waar u komende nachten verblijft.
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Tirana International Hotel
Tirana Viersterren
Bar Gratis WiFi Restaurant Wasservice Airco bij accommodatie

Het Tirana International Hotel heeft een zeer goede locatie is gelegen op het Skanderberg plein. Een levendige omgeving met vele gezellige restaurants en winkels in de directe omgeving. Het hotel biedt gratis WiFi, een 24-uursreceptie en beschikt over een bar en restaurant, waar zowel traditionele Albanese gerechten worden geserveerd als ook internationale gerechten. Het terras van het restaurant, als ook het merendeel van de hotelkamers, bieden een prachtig uitzicht over het centrum van Albanië. De moderne kamers beschikken over een moderne inrichting met minibar, bureau en TV. De badkamers hebben een bad of douche, toilet en gratis toiletartikelen.

Lees meer
Imperator Hotel
Tirana Viersterren
Gratis WiFi Bar Airco bij accommodatie

Het Imperator Hotel is de ideale uitvalbasis om Tirana en omgeving te ontdekken. In de buurt van het hotel vindt u House of Leaves, Rinia Park en het nationale geschiedenis museum van Tirana. Het hotel beschikt over een bar, gratis WiFi en de ruime kamers zijn voorzien van airco, een bureau, TV en badkamer met douche en gratis toiletartikelen. Sommige kamers zijn voorzien van een balkon.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Rondreis per comfortabele touringcar met airconditioning (afmeting is afhankelijk van groepsgrootte)
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotels
  • Nederlandssprekende reisleiding van dag 1 t/m 8
  • Engelssprekende lokale gidsen
  • Alle entreegelden volgens programma t.w.v. €40 p.p.
  • Iedere dag ontbijt
  • Stadstour door de bruisende hoofdstad Tirana
  • Dwaal door het schilderachtige Pogradec en Gjirokastër
  • Bezoek aan het wapenmuseum en de voormalige gevangenis
  • Ontdek de historische parels van Durrës
  • Bezoek aan de opgravingen van Butrint Nationaal Park
  • Maak kennis met de stad Berat, de 'Stad van de duizend vensters'
  • Bezoek aan de opgravingen van Apollonia
Exclusief
  • Ruimbagage (zie Praktische informatie)
  • Fooien
  • Overige maaltijden
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Tirana
  • Heenvlucht
  • Ontvangst door de Nederlandssprekende reisleider
  • Overnachting in Tirana
Vandaag is het zover, uw rondreis door Albanië gaat van start! We reizen langs de mooiste plekjes van Albanië. Op Schiphol stapt u in het vliegtuig naar Tirana, het startpunt van uw rondreis. Leun lekker achterover tijdens de vlucht en verheug u alvast op al het moois dat deze reis te bieden heeft. Op de luchthaven wacht u een hartelijk welkom van de Nederlandssprekende reisleider die u de hele reis vergezelt. We rijden vervolgens naar het hotel in Tirana waar u komende nachten verblijft.
Dag 2Stadstour Tirana
  • Bunk’Art, museum in een voormalige bunker
  • Wandeling door de levendige wijk Blloku
  • Ontdek het Skanderbegplein, het kloppende hart van Tirana
  • Vrije middag
  • Overnachting in Tirana
We maken vandaag kennis met de bruisende hoofdstad Tirana! De dag begint met een bezoek aan Bunk’Art, een voormalige ondergrondse bunker die nu dienst doet als museum voor geschiedenis en hedendaagse kunst. Hier duiken we in het verleden en ontdekken we de geschiedenis van de communistische geheime dienst, Sigurimi, die Albanië jarenlang in haar greep hield.

Vervolgens maken we een wandeling door de wijk Blloku, ooit exclusief toegankelijk voor leden van de communistische partij. Tegenwoordig is het een levendige en hippe buurt vol trendy cafés en boetiekjes. We verkennen het Skanderbegplein, het kloppende hart van Tirana, waar politiek en cultuur samenkomen. Het plein is vernoemd naar Skanderbeg, een internationale held die het Albanese verzet tegen de Ottomanen leidde. Aan het plein vinden we het Cultuurpaleis uit 1971, gebouwd in traditionele Sovjetstijl, met een concertzaal waar de nationale opera optreedt. Daarna lopen we langs de eeuwenoude Haxhi Et’hem Beg-moskee en de charmante Turkse villa Dervish Khorosani. De moderne orthodoxe Albanese kathedraal Autocephalous, die pas in 2012 haar deuren opende, ligt ook aan het Skanderbegplein. Strijk tijdens de vrije middag neer op één van de vele gezellige terrassen. Geniet van de ontspannen sfeer en laat de bruisende energie van Tirana op u inwerken.
Weetje
Tirana staat bekend om zijn levendige en kleurrijke gebouwen. Onder het regime van Enver Hoxha werden veel grijze, saaie gebouwen in felle kleuren geschilderd om de stad op te vrolijken.
Dag 3Tirana - Elbasan - Pogradec - Korçë (ca. 165 km)
  • Bezoek aan Elbasan
  • Wandeling door Pogradec
  • Overnachting in Korçë
Vandaag gaat de rondreis echt van start met onze rit naar Korçë! Uiteraard maken we onderweg nog een leuke tussenstop in Elbasan en Pogradec. Elbasan is een levendige stad met een rijke historie met veel invloeden van onder andere de Ottomanen en de Italianen, wat u terugziet in de bijzondere bezienswaardigheden zoals de Sultan Bayezid-moskee en de orthodoxe Sint-Maria kerk.

Aan het magische Meer van Ohrid ligt de rustige, maar culturele stad, Pogradec. Door de unieke ligging en prachtige omgeving van de stad zijn vele generaties kunstenaars geïnspireerd geraakt door Pogradec. We maken een korte wandeling door het gezellige centrum, en nemen uiteraard een kijkje bij het meer. Dankzij de romantische charme staat de stad ook wel bekend als het ‘Kleine Parijs’. Na de wandeling rijden we door naar Korçë, waar we de komende nacht verblijven.
Weetje
Het meer van Ohrid staat bekend als het oudste meer van heel Europa. Naar schatting is het meer dan 1,4 miljoen jaar oud. Het diepste punt is maar liefst 290 meter, wat het tevens één van de diepste meren van Europa maakt.
Dag 4Korçë - Gjirokastër - Sarandë (ca. 230 km)
  • Dwaal door het schilderachtige Gjirokastër
  • Bezoek het kasteel, wapenmuseum en de voormalige gevangenis
  • Overnachting in Gjirokastër
We rijden verder naar het zuiden van Albanië met een tussenstop in Gjirokastër. Gjirokastër staat bekend als de stad met duizend trappen. Het oude Ottomaanse centrum is erkend als UNESCO Werelderfgoed. De kleine stad werd oorspronkelijk gebouwd tegen de berg om de vruchtbare landbouwgrond te besparen. Juist deze unieke locatie maakt Gjirokastër zo bijzonder. Door de beperkte ruimte bestaat de stad enkel uit kleine kronkelende straatjes. De witgepleisterde middeleeuwse herenhuizen met typische leistenen daken geven de stad een schilderachtig karakter.

In de middag brengen we een bezoek aan het kasteel van Gjirokastër, dat hoog boven de stad uittorent. Het is een van de oudste en grootste kastelen van Albanië en biedt een panoramisch uitzicht over de stad en de omliggende Drin-vallei. We brengen ook een bezoek aan het wapenmuseum en de voormalige politieke gevangenis. Aan het einde van de middag rijden we naar het hotel in Sarandë, waar we de komende twee nachten verblijven.
Dag 5Butrint Nationaal Park
  • Opgravingen van Butrint Nationaal Park
  • Vrije tijd in Sarandë
  • Overnachting in Sarandë
In de ochtend duiken we in de rijke geschiedenis van Butrint, een oude Griekse stad ten noorden van Sarandë. Deze goed bewaarde stad is meer dan 2500 jaar oud en biedt een uniek kijkje in het verleden. De gebouwen dateren van de ijzertijd tot aan de middeleeuwen. Er valt veel te ontdekken in de oude stad van Butrint, van kastelen tot kleurrijke mozaïekvloeren en van fonteinen tot het Romeinse theater. De ruïnes zijn omringd door moerassen en weelderige bossen, wat het niet alleen een archeologisch juweel maakt, maar ook een favoriete plek voor natuurliefhebbers.

Na het bezoek aan Butrint heeft u de rest van de dag vrije tijd in de levendige badplaats Sarandë. Bezoek één van de prachtige stranden rondom Sarandë en kom bij van alle indrukken van afgelopen dagen. Heeft u zin om wat actiefs te doen? Ontdek dan het Lëkurësi Castle net buiten het centrum van Sarandë. Het kasteel is te voet bereikbaar in ca. 60 minuten. Vanaf hier geniet u van een prachtig uitzicht over de kustlijn.
Dag 6Sarandë - Apollonia - Berat (ca. 180 km)
  • Opgravingen van Apollonia
  • Stadstour door Berat
  • Indrukwekkende fort en Onufri-iconenmuseum
  • Overnachting in Berat
Vandaag nemen we de tijd om de fascinerende opgravingen van Apollonia te verkennen. Apollonia werd gesticht door kolonisten uit Corfu en Korinthe in het jaar 588 v.Chr. ter ere van de god Apollo. We beginnen met een bezoek aan de oude stadsmuur, het nabijgelegen Byzantijnse Mariaklooster en het plaatselijke museum waar de geschiedenis tot leven komt. De meest bijzondere bezienswaardigheid van Apollonia is de façade van de raadzaal, een wonder dat alle zes de zuilen nog overeind staan.

Vervolgens reizen we door naar de bijzondere stad Berat. Deze stad, bekend als de 'Stad van de duizend vensters', is een ware museumstad vol met karakteristieke huizen, Byzantijnse kerken en een moskee die samen een unieke charme uitstralen. De stad is gebouwd tegen een steile bergwand en bovenop ligt het kasteel. In Berat maken we een stadstour door het oude centrum en bezoeken we het indrukwekkende fort en het beroemde Onufri-iconenmuseum. Na een dag vol ontdekkingen, checken we in bij het hotel in Berat waar we vanavond overnachten.
Goed om te weten
Vertrekt u op 5 juni 2025? Dan verblijft u een extra nacht in Durrës i.p.v. Berat. Het programma blijft verder gelijk.

Dag 7Berat - Durrës (ca. 90 km)
  • Bezoek aan de historische kustplaats Durrës
  • Vrije tijd in Durrës
  • Overnachting in Durrës
Na het ontbijt vertrekken we weer richting de kust van Albanië, dit keer naar Durrës. Durrës is de belangrijkste havenstad van Albanië en heeft mede hierdoor een lange en interessante geschiedenis. We maken een wandeling langs de belangrijkste opgravingen. In Durrës vindt u het grootste amfitheater van de hele Balkan, dat plaats bood aan wel 20.000 toeschouwers. Het theater is pas in 1966 ontdekt, waarna het zorgvuldig is uitgegraven. Er hebben verder nog geen herstelwerkzaamheden plaatsgevonden, wat het extra bijzonder maakt. Verder behoren de Venetiaanse Toren, gebouwd in de 15e eeuw ter verdediging van de stad en het oude kasteel ook tot de meest bijzondere bezienswaardigheden van de stad. Naast de eeuwenoude opgravingen is er ook veel moderne kunst te vinden in het centrum, wat een mooi contrast vormt in het straatbeeld.

Neem aan het einde van de dag een kijkje op de boulevard. Op een mooie dag wandelt de lokale bevolking met familie of vrienden langs de kust en drinken ze wat op een terras. Een fijne plek om even uit te waaien! Vergeet ook niet om de fotogenieke pier op te lopen voor een uitzicht op de stad. We verblijven vannacht in een hotel in Durrës.
Dag 8Vertrek vanuit Durrës (ca. 40 km)
  • Vertrek uit Durrës
  • Transfer naar Tirana
  • Terugvlucht naar Nederland
Vandaag komt er helaas een einde aan de schitterende reis door Albanië. Afhankelijk van de vluchttijd heeft u de ochtend ter vrije besteding in Durrës. Vervolgens rijden we terug naar de hoofdstad Tirana waarvandaan we op onze vlucht naar Nederland stappen. Wat hebben we veel gezien en beleefd! Van bruisende steden tot historische dorpjes en van natuurlijke parels tot interessante historische opgravingen. Dankzij de mooie herinneringen en foto’s reist u in gedachten makkelijk even terug.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 1 - 3
Dag 3 - 4
Dag 4 - 6
Hotel Oasis
Sarandë Viersterren
Gratis WiFi Bar Restaurant Airco bij accommodatie Strand is in de omgeving

Hotel Oasis is een fijne uitvalbasis om Sarandë en omgeving te ontdekken. Het hotel ligt op slechts 100 meter van de kust. In de levendige omgeving van het hotel zijn meerdere restaurants te vinden op loopafstand. Het hotel beschikt zelf ook over een restaurant waar u terecht kunt voor diner. De moderne kamers zijn voorzien van airco, TV, koffie- en theefaciliteiten en de badkamer is uitgerust met een douche, föhn en gratis toiletartikelen. De kamers beschikken over een balkon, waarvan een aantal met uitzicht op zee. In het gehele hotel is gratis WiFi aanwezig.

Lees meer
Dag 6 - 7
Dag 7 - 8
Amara Hotel & SPA
Durrës Viersterren
Bar Restaurant Wellness Gratis WiFi Airco bij accommodatie Direct aan het strand

Amara Hotel & SPA is direct gelegen aan het privéstrand van het hotel en beschikt ook nog over een (seizoensgebonden) buitenzwembad. Een heerlijke uitvalbasis om bij te komen van de rondreis. In het restaurant van het hotel wordt iedere ochtend een uitgebreid ontbijt geserveerd. 's Avonds kunt u hier terecht voor een diner (buffetvorm). Gaat u liever uiteten? Dat is uiteraard geen probleem, in de directe omgeving heeft u genoeg keuze. Verder biedt het hotel roomservice, een 24-uursreceptie, wellnessfaciliteiten en gratis WiFi. De nette kamers zijn voorzien van een airco, TV, kluisje, minibar, koffie- en theefaciliteiten en een balkon. De badkamer is uitgerust met een douche en/of bad, gratis toiletartikelen en een haardroger.

Lees meer
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Bagage en stoelen reserveren bij Transavia

Op de vluchten van Transavia mag u kosteloos 1 stuk handbagage (kleine rugtas of handtas max. 40 x 30 x 20 cm) meenemen. Deze plaatst u onder de stoel voor u. Cabinebagage (max. 55 x 35 x 25 cm) en/of ruimbagage is niet bij de vluchten inbegrepen.* Ca. 8 weken voor vertrek ontvangt u van ons een e-mail met daarin de boekingscode waarmee u kunt inloggen op de website van Transavia. Hier kunt u zelf, indien gewenst, cabinebagage of ruimbagage boeken en eventueel een stoel reserveren. Ook is het hier mogelijk om een stoel met extra beenruimte te reserveren. Het boeken van cabinebagage, ruimbagage en het reserveren van een stoel is tegen betaling. Wanneer u wacht tot het online inchecken (30 uur voor vertrek), kunt u kosteloos een standaard stoel reserveren.

Vertrek 5 juni 2025

Vertrekt u op 5 juni 2025? Dan verblijft u een extra nacht in Durrës i.p.v. Berat. Het programma blijft verder gelijk.

Uitvoering rondreis

Voor deze groepsreis is vertrek mogelijk in de maanden mei t/m september.

Afwijkende minimum leeftijd

Tijdens de mei- en zomervakantie geldt een afwijkende minimum leeftijd voor deze groepsreis. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis.

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een rondreis naar Albanië boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen en koersverschillen.

Fooienpot
De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis is ca. € 25,- per persoon.

De fooien voor de reisleider en de vaste chauffeur zijn niet inbegrepen. Als u tevreden over hen bent, kunt u aan het eind van de reis naar eigen inzicht een fooi geven.

Maaltijden
Tijdens deze reis is elke dag ontbijt inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, zal uw reisleider voorstellen om een aantal keren gezamenlijk te lunchen. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 - €15 per persoon. De diners in deze reis zijn niet inbegrepen. Uw reisleider helpt u graag met tips voor leuke restaurants. Zo heeft u de vrijheid om zelf te bepalen waar, met wie en wat u gaat eten.

Zwaarte en Mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van het prachtige Albanië. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Houdt u er alstublieft rekening mee dat de bus niet overal kan komen, waardoor we u soms niet met uw bagage voor het hotel af kunnen zetten of ophalen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus, trein of boot (afhankelijk van de reis) kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Transavia

(Meer informatie)
Transavia
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Tirana
16:40 uur - 19:20 uur
Tirana
Amsterdam
20:15 uur - 23:05 uur

Goed voorbereid op reis

Albanië

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Albanië naar Beste reistijd Albanië.
turned_in Bijzondere feestdagen
1 januari: Nieuwjaar
6 januari: Driekoningen
14 maart: Lentedag / Zomerdag
maart/april: (Orthodox) Goede Vrijdag
maart/april: (Orthodox) Pasen
1 mei: Dag van de Arbeid
mei/juni: Orthodox Pinksteren
juni: einde Ramadan
augustus: Offerfeest
oktober: Dag van Moeder Theresa
28 november: Onafhanklijkheidsdag
29 november: Bevrijdingsdag
25 en 26 december: Kerstmis

Tijdens de bovengenoemde feestdagen zijn winkels, banken en overheidsinstellingen vaak gesloten. Er kunnen gewijzigde openingstijden zijn voor musea. Op 1 mei zijn musea en bezienswaardigheden gesloten.
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 230V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland.
restaurant Eten en drinken
De Albanese keuken heeft sterke invloeden van verschillende buurlanden, zoals Griekenland, Turkije en Italië. Er wordt gebruik gemaakt van diverse groenten, zoals tomaten, courgettes, uien, paprika en olijven. Door de lange kuststrook aan de Middellandse Zee staan er vaak meerdere visgerechten op het menu, allemaal even vers en smaakvol. In het binnenland wordt meer vlees gegeven, ze maken voornamelijk gebruik van geiten- en schapenvlees. Ook zijn Albanezen gek op kaas, zo wordt fetakaas in vele gerechten gebruikt. De gerechten worden op smaak gebracht met onder andere oregano, rozemarijn en munt. Een bekend lokaal gerecht is Tavë Kosi, dit is een ovenschotel met lamsvlees, rijst en groenten geserveerd met een yoghurtsaus.

Naast lekker eten kunt u in Albanië ook proeven van heerlijke wijnen. Zowel aan de kust als in het binnenland treft u veel wijngaarden. Er zijn verschillende soorten rode- en witte wijn, die de moeite van het proberen absoluut waard zijn.

Over het algemeen hechten de Albanezen niet veel waarde aan ontbijt. Albanezen ontbijten doorgaans niet, ze drinken een kop koffie en gaan daarna direct aan de slag. 's Middags wordt er uitgebreid geluncht met een warme maaltijd met vis of vlees. In de avond eten ze nog een warme maaltijd. Uiteraard zijn er in de hotels en restaurants de maaltijden aangepast dat is gebaseerd op het internationale standaard. De prijzen voor eten- en drinken liggen lager dan in Nederland, Albanië is wat dat betreft één van de goedkoopste landen in Europa.

Indicatie prijzen eten en drinken in Albanië
Lunch: ca. €10,00
Diner: ca. €20,00
Flesje water: ca. €1,00
Kop koffie / thee ca. €1,00
Glas wijn: ca. €3,00
Glas bier (lokaal) ca. €2,00

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
euro_symbol Fooien
De Albanese bevolking is gewend hard te werken voor een fooi. Een fooi wordt dan ook gezien als waardering en dat u tevreden bent met de service die aan u is verleend. Het geven van een fooi wordt dan ook zeer gewaardeerd en als aanvulling gezien op het salaris en daarmee goed meegenomen. Het geven van fooien is natuurlijk nooit verplicht.

Indicatie fooien
Chauffeur: €2,- per persoon per dag
Gids: €2,- per persoon per dag
Kamermeisje: €1,- per persoon per dag
Kofferdrager: €1,- per koffer
Restaurant: 10% van de rekening

Dit zijn de richtbedragen. Deze kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
camera_alt Fotograferen
Albanië is een fotogeniek land met schitterende natuurparken, prachtige kustlandschappen en mooie authentieke steden. Op het gebied van fotografie is er veel mogelijk.

Houdt u er rekening mee dat het niet altijd is toegestaan om in musea te fotograferen (met flits). Mocht u de lokale bevolking willen fotograferen, is het vanuit beleefdheid belangrijk om hier zorgvuldig mee om te gaan en het altijd na te vragen. Het is verboden om luchthavens, vliegtuigen en militaire locaties te fotograferen.

Denkt u eraan om voldoende geheugenkaartje voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Buiten de grote steden is het soms niet mogelijk om (vervangings-) materialen te verkrijgen, zoals accu’s, opladers en geheugenkaarten.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van Albanië is de Albanese Lek (ALL). Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers.

In de grotere steden kunt u bij de geldautomaten gemakkelijk, tegen betaling, geld opnemen met uw bankpas en/of creditcard. Buiten de steden is dit lastiger, houdt hier rekening mee. In de meeste hotels, restaurants en winkels is het mogelijk om met een pinpas te betalen. Ook worden creditcards steeds meer geaccepteerd.

Als u hier klikt kunt u bij GWK Travelex uw buitenlandse valuta bestellen.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. U ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Vaccinaties en malariamiddelen
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bij Thuisvaccinatie.nl Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Per seizoen verschillen de temperaturen in Albanië behoorlijk. Wij adviseren u om praktische kleding in ‘laagjes' mee te nemen, een waterdichte jas en stevige schoenen bij te hebben. In de touringcars of bij sommige restaurants kan soms de airconditioning aan staan wat om een extra vest vraagt. Het is ongepast om met blote schouders of met blote knieën kerken te betreden. Wanneer u deze van binnen wilt bezoeken, zorg dan dat u altijd een sjaal of vest mee neemt om blote schouders en knieën te bedekken.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Albanië
Hoge Nieuwstraat 22
2514EL 's-Gravenhage
Tel: +31 70 427 21 01
Email: embassy.hague@mfa.gov.al

Nederlandse ambassade in Albanië
Rruga Asim Zeneli 10
Tirana
Tel: +355 42 24 08 28
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn van maandag tot en met zaterdag open van 09.00 tot 17.00 uur. In de warme zomermaanden kan het zijn dat de winkels tussen de middag sluiten en ca. 15.00 uur weer open gaan tot ca. 19.00 uur (vergelijkbaar met de Spaanse siësta). Supermarkten en toeristenwinkels zijn in het hoogseizoen vaak ook op zondag open.

De banken zijn open maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 14:00 uur. In de toeristische gebieden en in grotere steden zijn sommige banken ook op zaterdagen geopend.

Musea zijn meestal op maandag gesloten en van dinsdag tot (en met) zondag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. In het laagseizoen van ca. oktober tot en met maart, hebben musea vaak andere openingstijden.
content_paste Paspoort en visum
Voor een reis naar Albanië heeft u geen visum nodig. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs is wel een vereiste. Uw paspoort of identiteitsbewijs moet nog 90 dagen (drie maanden) geldig zijn op het moment dat u vertrekt uit het land.

Als u langer dan 90 dagen in Albanië blijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de Ambassade of het Consulaat van Albanië.

Uiteraard is het belangrijk om goed op uw paspoort te letten. Wij raden u aan om enkele kopieën van uw paspoort op andere plaatsen dan uw originele paspoort te bewaren. Als u uw paspoort niet nodig heeft, bewaart u het dan in een kluis op uw kamer als dat mogelijk is.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Kroatië vrijwel overal mogelijk. Op veel plaatsen heeft u goed bereik, maar in de bergen en de afgelegen gebieden kan het bereik wel minder zijn.

Wij adviseren u altijd bij uw provider naar de voorwaarden voor telefoongebruik in Kroatië te vragen, omdat de tarieven en roamingkosten sterk kunnen verschillen.

Wi-FI
Veel hotels, restaurants en bars bieden gratis Wi-Fi. Meestal is dit gratis als u vraagt naar het wachtwoord. In de grotere steden zijn er soms gratis Wi-Fi punten.
update Tijdsverschil
Omdat Albanië in dezelfde tijdszone als Nederland ligt, is er geen tijdsverschil. De zomer- en wintertijd lopen ook gelijk met elkaar.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Albanië. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.