Het is erg belangrijk dat u tijdens uw boeking uw namen doorgeeft zoals ze op uw reisbescheiden moeten staan. Luchtvaartmaatschappijen en rederijen brengen kosten in rekening voor het later wijzigen van namen, indien ze dit al toestaan. Deze kosten zullen wij aan u moeten doorberekenen. Dit is natuurlijk geen fijne start van uw reis en dat voorkomen we heel graag. Leest u daarom onderstaande tips goed door om bij uw boeking uw gegevens correct door te geven.
Hoe vul ik mijn naam correct in tijdens mijn boeking?
Namen dienen volledig gelijk te zijn aan de gegevens op uw paspoort of identiteitskaart. Dit geldt voor uw achternaam en officiële voornamen.
Bijvoorbeeld, de passagier heet: Willeke Liselotte de Bruijn
Dan vult u de persoonsgegevens als volgt in bij uw boeking:
- Voorletters: W. L.
- Tussenvoegsel: de
- Achternaam: Bruijn
- Officiële voornamen: Willeke Liselotte
Wat vul ik in bij Tussenvoegsel?
Een tussenvoegsel is een woord dat deel uitmaakt van de achternaam, zoals 'de', 'van', 'ten', 'van de', 'van der'. Indien uw achternaam géén tussenvoegsel bevat, laat u dit veld leeg.
Voorbeeld van een naam met tussenvoegsel: Willeke de Bruijn
Voorbeeld van een naam zonder tussenvoegsel: Willeke Bruijn
Waarom vul ik mijn aangetrouwde achternaam niet in?
Wanneer u getrouwd bent vult u als achternaam altijd uw oorspronkelijke achternaam (geboortenaam / meisjesnaam) volgens paspoort in. Reizen met uw getrouwde naam of ‘echtgenoot van’ is niet toegestaan.
Bij paspoorten uitgegeven tot 2019, staat er vaak e/v (echtgenoot van) bij namen vermeld, zoals in het voorbeeld hieronder: De Bruijn e/v Molenaar
Bij paspoorten die vanaf 2019 afgegeven zijn kan het zijn dat de GETROUWDE naam met een ‘koppelteken’ verbonden is met uw OORSPRONKELIJKE achternaam. Het zou er dan als volgt uitzien: ‘Molenaar – De Bruijn‘ in plaats van ‘De Bruijn e/v Molenaar‘.
Ongeacht hoe het op uw paspoort afgebeeld staat, vult u altijd uw oorspronkelijke achternaam (geboortenaam / meisjesnaam) in. Mevrouw de Bruijn uit het voorbeeld zou bij haar boeking moeten invullen:
- Voorletters: W. L.
- Tussenvoegsel: de
- Achternaam: Bruijn
- Officiële voornamen: Willeke Liselotte
Mijn naam bevat leestekens
Heeft u een speciaal teken, zoals een accent, umlaut of koppelteken in uw naam, dan kan deze niet op die manier ingevuld worden bij uw boeking. Speciale tekens kunnen namelijk niet gelezen worden door machines die uw tickets moeten scannen. Heet u bijvoorbeeld Lötters, dan zal op uw paspoort in de zogeheten Machine Leesbare Strook (Machine Readable Zone) Loetters staan. U vult dan bij uw boeking als achternaam Loetters in.
Belangrijke tip: controleer uw naam met behulp van de Machine Leesbare Strook
Controleer uw namen via de Machine Leesbare Strook onderaan uw paspoort voordat u uw boeking indient. De schrijfwijze van uw namen zoals in deze strook moet worden aangehouden.
Hierin zijn speciale tekens al aangepast en u ziet in het voorbeeld hieronder ook dat de aangetrouwde naam hier niet in is opgenomen.
Heeft u vragen en/of opmerkingen?
Heeft u een fout gemaakt tijdens het invullen van uw gegevens? Afhankelijk van de aanpassing kan de leverancier een wijziging in de naam wel (tegen betaling) of niet toestaan.
Neem contact met ons op en wij zullen kijken wat we voor u kunnen doen.
Voor vragen en/of opmerkingen over deze pagina kunt ook contact met ons opnemen.
Onze contactgegevens zijn:
Mail: info@nrv.nl
Telefoonnummer: + 31 (0)70 3076700.
Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur en op zaterdag van 9:00 uur tot 16:00 uur.