NRV- Frequently Asked Questions(FAQ)
v.a. 1099
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
27-02-2025
Reisduur
6 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 175 korting
i
Introductiekorting
i
Voorwaarden Introductiekorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van onze nieuwe rondreizen
- Korting niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
Betoverend Dubai
6 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 1099
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
27-02-2025
Reisduur
6 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Introductiekorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen van onze nieuwe rondreizen
- Korting niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is van toepassing op de basis verkoopprijs
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische informatie
Tussen wolkenkrabbers en woestijndromen
  • Entreegelden inclusief
  • 4* Hotel met zwembad op loopafstand van de Mall of the Emirates
  • Uitgebreide stadstours Dubai en Abu Dhabi incl. het Louvre
  • Avontuurlijke woestijnsafari en Dhow Cruise incl. diners
  • Voldoende vrije tijd om er zelf op uit te trekken
  • Kleine groepen van max. 22 personen
Stap in de wereld van glitter en glamour en ontdek Dubai, de smaragd van de woestijn. We beginnen de reis met een uitgebreide stadstour door historische wijken, over bruisende soeks en langs de bekendste bezienswaardigheden. We maken een Dhow Cruise over de Dubai Marina terwijl we de indrukwekkende skyline aan ons voorbij zien glijden. Ook brengen we een dag door in Abu Dhabi, waar we de majestueuze Sheikh Zayed Grand Mosque en het iconische Louvre bezoeken. We maken een avontuurlijke jeepsafari door de woestijn en genieten van een smakelijk BBQ-diner onder de sterren. Tijdens deze reis heeft u ook voldoende vrije tijd om te winkelen, te ontspannen aan het strand of meer van Dubai's iconische bezienswaardigheden op eigen tempo te verkennen.

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Dubai
  • Heenvlucht
  • Transfer naar het hotel
  • Overnachting in Dubai
Bij aankomst in Dubai wordt u begroet door een warme bries en een verbluffend uitzicht op de moderne skyline. De privétransfer staat klaar om u comfortabel naar uw hotel te brengen. Geniet van de bruisende sfeer van de stad terwijl u zich klaarmaakt om Dubai te verkennen. Welkom in deze levendige metropool vol avontuur en cultuur!
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Mena Plaza Hotel
Dubai Viersterren
Zwembad Restaurant Gratis WiFi Sportfaciliteiten Kindvriendelijk Wasservice Wellness Airco bij accommodatie

Het charmante Mena Plaza Hotel ligt in het hart van Al Barsha, Dubai. Shopliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Mall of the Emirates. Het winkelcentrum ligt vlakbij het hotel. Ook ligt het hotel vlakbij populaire bezienswaardigheden zoals de Meem Gallery en Burj Al Arab. Het hotel beschikt over verschillende faciliteiten zoals het La Mode restaurant, een fitnesscentrum, gratis WIFI en een spa. Ook kunt u een verfrissende duik nemen in het buitenzwembad. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning, een televisie, minibar en badkamer met föhn, gratis toiletartikelen en bad en/of douche.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

Bij deze rondreis is het mogelijk om diverse extra's bij te boeken, waardoor de reis nog meer op maat te maken is.

Stadstour Sharjah

Dubai - Stadstour Sharjah

Excursie
v.a. 52 p.p.
De excursie naar Sharjah start met een fotostop bij de prachtige Al Noor Moskee, bewonder de indrukwekkende architectuur en leg onvergetelijke momenten vast op camera. De reis gaat verder naar de levendige Al Arsah Souk, waar u zich kunt onderdompelen in een authentieke winkelervaring, lokale ambachten kunt ontdekken en misschien zelfs wat souvenirs kunt vinden. Daarna brengt u een bezoek aan het Sharjah Museum om dieper in de rijke geschiedenis en cultuur van de regio te duiken, met fascinerende tentoonstellingen en artefacten. Sluit de excursie af met een korte stop bij de A Jubail Souk, waar u nog snel kunt rondsnuffelen tussen lokale producten en souvenirs voordat u terugkeert naar uw hotel in Dubai.

*Deze excursie wordt uitgevoerd met minimaal 8 deelnemers. Bij minder deelnemers wordt er gekeken of de excursie uitgevoerd kan worden, eventueel tegen een meerprijs.

Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (3)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Transfer luchthaven – hotel v.v.
  • Nederlandssprekende gids tijdens transfers en excursies
  • Verblijf in goed verzorgde middenklasse hotel op loopafstand van Mall of the Emirates
  • Ieder dag ontbijt
  • 2 x diner (tijdens de Dhow Cruise en een BBQ-diner tijdens de woestijnsafari)
  • Uitgebreide stadstour Dubai incl. o.a. rit per watertaxi, diverse soeks, fotostop de Burj Al Arab en bij The Palm
  • Dhow Cruise over de Dubai Marina
  • Uitgebreide stadstour Abu Dhabi incl. o.a. de Sjeik Zayed-moskee, Heritage Village en het Louvre
  • Woestijnsafari
  • Entreegelden volgens programma
Exclusief
  • Ruimbagage (zie Praktische informatie)
  • Openbaar vervoer ter plaatse (uitgezonderd tijdens inbegrepen excursies)
  • Eventuele optionele excursies (zie Extra’s)
  • Toeristenbelasting ca. € 5 per kamer per nacht
  • Overige maaltijden
  • Fooien
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 35 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Dubai
  • Heenvlucht
  • Transfer naar het hotel
  • Overnachting in Dubai
Bij aankomst in Dubai wordt u begroet door een warme bries en een verbluffend uitzicht op de moderne skyline. De privétransfer staat klaar om u comfortabel naar uw hotel te brengen. Geniet van de bruisende sfeer van de stad terwijl u zich klaarmaakt om Dubai te verkennen. Welkom in deze levendige metropool vol avontuur en cultuur!
Dag 2Stadstour Dubai & Dhow Cruise
  • Stadstour door Dubai
  • Optioneel Burj Khalifa (zie extra’s)
  • Dhow Cruise incl. diner over de Dubai Marina
  • Overnachting in Dubai
Vandaag gaan we op stadstour door Dubai, waar we de rijke geschiedenis en de moderne pracht van de stad zullen ontdekken. We beginnen onze tocht door de smalle straatjes van de historische wijk Bastakiya. In het Al Shindagha Museum worden we als bezoekers teruggevoerd naar de 19e eeuw, waar we worden ondergedompeld in de rijke tradities van de Verenigde Arabische Emiraten en de opmerkelijke groei van het land. We steken de Dubai Creek over met een lokale abra (watertaxi) om de levendige kruiden- en goud soeks te verkennen en onze beste onderhandelingsvaardigheden te tonen. Daarna duiken we in het moderne Dubai, slenterend over de Arabische markt ‘Madinat Jumeirah', met een adembenemend uitzicht op de Burj Al Arab.

Langs de bekende Jumeirah Beach Road rijden we naar het door mensen gemaakte eiland ‘The Palm’ voor een fotostop bij het bekende Atlantis Hotel. We rijden vervolgens langs de glinsterende wolkenkrabbers van de Sheikh Zayed Road naar de iconische Burj Khalifa. Optioneel kunt u hier genieten van een adembenemend 360-graden uitzicht over de stad. Als de avond valt, stappen we aan boord van een traditionele dhow voor een boottocht door de Dubai Marina. Terwijl we langs wereldberoemde bezienswaardigheden varen, worden we getrakteerd op een heerlijk diner. Een perfecte afsluiting van een onvergetelijke dag.
Dag 3Abu Dhabi (ca. 296 km)
  • Dagexcursie naar Abu Dhabi
  • Bezoek aan het Louvre (inclusief entree)
  • Overnachting in Dubai
Vandaag maken we een dagexcursie naar Abu Dhabi. Als eerste bezoeken we de stralend witte Sjeik Zayed-moskee, één van ’s werelds grootste moskeeën. Bewonder de spectaculaire koepels en de iconische gebedsruimte, waar ’s werelds grootste kroonluchter en tapijt te vinden zijn. Vervolgens rijden we naar het levendige Union Square, dat omringd wordt door moderne architectuur en historische monumenten. Fonteinen dansen op de melodieën van traditionele muziek, terwijl de lokale ambachtslieden hun vakmanschap tentoonstellen in de kraampjes langs de straten.

We rijden over de Corniche met uitzicht op de waterkant, omlijst door moderne wolkenkrabbers en authentieke dhows die rustig dobberen op de azuurblauwe golven van de Perzische Golf. We bezoeken het Heritage Village, een openluchtmuseum waarin we ons onderdompelen in de traditionele levensstijl, ambachten en architectuur van deze regio.

Als kers op de taart bezoeken we het Louvre. Naast de overweldigende architectuur van het museum, heeft het een bijzondere kunstcollectie van culturele schatten uit alle hoeken van de wereld. Wandel door de tentoonstellingsruimtes en laat u verrassen door de diversiteit aan meesterwerken.
Dag 4Vrije dag in Dubai & woestijnsafari
  • Vrije dag
  • Optionele excursie naar Sharjah (zie extra’s)
  • Woestijnsafari inclusief BBQ-diner (inclusief)
  • Overnachting in Dubai
Een vrije dag in Dubai of verken de culturele schatten van Sharjah tijdens een optionele excursie (zie extra’s), met historische bezienswaardigheden, indrukwekkende musea en levendige soeks.

De avonturiers beginnen de dag met een adrenalinekick tijdens een indoor skydive-ervaring, waar u het gevoel van parachutespringen kunt ervaren zonder uit een vliegtuig te hoeven springen. Doet u het liever rustiger aan? Geen probleem want Dubai heeft heel veel te bieden. Breng bijvoorbeeld een ontspannen middag door in de Dubai Miracle Garden, waar u zich kunt vergapen aan ’s werelds grootste bloementuin.

In de avond beleven we een onvergetelijk woestijnavontuur. Per jeep rijden we over de glooiende gouden duinen van de eindeloze Rub Al Khali woestijn. Onder de fonkelende sterrenhemel genieten we vervolgens van een smakelijk BBQ-diner. Sluit de avond in het bedoeïenenkamp af met traditionele optredens, terwijl u ontspant met een shisha, een ritje maakt op een kameel of een prachtige henna-tatoeage zetten.
Dag 5Vrije dag in Dubai
  • Vrije dag
  • Overnachting in Dubai
Een vrije dag in Dubai. Breng een ontspannen ochtend door aan het zonovergoten Jumeirah Beach en neem een verfrissende duik in de azuurblauwe zee. Verken in de middag bijvoorbeeld de populaire Dubai Mall, waar u kunt winkelen bij de luxe boetieks en het Dubai Aquarium kunt bewonderen. Sluit de dag af in één van de vele gastronomische restaurants langs de Dubai Marina, terwijl u geniet van een verbluffend uitzicht op de skyline van de stad.
Dag 6Vertrek vanuit Dubai
  • Transfer naar de luchthaven
  • Terugvlucht
Sluit uw Dubai-avontuur af met een ontspannen ochtend in de extravagant Mall of the Emirates, op slechts 10 minuten lopen van het hotel. Naast winkelen kunt u er ook indoor skiën en snowboarden, een bezoek brengen aan de amusementshal Magic Planet of ontspannen in de vele bioscopen, restaurants en cafés. Daarna vertrekken we richting de luchthaven, vol herinneringen aan de prachtige bezienswaardigheden die deze magische stad te bieden heeft.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Mena Plaza Hotel
Dubai Viersterren
Zwembad Restaurant Gratis WiFi Sportfaciliteiten Kindvriendelijk Wasservice Wellness Airco bij accommodatie

Het charmante Mena Plaza Hotel ligt in het hart van Al Barsha, Dubai. Shopliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Mall of the Emirates. Het winkelcentrum ligt vlakbij het hotel. Ook ligt het hotel vlakbij populaire bezienswaardigheden zoals de Meem Gallery en Burj Al Arab. Het hotel beschikt over verschillende faciliteiten zoals het La Mode restaurant, een fitnesscentrum, gratis WIFI en een spa. Ook kunt u een verfrissende duik nemen in het buitenzwembad. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning, een televisie, minibar en badkamer met föhn, gratis toiletartikelen en bad en/of douche.

Lees meer
Extra's
Bij deze rondreis is het mogelijk om diverse extra's bij te boeken, waardoor de reis nog meer op maat te maken is.
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (van tevoren boeken en betalen)

Het is mogelijk om de onderstaande excursies aan uw boeking toe te voegen. Klik op boeken bij ‘data & prijzen’. Vervolgens kunt u tijdens het maken van de boeking bij de stap "Extra's" precies zien wat de kosten zijn.

Stadstour Sharjah

Dubai - Stadstour Sharjah

Excursie
v.a. 52 p.p.
De excursie naar Sharjah start met een fotostop bij de prachtige Al Noor Moskee, bewonder de indrukwekkende architectuur en leg onvergetelijke momenten vast op camera. De reis gaat verder naar de levendige Al Arsah Souk, waar u zich kunt onderdompelen in een authentieke winkelervaring, lokale ambachten kunt ontdekken en misschien zelfs wat souvenirs kunt vinden. Daarna brengt u een bezoek aan het Sharjah Museum om dieper in de rijke geschiedenis en cultuur van de regio te duiken, met fascinerende tentoonstellingen en artefacten. Sluit de excursie af met een korte stop bij de A Jubail Souk, waar u nog snel kunt rondsnuffelen tussen lokale producten en souvenirs voordat u terugkeert naar uw hotel in Dubai.

*Deze excursie wordt uitgevoerd met minimaal 8 deelnemers. Bij minder deelnemers wordt er gekeken of de excursie uitgevoerd kan worden, eventueel tegen een meerprijs.

Lees minder
Burj Khalifa

Dubai - Bezoek aan de Burj Khalifa (verdieping 124-125)

Excursie
v.a. 44 p.p.
Waar u ook bent in Dubai, er is één gebouw dat ten alle tijden uit het oog springt. De Burj Khalifa is het hoogste gebouw ter wereld en is maar liefst 828 meter hoog. Deze wolkenkrabber staat in Downtown Dubai aan de oevers van de Dubai Fountain Lake. De Burj Khalifa bestaat voornamelijk uit kantoorruimtes maar ook 900 appartementen, het luxueuze Armani Hotel, enkele restaurants, een nachtclub, diverse zwembaden en een moskee. Er zijn twee observatieplatforms ‘At The top’ en ‘At The Top Burj Khalifa SKY’. Beide beschikken over een platform in de buitenlucht vanwaar u een schitterend 360 graden uitzicht heeft over de stad. Boek nu alvast uw toegangsticket voor het observatieplatform ‘At The Top’ op de 124e en 125e verdieping.

Lees minder
Skyline Dubai

Dubai - Bezoek aan de Burj Khalifa (verdieping 124-125, peak hours)

Excursie
v.a. 65 p.p.
Een bezoek aan de Burj Khalifa tijdens de spitsuren belooft een adembenemend uitzicht over de stad. De piektijden, meestal tussen 16.00 en 18.30 uur, bieden een betoverende ervaring wanneer de zon ondergaat en de stadslichten de skyline verlichten. Bovendien kunt u tijdens deze uren genieten van het spectaculaire schouwspel van de Dubai-fonteinen, 's werelds grootste gechoreografeerde fonteinen. Het is echter goed om te onthouden dat drukte tijdens deze uren kan resulteren in langere wachttijden. Boek nu alvast uw toegangsticket voor het observatieplatform ‘At The Top’ op de 124e en 125e verdieping tijdens de zogenoemde prime-uren.

Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Uitvoering rondreis

Voor deze reis kunt u vertrekken in de maanden januari t/m april en oktober t/m december.

Bijkomende kosten ter plaatse

Tijdens de reis naar Dubai geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, toeristenbelasting, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Toeristenbelasting
In Dubai moeten alle toeristen toeristenbelasting betalen, dit zal rechtstreeks aan iedere accommodatie zijn tijdens het in- of uitchecken. De toeristenbelasting is dus niet inbegrepen in vooraf geboekte rondreizen of accommodaties en dient nog ter plaatse te worden voldaan. Voor deze rondreis zijn de kosten ca. € 5 (omgerekend ca. 20 AED, afhankelijk van de wisselkoers) per kamer per nacht.

Fooien
De Arabische bevolking doet alles voor u met een glimlach, maar toch wordt er op een fooi gerekend als er hulp wordt geboden. Veel mensen die in het toerisme werken zijn afhankelijk van de fooi die ze krijgen. Een fooi is een uiting van waardering en wordt daarom erg op prijs gesteld. Wij raden u aan om een aantal muntjes van 1, 5 en 10 VAE-Dirham bij u te dragen, zodat u altijd een passende fooi bij de hand heeft. Onderstaande bedragen geven u een idee van de fooien. Een fooi geven is niet verplicht, uiteraard bent u hierin vrij om zelf te beslissen.

Indicatie fooien
Chauffeur: ca. 3-4 USD (ca. €2,50-€3,50) per persoon per dag
Gids: ca. 5-7 USD (ca. €4,50-€6,50) per persoon per dag
Hotelpersoneel: ca. 1-2 USD (ca. €0,95-€1,50) per kamer per dag

Eten en drinken

Tijdens deze reis is iedere dag ontbijt en diner op dag 2 (tijdens de Dhow Cruise) en dag 4 (BBQ diner tijdens de woestijnsafari) inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, kan uw reisleider voorstellen gezamenlijk te lunchen. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 - 15 per persoon.

Afwijkende minimum leeftijd

Tijdens de vakantieperiodes geldt een afwijkende minimum leeftijd voor de groepsreis Betoverend Dubai. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis.

Bagage en stoelen reserveren bij Transavia

Op de vluchten van Transavia mag u kosteloos 1 stuk handbagage (kleine rugtas of handtas max. 40 x 30 x 20 cm) meenemen. Deze plaatst u onder de stoel voor u. Cabinebagage (max. 55 x 35 x 25 cm) en/of ruimbagage is niet bij de vluchten inbegrepen.* Ca. 8 weken voor vertrek ontvangt u van ons een e-mail met daarin de boekingscode waarmee u kunt inloggen op de website van Transavia. Hier kunt u zelf, indien gewenst, cabinebagage of ruimbagage boeken en eventueel een stoel reserveren. Ook is het hier mogelijk om een stoel met extra beenruimte te reserveren. Het boeken van cabinebagage, ruimbagage en het reserveren van een stoel is tegen betaling. Wanneer u wacht tot het online inchecken (30 uur voor vertrek), kunt u kosteloos een standaard stoel reserveren.

*Indien u vertrekt t/m 31/10/24 dan is 1 stuk handbagage (max. 40 x 30 x 20 cm) en 1 stuk cabinebagage (max. 55 x 35 x 25 cm) inbegrepen. Samen mag dit max. 10 kilo wegen.

*Heeft u geboekt voor 01/04/24 en ruimbagage bijgeboekt, dan is dit uiteraard wel inclusief. Dit ziet u op uw e-ticket vermeld.

Zwaarte en Mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van de prachtige Verenigde Arabische Emiraten. Voor deze reis is een normale basisconditie en een goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden loopt u veel en vaak beklimt u trappen. Houdt u er alstublieft rekening mee dat de bus niet overal kan komen, waardoor we u soms niet met uw bagage voor het hotel af kunnen zetten of ophalen. Het is belangrijk dat u zelfstandig, eventueel met hulp van een medereiziger (binnen dezelfde boeking) in en uit de bus en andere vervoersmiddelen kunt stappen. Een rondreis kan door mensen die minder mobiel zijn, als zwaar worden ervaren en soms is deelname aan bepaalde programmaonderdelen niet haalbaar. Omdat u de reis boekt als totaalpakket kunnen we u geen restitutie geven voor niet bijgewoonde reisonderdelen die in de prijs opgenomen zijn.

Deze rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. Als u of één van uw reisgenoten een minder goede basisconditie heeft of beperkt mobiel is, neemt u dan alstublieft telefonisch contact met ons op. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtdetails zijn voorbeeldvluchten (onder voorbehoud van wijzigingen)

Transavia

(Details)
Transavia

Goed voorbereid op reis

Verenigde Arabische Emiraten

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Verenigde Arabische Emiraten naar Beste reistijd Verenigde Arabische Emiraten.
turned_in Bijzondere feestdagen
Ramadan
De ramadan is de islamitische feestmaand, waarin tussen zonsopkomst en zonsondergang wordt gevast. Reizen tijdens de ramadan is goed mogelijk, maar daar waar de heilige maand streng wordt nageleefd, zijn veel banken, bezienswaardigheden, restaurants, musea en winkels dicht of hebben ze aangepaste openingstijden. In toeristische plaatsen is het vrijwel altijd mogelijk een restaurant te vinden waar u iets kunt eten. In de winkelcentra van Dubai zijn de foodcourts doorgaans gewoon geopend, de winkels in de malls zijn veelal open tot middernacht. Restaurants in het oude deel van Dubai zijn doorgaans overdag gesloten, maar na zonsondergang tot middernacht geopend. Alcohol drinken kan vaak alleen na zonsondergang en een aantal hotels/restaurants schenken tijdens de ramadan (en soms ook al in de dagen ervoor) helemaal geen alcohol. Tijdens de ramadan wordt u verzocht om overdag niet op straat te eten, drinken of roken en bescheiden kleding te dragen, als blijk van respect aan de lokale bevolking.

Periode Ramadan (onder voorbehoud van de maanstand):
2025: 28 februari t/m 29 maart

Als u in deze periode met ons reist, bieden wij uw reisprogramma mogelijk in aangepaste vorm aan.

Eid al Fitr
Aan het eind van de ramadan wordt Eid al Fitr (het Suikerfeest) uitbundig gevierd. De festiviteiten starten ongeveer een week voor Eid al Fitr en duren tot ongeveer een week erna. Net zoals tijdens de ramadan heeft dit gevolgen voor het openbare leven.

Banken zijn gesloten. Pinnen is wel mogelijk, maar soms is de automaat leeg. Restaurants en winkels zijn gesloten of hebben aangepaste openingstijden. Ook zijn bepaalde musea en andere bezienswaardigheden gesloten. Veel inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten hebben zelf vakantie en brengen deze dagen bij hun familie door. Daarom is het in deze periode erg vol op de wegen, de treinen en de vliegvelden. Het drukke verkeer leidt vaak tot extra vertraging.

Data Eid al Fitr (suikerfeest) (onder voorbehoud van de maanstand):
2025: 31 maart

Als u in deze periode met ons reist, bieden wij uw reisprogramma mogelijk in aangepaste vorm aan.
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 230 V. Er zijn meerdere vormen stopcontacten in de Verenigde Arabishe Emiraten. Het wordt aangeraden om een wereldstekker voor type D en G mee te nemen op reis.
restaurant Eten en drinken
Door ingrediënten als verse munt, koriander, couscous, dadels en diverse soorten vlees en vis is de Arabische keuken heel divers en smaakvol. Door de invloeden vanuit verschillende werelddelen wordt er naast de Arabische keuken ook veel internationaal gekookt. Enkele lokale specialiteiten zijn hummus (puree van kikkererwten en sesam), diverse rijstgerechten bereid in wijnbladeren en shoarma als tussendoortje.

Wilt u de traditionele keuken van de Emiraten proberen, dan kunt u bijvoorbeeld eens Tabouleh bestellen. Dit is een graanproduct met peterselie, tomaat, munt en ui. Uiteraard is een lekker broodje shoarma ook zeker aan te raden. Dit kunt u overal bestellen op basis van lamsvlees of kip, geserveerd in een pitabroodje. Als dessert heeft u keuze uit een grote hoeveelheid heerlijke zoetigheden.

Om maag- en darmklachten te voorkomen is het belangrijk dat u niets eet dat ongekookt is of vooraf geschild. Ook raden wij u aan het leidingwater alleen te drinken nadat het gekookt is. Wij adviseren u flessen water te kopen.

In de Verenigde Arabische Emiraten wordt met name veel koffie en thee gedronken, maar internationale frisdrank is ook te koop. Overal in de Emiraten zijn tal van sfeervolle coffeeshops te vinden, waar u de hele dag terecht kunt voor thee of Arabische koffie (sterke zwarte koffie in kleine glaasjes) geserveerd met één van de zoetigheden waarin royale hoeveelheden honing, pistache en amandelen in combinatie met pudding en taart zijn verwerkt.

In de meeste Emiraten zijn er strenge regels omtrent alcohol. Dubai gaat hier over het algemeen wat soepeler mee om. Sommige hotels hebben wel een vergunning om alcohol te schenken. Hier kunt u na 12.00 uur dan ook eenvoudig een alcoholisch drankje bestellen. Houdt u er wel rekening mee dat de prijzen van alcohol hoger liggen dan in Nederland. In sommige restaurants en bars buiten de hotels is het niet toegestaan om alcohol te nuttigen. Doet u dit wel, dan loopt u risico op een boete.

Indicatie prijzen eten en drinken
Lunch (in een restaurant) : tussen de € 10 en € 25
Lunch (foodcourt) : tussen de € 10 en € 20
Diner (in een restaurant) : tussen de €15 en € 30
Flesje water : in de winkel/hotel €0,50 - €1
Flesje fris : tussen de € 1 en € 2
Flesje bier/wijn per glas : tussen de € 4 en € 10

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de euro en de dirham wijzigen, waardoor de genoemde prijzen mogelijk anders worden.
euro_symbol Fooien
De Arabische bevolking doet alles voor u met een glimlach, maar toch wordt er op een fooi gerekend als er hulp wordt geboden. Veel mensen die in het toerisme werken zijn afhankelijk van de fooi die ze krijgen. Een fooi is een uiting van waardering en wordt daarom erg op prijs gesteld. Wij raden u aan om een aantal muntjes van 1, 5 en 10 VAE-Dirham bij u te dragen, zodat u altijd een passende fooi bij de hand heeft. Onderstaande bedragen geven u een idee van de fooien. Een fooi geven is niet verplicht, uiteraard bent u hierin vrij om zelf te beslissen.

Indicatie fooien
Chauffeur : ca. 12 VAE-Dirham (ca. 3 euro) per reisgezelschap per dag
Gids : ca. 18 VAE-Dirham (ca. 4,50 euro)per persoon per dag
Kamermeisje : ca. 10 VAE-Dirham (ca. 2,50 euro) per kamer per nacht
Kofferdrager : ca. 10 VAE-Dirham (ca. 2,50 euro) per koffer

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kan de koers van de euro en de VAE-Dirham wijzigen, waardoor de genoemde bedragen mogelijk anders worden.
camera_alt Fotograferen
De Verenigde Arabische Emiraten zitten vol met fotogenieke plekken. Het contrast tussen woestijn en een paar van de grootste gebouwen in de wereld leveren vast geweldige beelden op. Mensen vinden het vaak niet erg om gefotografeerd te worden, maar vraag dan wel altijd eerst om toestemming. Neem de tijd en maak contact. Laat ook het resultaat zien als u een foto heeft gemaakt. Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden, militair terrein, bruggen, overheidsgebouwen, havens en dergelijke te fotograferen.

Denkt u er aan voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s zijn buiten de grote steden meestal niet verkrijgbaar.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van Dubai is de Dirham (AED). Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers.

Vrijwel overal in de Verenigde Arabische Emiraten is het mogelijk om met uw bankpas (met Maestro- of Cirruslogo) en/of uw creditcard geld op te nemen (ATM). Via de website van uw bank activeert u vóór vertrek de instelling van uw bankpas tijdelijk naar ‘Wereld’. Belgische bankpassen met Maestro logo worden soms geweigerd bij pinautomaten. Als u een Belgische bankpas heeft, adviseren we u daarom ook een creditcard mee te nemen.

In de meeste hotels en in de grotere winkels kunt u met een creditcard betalen. In het buitenland is voor het betalen met creditcard vrijwel altijd een pincode nodig. Let u er wel op, dat er niet met uw creditcard wordt gefraudeerd.
Vrijwel overal is het mogelijk om euro’s en Amerikaanse dollars te wisselen in Dirham (let op: alleen biljetten zonder scheuren en vouwen en volledig onbeschreven. Wat betreft de dollars: niet ouder dan seriejaar 2004).

Als u hier klikt kunt u bij GWK Travelex uw buitenlandse valuta bestellen.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. Na een vaak lange vlucht krijgt u te maken met tijdsverschil, u ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een verre rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan met uw huisarts of deze middelen onder de zogenaamde Opiumwet vallen. Zo ja, dan is een Engelstalige medische verklaring van uw apotheek noodzakelijk, om problemen bij de douane te voorkomen. Houdt u dit document in uw handbagage.

Vaccinaties en (malaria)middelen
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bij thuisvaccinatie. Klik hier om u aan te melden bij thuisvaccinatie.nl. Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet u 4 tot 6 weken voor vertrek beginnen.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
De Verenigde Arabische Emiraten zijn zeer modern wat betreft kleding. Westerse kleding is geen probleem, echter vragen wij u wel rekening te houden met uw kledingkeuze. Zo worden korte broeken/rokjes, blote schouders en strakke kleding vaak als aanstootgevend gezien. Enigszins bedekkende kleding is hier de norm. U zult merken dat er meer deuren voor u opengaan, als u zich wat betreft kleding en gewoonten aanpast aan de cultuur in de Verenigde Arabische Emiraten. Het is daarom praktisch om comfortabele T-shirts/blouses met een korte en lange mouw mee te nemen. Ook is het aan te raden broeken en rokken tot minimaal over de knie mee te nemen.

In de Emiraten heerst voornamelijk een woestijnklimaat. Luchtige, ruimvallende katoenen kleding is daarom het meest comfortabel om te dragen. In sommige gebieden, met name in de woestijn, kan het in de avonden flink afkoelen. Een vest of trui is dan handig.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten
Eisenhowerlaan 130
2517 KN Den Haag
Tel: 070 338 4370
Email: info.lahaye@mofa.gov.ae

Nederlandse Ambassade in de Verenigde Arabische Emiraten
Centro Capital Centre
Office Tower - Bldg no. 11, 14th floor
Al Khaleej Al Arabi Street
(ADNEC area) Abu Dhabi
P.O. Box 46560
Abu Dhabi
Tel: 0097 126 958 000
schedule Openingstijden
Vrijdag is de wekelijkse vrije dag waarop alle officiële instanties, banken en winkels gesloten zijn.

De meeste winkels zijn van zaterdag t/m woensdag open van 08.00 tot 13.00 uur en van 16.00 uur tot 19.00 uur. Op donderdag zijn de meeste winkels open van 08.00 uur tot 11.30 uur.

De meeste banken zijn van zaterdag t/m woensdag open van 08.00 uur tot 12.00 uur en op donderdag van 8.00 uur tot 11.30 uur.

De souks zijn geopend van zaterdag tot en met woensdag van 08.00 uur tot 13.00 uur en van 16.00 uur tot 21.00 uur. Soms zijn ze geopend op vrijdag.
content_paste Paspoort en visum
Uw paspoort moet minimaal nog 6 maanden geldig zijn bij aankomst in de Verenigde Arabische Emiraten. U kunt de Verenigde Arabische Emiraten niet binnenkomen als in uw paspoort bij het geslacht een 'X' staat of als er op uw paspoort geen volledige geboortedatum staat. Het is belangrijk dat uw Nederlandse paspoort geen visum van Israel bevat. Is dit wel het geval, dan kunt u een 2e Nederlands paspoort aanvragen. Ook hiervoor moet uw 1e paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Deze informatie geldt voor reizigers met de Nederlandse nationaliteit en die reizen op een Nederlands paspoort. In alle andere gevallen adviseren wij u contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van de Verenigde Arabische Emiraten.

Personen met de Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben geen visum nodig voor de Verenigde Arabische Emiraten bij een verblijf van maximaal 90 dagen.

Als u langer dan 90 dagen in de Verenigde Arabische Emiraten blijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in de Verenigde Arabische Emiraten over het algemeen goed mogelijk. Vooral in de toeristische gebieden heeft u goed bereik. Bellen met uw mobiele telefoon en met de vaste telefoon vanuit uw hotelkamer kan erg duur zijn.

Ter plekke kunt u ook goedkoop een lokale simkaart aanschaffen. Hiermee belt u voordeliger dan met uw Nederlandse simkaart.

Wi-Fi
De meeste hotels hebben Wi-Fi, soms gratis en soms tegen vergoeding. In sommige hotels moet u bijbetalen voor een snellere verbinding (meestal nodig om -gratis- via WhatsApp te kunnen bellen) of is WiFi alleen beschikbaar in gemeenschappelijke ruimtes, zoals de lobby.
update Tijdsverschil
Tijdens de zomertijd is het in de Verenigde Arabische Emiraten drie uur later dan in Nederland, tijdens de wintertijd twee uur later.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over de Verenigde Arabische Emiraten. (opent in een nieuw venster)
language Taal
Klassiek Arabisch is de officiële taal van Dubai. Over het algemeen wordt er ook goed Engels gesproken.

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.